تبیان، دستیار زندگی

چگونه باک ویتامین D بدنمان را پر کنیم؟

ماهی‌های چرب یکی از منابع طبیعی این ویتامین محسوب می‌شوند. در این مطلب می‌خواهیم چند تا از منابع غذایی مهم این ویتامین را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
dویتامین
 

ویتامین D برای قلب، استخوان‌ها، دندان‌ها مفید است و با آلزایمر، پارکینسون، دیابت، افسردگی و سرطان مقابله می‌کند. فراموش نکنید که این ویتامین برای سلامت موها نیز بسیار مفید است.

اما متأسفانه روز به روز میزان ویتامین D بدن ما در حال سقوط آزاد می‌باشد. این ویتامین را «ویتامین خورشید» نیز نامیده می‌شود به خاطر اینکه قرار گرفتن در معرض نور خورشید آن هم به مدت حدود یک ربع، 80 درصد از نیاز ما به ویتامین D را تأمین می‌کند. اما متأسفانه آپارتمان نشینی و از طرف دیگر آسیب‌های اشعه های ماورای بنفش باعث می‌شود که خیلی‌ها به میزان کافی در معرض نور خورشید نباشند. در این شرایط نقش مواد غذایی پررنگ‌تر می‌شود. ماهی‌های چرب یکی از منابع طبیعی این ویتامین محسوب می‌شوند. در این مطلب می‌خواهیم چند تا از منابع غذایی مهم این ویتامین را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

 

ماهی آزاد میل کنید

مصرف حدود 100 گرم ماهی آزاد 90 درصد نیاز روزانه‌ی ما به ویتامین D را تأمین می‌کند. ماهی‌های آزاد از جانداران میکروسکوپی به نام زئوپلانکتون‌ها تغذیه می‌کنند و به همین دلیل حاوی میزان زیادی از این ویتامین هستند. سعی کنید این ماهی را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید و از خواص آن بهره‌مند شوید. این ماهی همچنین از منابع خوب امگا 3 ها محسوب می‌شوند.

 

روغن کبد ماهی را دریابید

روغن جگر ماهی منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین D محسوب می‌شود. کپسول‌ها و قرص‌های تهیه شده از این روغن طعم در مقایسه با روغن آن طعم خوبی دارند و به راحتی قابل مصرف هستند. یک قاشق غذاخوری روغن جگر ماهی برای تأمین نیاز روزانه‌ی ما به ویتامین D کافی است. اگر می‌خواهید از قرص‌های این روغن استفاده کنید بهتر است اول با پزشک یا داروسازتان مشورت کنید. باید بگوییم که این روغن همچنین سرشار از ویتامین A نیز می‌باشد.

ماهی حلوا که ماهی سول نیز گفته می‌شود سرشار از ویتامین D می‌باشد. این ماهی همچنین منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین B12 و سلنیوم نیز هست


ماهی ساردین مصرف کنید

مصرف ماهی ساردین یکی از روش‌های موثر و ساده برای تأمین ویتامین D بدن محسوب می‌شود. یک عدد کنسرو کوچک ماهی ساردین می‌تواند حدود 70 درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین را تأمین کند. فراموش نکنید که این ماهی همچنین منبع امگا 3، ویتامین B12، پروتئین و سلنیوم نیز می‌باشد و از پیر شدن سلول‌ها پیشگیری می‌کند.

 

ماهی کولی را فراموش نکنید

یکی از ماهی‌هایی که معمولاً کمتر استفاده می‌شود و در منوی رستوران‌های معروف جایی ندارد همین ماهی کولی است. با این حال باید بدانید که ماهی کولی سرشار از ویتامین D است. این ماهی همچنین منبع فوق‌العاده‌ی امگا 3 و کلسیم نیز می‌باشد.

 

ماهی حلوا یا همان ماهی سول

این ماهی برای افراد خوش خوراک که به سلامتی شان اهمیت زیادی می‌دهند یک گزینه‌ی خوب محسوب می‌شود. ماهی حلوا که ماهی سول نیز گفته می‌شود سرشار از ویتامین D می‌باشد. این ماهی همچنین منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین B12 و سلنیوم نیز هست.

تخم مرغ

تخم مرغ: 10 درصد نیاز روزانه

با وجود این که تخم مرغ سرشار از ویتامین D نمی‌باشد اما با این حال می‌تواند حدود 10 درصد نیاز روزانه‌ی ما را تأمین کند.

کافی است تخم مرغتان را با قارچ میل کنید تا این ترکیب خوشمزه ویتامین D خوبی به بدنتان برساند.

 

ماهی تن: تازه و سرشار از ویتامین

مصرف 85 گرم ماهی تن حدود نیمی از نیاز روزانه‌ی ما به ویتامین D را تأمین می‌کند. ماهی تن تازه یکی از بهترین انتخاب‌های موجود برای تأمین ویتامین D بدن است.

 

ماهی ماکرو: ناشناخته اما مفید

ماهی ماکرو جزو ماهی‌های سرشار از ویتامین D و امگا 3 ها است. یک وعده ماهی ماکرو یعنی حدود 100 از این ماهی 90 درصد نیاز روزانه‌ی ما به ویتامین D را تأمین می‌کند. متخصصان حوزه‌ی تغذیه توصیه می‌کنند که به طور مرتب از این ماهی مصرف شود. با این حال این ماهی محبوبیت ماهی آزاد و یا ماهی تن را ندارد.

 

کره

کره یک ماده‌ی غذایی خیلی چرب و پرکالری است اما با این حال سرشار از ویتامین A و ویتامین D می‌باشد. در واقع هر قالب 50 گرمی کره حدود 15 تا 20 درصد نیاز بدن به ویتامین D را تأمین می‌کند.


 

مطالب مرتبط:

ویتامین D: این بار برای مقابله با خشکی پوست

ویتامین D و تأثیر آن در پیشگیری از آنفولانزا

ویتامین D؛ ویتامین طول عمر

ویتامین D خواص ضدالتهابی دارد

گلچینی از فواید ویتامین D

تأثیر ویتامین D در مقابله با افسردگی یائسگی

بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین D

برای جذب بهتر مکمل ویتامین D چه کنیم؟

عوارض مصرف زیاد ویتامین D

افرادی که به مکمل ویتامین D نیاز دارند

ویتامین D را در زمستان فراموش نکنید

به ویتامین D اهمیت بیشتری بدهیم

نیاز کودکان به ویتامین D

شیشه؛ مانعی برای جذب ویتامین D

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.