تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب می‌خواهیم شما را با 8 کمبودی که در بین مردم رایج‌تر است آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 کمبود رایج بدن


در این مطلب می‌خواهیم شما را با 8 کمبودی که در بین مردم رایج‌تر است آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تغذیه سالم

نیازی به تخصص و سواد خیلی بالا ندارد. همه‌ی ما می‌دانیم که تغذیه چه تأثیر مهمی روی سلامتی می‌گذارد. با وجود این هنوز افراد زیادی هستند که به بهانه های مختلف (و متأسفانه گاه به دلیل قیمت مواد غذایی) تغذیه‌ی سالم را نادیده می‌گیرند. اما سلامتی بزرگ‌ترین و با ارزش‌ترین سرمایه‌ی زندگی ماست. بدن سالم نیازی به دوا و دکتر پیدا نمی‌کند و سلامتی نیز در گرو تأمین تمام نیازهای بدن است. برای همین خواهش می‌کنیم تا جایی که می‌توانید به تغذیه‌ی تان اهمیت دهید (خیلی بیشتر از رخت و لباس و هزینه های جانبی دیگر).

مشکل دیگری که وجود دارد تب لاغری است که این روزها بسیار باب شده است. اینکه به فکر زیبایی اندام خود هستید جای تحسین دارد. اما توجه داشته باشید لاغر شدن اصولی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. اینکه این روزها خانم‌ها و دخترهای جوان به خود گرسنگی می‌دهند نتیجه‌ای جز کمبود مواد مورد نیاز بدن و ضربه به سلامتی چیز دیگری در پی نخواهد داشت. در این مطلب می‌خواهیم شما را با 8 کمبودی که در بین مردم رایج‌تر است آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

پروتئین

هر روز به تعداد افرادی که به سمت گیاه‌خواری روی می‌آورند افزوده می‌شود. اما حواستان باشد اگر بخواهید پروتئین حیوانی را با پروتئین ناچیز گیاهی جایگزین کنید و به فکر تنوع منابع پروتئین نباشید به بدنتان آسیب خواهید زد. چون خیلی ساده بدن دچار کمبود پروتئین می‌شود. عدم مصرف گوشت بدون یافتن منابع جایگزین مناسب باعث می‌شود برخی از گیاه‌خواران دچار کمبود آهن و مواد مغذی دیگری مانند ویتامین B12 و زینک (روی) شوند. به خاطر این که گیاهان نمی‌توانند به اندازه‌ی گوشت، پروتئین مورد نیاز بدن را تأمین کنند.

اگر عادت دارید سر میز غذا قبل از هر چیزی سراغ نمکدان را بگیرید و آن را داخل غذایتان خالی کنید یا عادت دارید غذاهای آماده، فست‌فود و غذاهای یخ زده‌ی زیادی مصرف کنید بدانید که نمک (سدیم) زیاد می‌تواند باعث کمبود مواد معدنی بدن شود. متأسفانه خطر کمبود منیزیم، کلسیم، زینک (روی)، سلنیوم و کروم شایع است

گیاه‌خواران برای این که بتوانند پروتئین بیشتری جذب کنند باید به فکر ترکیب مواد غذایی باشند. مثل مصرف غلات با حبوبات، غلات با دانه ها و مغزهای روغنی و غلات با محصولات لبنی. در واقع گیاه‌خواران باید در بین دو وعده‌ی غذایی‌شان از این ترکیبات غذایی استفاده کنند. همچنین باید بدانید که بدن نوجوانان، کودکان و خانم‌های باردار نیز باید این ترکیبات غذایی را در هر وعده‌ی غذایی دریافت کند. پروتئین همچنین برای افراد سالمند نیز مفید و لازم است. پس برای پیشگیری از کمبود پروتئین مواد غذایی سرشار از این ماده را فراموش نکنید: گوشت، مرغ، تخم مرغ، حبوبات و غیره از منابع غذایی سرشار از پروتئین محسوب می‌شوند.

منابع غذایی آهن

آهن

در آمریکای شمالی از هر 5 زن یک زن به کمبود آهن مبتلا است و در سراسر دنیا تعداد خانم‌هایی که از کمبود آهن رنج می‌برند کم نیست. متأسفانه این کمبود در خانم‌های بین 18 تا 49 سال رواج بیشتری دارد.

اما سۆال اینجاست چرا خانم‌ها بیشتر در معرض کمبود آهن قرار می‌گیرند؟ در جواب باید بگوییم خانم‌ها به خاطر عادت ماهانه‌شان خون از دست می‌دهند و برای همین بیشتر در معرض کمبود آهن قرار می‌گیرند. در بین آقایانی که وضعیت سلامت آن‌ها در حالت عادی قرار دارد کمبود آهن تقریباً صفر است به خاطر اینکه آهن بدنشان از طریق خونریزی از بین نمی‌رود. برای مقابله با کمبود آهن مصرف گوشت قرمز بسیار موثر است: گوشت بوقلمون و جگر منابع فوق‌العاده‌ی آهن محسوب می‌شوند. این ماده‌ی موثر همچنین در زرده‌ی تخم مرغ، شکلات، میوه‌ها و حبوبات به وفور یافت می‌شود. اما تکلیف اسفناج چیست؟ به عقیده‌ی متخصصان بر خلاف باورهای رایج اسفناج آهن زیادی به بدن نمی‌رساند به خاطر اینکه آهن موجود در گیاهان خیلی سخت جذب بدن می‌شود.

باید بدانید که وجود آهن برای حفظ سلامت روحی و روانی نیز لازم و ضروری است. توجه داشته باشید اگر خودتان یا در بین اطرافیانتان کسی هست که دچار افسردگی شده حتماً میزان آهن بدنش را چک کنید. چون امکان دارد افسردگی‌تان ناشی از کمبود آهن باشد. باید بدانید که آهن در سنتز هورمون‌های دوپامین - آدرنالین نقش دارد و این‌ها هورمون‌های هشیاری، سرزندگی و شادابی هستند. افرادی که دچار کم خونی و کمبود آهن هستند احساس خستگی جسمی و روحی می‌کنند. اگر مدتی است دچار چنین احساسی شده‌اید لازم است آزمایش خون دهید تا از بابت میزان آهن بدن خود مطمئن شوید.

ویتامین C

امان از این استرس و اضطراب! باید بدانید که استرس یکی از مصرف کننده‌ها و بهتر است بگوییم هدر دهنده‌های منیزیم، ویتامین C، نروترانسموتروها (ناقل‌های عصبی) و انرژی محسوب می‌شود. اگر آدم مضطربی هستید، سیگار می‌کشید و یا جنینی در شکم دارید نیازتان به ویتامین C به مراتب بیشتر است. یعنی 120 میلی گرم در روز.

گیاه‌خواران برای این که بتوانند پروتئین بیشتری جذب کنند باید به فکر ترکیب

مواد غذایی باشند. مثل مصرف غلات با حبوبات، غلات با دانه ها و مغزهای

روغنی و غلات با محصولات لبنی

ویتامین C بسیار موثر و مفید است و تأثیر ویتامین‌های A و E را بالا می‌برد. این ویتامین برای ساخت سلول‌ها و بافت‌های بدن، بهبود جای زخم و جذب آهن لازم است. از این گذشته این ویتامین با همکاری کاروتن و ویتامین A از ابتلا به بیماری‌های مزمن پیشگیری می‌کند. اگر می‌بینید که استرستان به اوج رسیده، اگر جزو افرادی هستید که در ساعات نامنظمی غذا می‌خورید و یا در یک چشم به هم زدن غذایتان را تمام می‌کنید شاید لازم باشد که میزان ویتامین و مواد مغذی بدنتان را بررسی کنید. توصیه می‌کنیم آزمایش خون بدهید.

نمک زیاد = کمبود مواد معدنی

اگر عادت دارید سر میز غذا قبل از هر چیزی سراغ نمکدان را بگیرید و آن را داخل غذایتان خالی کنید یا عادت دارید غذاهای آماده، فست‌فود و غذاهای یخ زده‌ی زیادی مصرف کنید بدانید که نمک (سدیم) زیاد می‌تواند باعث کمبود مواد معدنی بدن شود. متأسفانه خطر کمبود منیزیم، کلسیم، زینک (روی)، سلنیوم و کروم شایع است.

کمبود املاح معدنی باعث خستگی، بی حالی، آسیب پذیری در برابر استرس، کاهش تمرکز و قدرت ذهنی، مشکلات پوست، دندان، ناخن، پیری زودرس و غیره می‌شود. باید بدانید که کمبود مواد معدنی علاوه بر این مشکلات، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را بالا می‌برد، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، خطر ابتلا به پوکی استخوان و حتی سرطان را نیز افزایش می‌دهد.

ادامه دارد...

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

با تغذیه‌ی مناسب این 9 بیماری را از خود دور کنید

4 ترفند موثر برای مقابله با ضعف‌های غذایی

7 تا از بدترین‌هایی که می‌خوریم

10گام موثر برای سلامت جسم و جان

8 تا از برترین مواد غذایی دنیا

5 دزد انرژی شناسایی شد!

4 عادت غذایی که شما را از درون پیر می‌کنند

9 قانون طلایی برای داشتن تغذیه‌ی سالم

4 واقعیت در مورد مواد غذایی

10 پرسش و پاسخ کاربردی تغذیه‌ای

10 اشتباه رایج درباره غذاها

این‌ها را بخورید تا جان بگیرید

14 ماده‌ی غذایی در خدمت سلامت و طول عمر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.