تبیان، دستیار زندگی
ا توجه به افزایش چشمگیر هزینه‌های آموزش عالی و درصد بالای بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در سراسر جهان که طی سال‌های اخیر نرخ متوسط آن در جهان به حدود ۵۰ درصد رسیده ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین کشور‌ها از نظر سطح آموزش عالی

بهترین کشور‌ها از نظر سطح آموزش عالی

با توجه به افزایش چشمگیر هزینه ‌های آموزش عالی و درصد بالای بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در سراسر جهان که طی سال‌های اخیر نرخ متوسط آن در جهان به حدود 50 درصد رسیده، اکنون مشخص شده است که در سال‌های اخیر گذراندن تحصیلات عالی بهترین راه یا مطمئن‌ ترین ضمانت برای اشتغال مناسب نبوده است.

اما با وجود ادامه این وضع و تداوم بحران و رکود اقتصادی در اکثر کشورهای جهان بسیاری معتقدند که پرداختن هزینه‌های آموزش عالی هنوز نوعی سرمایه‌گذاری باارزش است.

روزنامه «وال استریت جورنال» بر اساس نتیجه یک پژوهش بین‌المللی که اخیراً انجام شده می‌نویسد که اکثریت مردم حتی بیشتر از گذشته به آموزش عالی روی می‌آورند و میزان ثبت نام در دانشگاه‌ها در سطح جهان در سال‌های اخیر بیشتر از هر دوره دیگری بوده است.

بر اساس این تحقیقات تعداد فارغ‌التحصیلان مراکز آموزش عالی در کشورهای پیشرفته نسبت به گذشته افزایش یافته و در سال 2010 به سی درصد رسیده است.

بهترین کشور‌ها از نظر سطح آموزش عالی

اما از میان کشورهای پیشرفته کدام یک از نظر کیفیت و سطح آموزش عالی در مقام‌های بالا قرار دارند؟

بر اساس تحقیقاتی که اخیرا توسط «سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه» انجام شده فهرستی از ده کشور پیشرفته جهان با بهترین کیفیت آموزش عالی انتشار یافته است. یکی از معیارهای اصلی تنظیم این فهرست درصد فارغ‌التحصیلان مراکز آموزش عالی به نسبت کل جمعیت جوان و جویای کار در آن کشور‌هاست.

در صدر این فهرست کانادا قرار دارد که تنها کشور جهان است که با افتخار می‌تواند ادعا کند بیش از نیمی از جمعیت آن تحصیلات دانشگاهی دارند.

بهترین کشور‌ها از نظر سطح آموزش عالی

در سال 2010 حدود 51 درصد از جمعیت این کشور دارای مدرک کار‌شناسی یا کار‌شناسی ارشد بودند.

در تحقیقات و سرشماری مربوط به سال 2000 نیز کانادا در صدر این فهرست قرار داشت، ولی در آن زمان تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی آن کشور حدود 40 درصد از کل جمعیت بود.

این تغییر نشان می‌دهد که کشور کانادا طی ده سال گذشته در این زمینه پیشرفت فراوانی داشته است.

پس از کانادا، در مقام‌های بعدی ژاپن، آمریکا، نیوزیلند و کره جنوبی هر یک با حدود 40 درصد جمعیت تحصیل‌کرده در دانشگاه‌ها در مقام‌های بعدی قرار دارند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - گردآوری: ستاره نوربخش

تنظیم: مریم فروزان کیا