تبیان، دستیار زندگی
کم خونی، یکی از علل اصلی احساس خستگی مفرط است و کمبود آهن و اسیدفولیک شایع‌ترین نوع کم خونی است. کمبود آهن در خون سبب کاهش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کم‌خونی، دلیل اصلی خستگی زیاد


کم خونی، یکی از علل اصلی احساس خستگی مفرط است و کمبود آهن و اسیدفولیک شایع‌ترین نوع کم خونی است. کمبود آهن در خون سبب کاهش و کوچک شدن گلبول‌های قرمز می‌شود، در نتیجه تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن به خوبی صورت نمی گیرد و سلول‌ها با اکسیژن  کم نمی‌توانند سوخت و ساز مواد قندی را به خوبی انجام دهند و این حالت برای فرد، خستگی و ضعف و بی‌حالی را در پی دارد.


خستگی زیاد

احساس خستگی بیش از حد دلایل متعددی از قبیل افسردگی، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های قلبی، غذای ناکافی، کم کاری تیروئید، حساسیت غذایی و از همه مهم تر کمبود آهن در خون دارد.

انرژی موجود در بدن که به واسطه مصرف غذاها به وجود می آید، نیز در بروز احساس خستگی موثر است. وقتی بدن به علت نخوردن غذا، اختلال در جذب غذا یا حجم بالای فعالیت بدنی نامتناسب با میزان انرژی مصرفی، دچار افت انرژی شود، خستگی مفرط بروز پیدا خواهد کرد.

مقدار قند موجود در بدن به شکل گلیکوژن، بین 300 تا 400 گرم است که تنها می‌تواند انرژی نصف روز یک فرد بالغ را تامین کند، بنابراین انرژی اصلی مورد نیاز انسان از طریق سوختن چربی‌ها تامین می شود.

دلیل خستگی مفرط در بیماران عفونی، کمبود قند خون است. در این نوع بیماری‌ها، معمولا افراد از مواد قندی کمتری استفاده می‌کنند و به همین دلیل بدن برای تامین انرژی مورد نیاز، باید از چربی‌ها استفاده کنند که در این شرایط با سوخت ناقص چربی‌ها به دلیل کمبود قند خون، موادی مثل اسیدلاکتیک در بدن ترشح می شود که خستگی عضلات را در پی دارد. کبد این اسید را در زمان استراحت فرد از جریان خون حذف می‌کند و مشکل برطرف می‌شود

از دیگر علل خستگی مفرط، تنگ بودن مجرای عروقی است. در این صورت اکسیژن، مواد قندی و خون رسانی با سرعت مناسب در بدن انجام نمی‌شود و انرژی به مقدار کافی به بافت‌ها و عضلات بدن نمی رسد که در این حالت فرد احساس خستگی مفرط می کند. البته کم خوابی هم در تشدید این موضوع بی اثر نیست.

عدم وجود ویتامین‌ها، املاح و مواد معدنی به میزان کافی در بدن موجب به هم خوردن تبادلات بیوشیمیایی و روابط بین دستگاه‌ها می‌شود که موجب افت انرژی و در نتیجه بروز احساس خستگی می‌شود.

آزمایش خون

کم خونی از دیگر علل احساس خستگی مفرط است و کمبود آهن و اسیدفولیک شایع‌ترین نوع کم خونی است. کمبود آهن در خون سبب کاهش و کوچک شدن گلبول‌های قرمز می شود در نتیجه عمل تبادلات اکسیژن و دی اکسید کربن به خوبی صورت نمی‌گیرد و سلول‌ها با وجود کمبود اکسیژن نمی‌توانند سوخت و ساز مواد قندی را به خوبی انجام دهند و این حالت برای فرد، ضعف و بی حالی را در پی دارد.

میزان استاندارد آهن، بین 90 تا 100 میلی گرم در خون است. جذب آهن از طریق مصرف جگر، گوشت قرمز به ویژه گوشت گوساله، تخم کدو، کشمش و خرما صورت می‌گیرد. البته فعالیت بدنی زمینه جذب آهن را افزایش می دهد و در صورت تامین نشدن آهن مورد نیاز بدن از این طریق، می توان تحت نظر پزشک از مکمل های دارویی و قرص آهن استفاده کرد.

علاوه بر زمینه ژنتیکی، نوعی پروتیین در خون وجود دارد که وظیفه آن انتقال آهن از نقطه‌ای به نقطه ی دیگر است که اگر وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، مشکل کمبود آهن به وجود می آید.

افزایش میزان آهن در بدن، باعث به وجود آمدن اختلال در اعضای بدن به ویژه کبد می شود.

مصرف قرص‌های آهن باید تحت نظر پزشک متخصص و با بررسی میزان آهن در آزمایش خون باشد، زیرا در غیراین صورت عوارض جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

برای درمان خستگی بیش از حد، ابتدا نیاز به تشخیص صحیح علت آن است تا بتوان از مراحل بعدی درمان با سرعت بیشتر و هزینه‌های کمتر عبور کرد

ورزش باعث بالا رفتن سرعت گردش خون و در نتیجه رسیدن مواد قندی بیشتری به عضلات و همچنین موجب دفع مواد زاید و چربی‌های اضافی از بدن می‌شود و در درمان خستگی بیش از حد، نقش موثری دارد.

مصرف روزانه 8 لیوان آب، در کنار استراحت به میزان کافی به صورت خواب موجب ترمیم بدن می شود و در کنار اینها استفاده از میوه ها و سبزیجات، جذب مواد معدنی و املاح مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

بخش سلامت تبیان


منبع: ایسنا - دکتر احمد روان پارسا ، متخصص خون و آنکولوژی

مطالب مرتبط:

چگونه بفهمیم کم خونی داریم؟

کم خونی فقر آهن و علائم آن

درمان کم خونی ناشی از فقر آهن

احساس ضعف و خستگی می‌کنید؟

کدام بیماری‌ها خستگی می‌آورند؟

چرا همیشه خسته ام؟

اگر همیشه احساس خستگی می‌کنید

10 قدم تا پایان خستگی

7 دلیل خستگی مزمن خانم‌ها

چگونه با خستگی مبارزه کنیم؟

رفع خستگی بعد از یك روز كاری سخت

احساس خستگی در دوران حاملگی

4 دلیل خستگی و خواب آلودگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.