تبیان، دستیار زندگی
ماجرای آتش سوزی مدرسه دخترانه ای در پیرانشهر، سرانجام پای وزیر را به بهارستان کشاند و باعث شد حاجی بابایی بالاخره در اثر فرسایش تجهیزات گرمایش
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آتش مدرسه به جان وزیر هم افتاد


ماجرای آتش سوزی مدرسه دخترانه ای در پیرانشهر، فاجعه ای که به مرگ یک نفر از دانش آموزان و زخمی شدن بیش از 30 نفر از آنها انجامید ، پس از آتش سوزی مدرسه درود زن سرانجام پای وزیر را به بهارستان کشاند و باعث شد حاجی بابایی بالاخره در اثر فرسایش تجهیزات گرمایشی مدارس که بارها به سوختگی و حتی مرگ دانش آموزان انجامیده ، بازخواست شود.

آتش سوزی مدرسه-پیرانشهر

15  آذر ماه برای دانش آموزان «انقلاب اسلامی» روستای شین آباد شهرستان پیرانشهر مانند سایر روزها نبود. آن روز زمانی پدر و مادر دانش آموزان، فرزندانشان را راهی مدرسه می کردند، هیچ گاه فکرش را هم نمی کردند که شاید جگر گوشه هایشان سالم به خانه باز نگردند.

دانش آموزان مدرسه«انقلاب اسلامی» آن روز هم مثل همه روزهای دیگر پس از صف بستن و برگزاری مراسم صبحگاه مدرسه وارد کلاس شدند. کلاس ، در فضای جدای از فضای اصلی مدرسه در انتهای حیاط قرار گرفته بود با دو ردیف نرده هایی زخیم روی پنجره هایش که راه فرار را مسدود می کرد. مدرسه انقلاب اسلامی بنای کوچکی بود تنها شامل دو کلاس درس و اتاقکی کوچک میان آن که سمت راست این دو کلاس درس سرویس های بهداشتی تازه ساخت مدرسه شین آباد و سمت چپ آن فضای کوچکی برای سه مخزن بزرگ ذخیره سازی سوخت قرار داشت.

دانش آموزان سر میزهایشان نشستند و کتابها و دفترهایشان را در آوردند. معلم کلاس آمد و درس را آغاز کرد. غافل از اینکه چه حادثه ای در آستانه وقوع قرار دارد. علاء الدینی قدیمی هم که انگار داشت با نگاه نفرت انگیزش به پوست های نرم و لطیف دختر بچه های شین ابادی نگاه می کرد که در اثر سرمای هوا سرخ شده بود. هیچ کس نمی دانست قبل از شروع کلاس زمانی که خدمت گذار مدرسه برای نفت ریختن به این کلاس آمده بود، مقداری از نفت بی اختیار روی زمین  ریخته بود.

بچه ها چشمانشان را به نگاه معلم دوخته بودند که ناگهان نفت روی زمین آتش گرفت. بچه ها سراسیمه از جای خود بلند شدند و معلم از معلم  اقای کلاس کناری خواست که به داد برسد. مرد گفت که لازم نیست دانش آموزان از کلاس خارج شوند باید بخاری را از کلاس خارج کرد و این ماموریت به خدمت گزار مدرسه سپرده شد.

وزیر آموزش و پرورش در زمینه علت وقوع پیرانشهر پس از سفر به این شهر اعلام کرد: ساختمان مدرسه و کلاس فرسوده و کهنه نبوده، بخاری کلاس هم دارای مهر استاندارد است ولی این حادثه به دلیل خام سوزی و مشکلی که در انتقال بخاری به بیرون کلاس بوجود آمده روی داده اما علت اصلی در درست بررسی است

خدمتگزار علاء الدین را برداشت که از کلاس بیرون ببرد اما زمانی که به در کلاس رسید دستش سوخت و بخاری به زمین افتاد و در لحظه ای اتش تمام کلاس را پر کرد. سمیرا معروفی یکی از دانش آموزان کلاس آتش گرفته شین آباد نسبت که به سایر هم کلاس های خود اوضاع عمومی بهتری داشت درباره حادثه گفته بود:  "ما اول شیشه هارو شیکوندیم بعد یه آقاهه اومد و نرده رو زود برید وکند (اشاره به امدادگر) ما هم اومدیم." اما نرده های زخیم و مسدود شدن درب کلاس دست به دست هم داد تا علاء الدین کهنه پوست زیبا و لطیف دخترکان شین ابادی را به کام خود بکشد.

در میان داشن آموزان مدرسه انقلاب اسلامی  سیران یگانه که بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان سینای تبریز فوت کرد و 29 کودک مصدوم شدند که حال 3تن از آنها وخیم است.

آتش سوزی مدرسه-درودزن
6 سال پیش؛ درودزن

6 سال پیش در چنین روزهایی، آتش‌سوزی در مدرسه شهید رحیمی درودزن شهرستان مرودشت استان فارس رخ داد که در پی ان هشت دانش‌آموز را در شعله‌های سوختند. این آتش‌سوزی بر اثر آتش‌ گرفتن تنها وسیله گرمایشی (بخاری علاءالدین) اتفاق افتاد و با وجود اینکه آموزش و پرورش توسط محاکم قضایی مقصر شناخته شد، پرداخت دیه به آسیب‌دیدگان تا آبان ماه 1390 طول کشید.خبر فاجعه تا پانزده روز بعد توسط آموزش و پرورش اعلام نشد تا رییس وقت سازمان بازرسی کشور در جلسه ای با مسئولان آموزش و پرورش خبر را اعلام داشت و جنبه ملی پیدا کرد.

آتش سوزی مدرسه سلماس

هنوز یک روز از آتش سوزی مرگبار مدرسه شین اباد پیرانشهر نگذشته بود که مدرسه ابتدایی اتحاد سلماس هم اسیر حریق شد.آتش سوری به دلیل مشکل در سیم کشی ایجاد شده بود که خوشبختانه به دلیل ساعت وقوع حادثه که 18 بود و در آن ساعت دانش آموزی در کلاس حضور نداشت، آسیبی برای دانش آموز در پی نداشت اما تصور کنید اگر همین حادثه آتش سوزی مدرسه سلماس به دلیل مشکل سیم کشی در ساعتی از صبح اتفاق می افتاد.

معلوم نیست تجهیز مدارس با بخاری های گازی استاندارد چه اندازه هزینه در پی خواهد داشت که وزارت آموزش و پرورش حاضر است این همه پول ر ا برای برگزاری همایش ها و برنامه های بی نتیجه اش هزینه کند اما به تجهیز مدارس که همواره با کمبود بودجه روبرو است، نپردازد

وزیر آموزش و پرورش در زمینه علت وقوع پیرانشهر پس از سفر به این شهر اعلام کرد: ساختمان مدرسه و کلاس فرسوده و کهنه نبوده، بخاری کلاس هم دارای مهر استاندارد است ولی این حادثه به دلیل خام سوزی و مشکلی که در انتقال بخاری به بیرون کلاس بوجود آمده روی داده اما علت اصلی در درست بررسی است. محمد رضا رئیسی، معاون وزیر و رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس هم در خصوص علت بروز این حادثه، اظهار کرده بود: علت اصلی بروز این حادثه در دست بررسی است ولی در بررسی هایی که از محل بازدید داشتیم مشخص شد مدرسه شین ‌آباد در سال 61 تاسیس شده است و کلاس دخترانه که دچار حریق شده، 8 سال پیش توسط خیران مدرسه‌ ساز ساخته شده است.

البته ماجرای اتش سوزی به این آسانی ها دست از سر وزیر بر نداشت و  بهارستانی ها وزیر را به دلیل پاسخ به حواث اخیر به مجلس فراخواندند. وزیر آموزش و پرورش در مجلس، ابتدا راجع به حادثه آتش سوزی مدرسه پیرانشهر به نمایندگان توضیح داد و از آنان عذرخواهی هم کرد.

آتش سوزی مدرسه-پیرانشهر

چرا به نوسازی می رسد آموزش و پرورش کمبود بودجه را بهانه می کند؟

این حوادث در حالی است که با توجه به پیشرفت های موجود در کشور در تمام زمینه ها، هنوز 30 درصد مدارس کشور به علت اینکه اگر از گرمایش مرکزی استفاده شود اعتبار سنگینی را در پی خواهد داشت، از بخاری نفتی استفاده می کنند. معلوم نیست تجهیز مدارس با بخاری های گازی استاندارد چه اندازه هزینه در پی خواهد داشت که وزارت آموزش و پرورش حاضر است این همه پول ر ا برای برگزاری همایش ها و برنامه های بی نتیجه اش هزینه کند اما به تجهیز مدارس که همواره با کمبود بودجه روبرو است، نپردازد. اگر چنین اتفاق در هر کشور دیگری می افتاد حداقلش این بود که وزیر از سمت خود استعفا کند اما وزیر محترم آموزش و پررش کشور ما نه تنها استعفا نکرده بلکه درپاسخ به نمایندگان وزیر اظهار کرده است که من تا ابد از همه اتفاقاتی که در نظاو آموزش و پرورش خواهد افتاد عذر خواهی می کنم و با این روش می خواهد  سر و ته آتش سوزی ها و حوادث بعدی را هم با این توجیه کنایه آمیز هم بیاورد.

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان