تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله به سومین سیاره ی منظومه ی شمسی، زمین، می رسیم و به ویژگی های آن از لحاظ نجومی نگاهی می اندازیم. عمر زمین ۴٫۶ میلیارد سال تخمین زده شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانستنی‌های زمین
زمین

در این مقاله به سومین سیاره ی منظومه ی شمسی، زمین، می پردازیم  و به ویژگی های آن از لحاظ نجومی نگاهی می اندازیم.

عمر زمین 4,6 میلیارد سال تخمین زده شده است. از لحاظ بزرگی پنجمین سیاره ی منظومه ی شمسی است. فاصله ی آن تا خورشید حدود 149 میلیون و 645 هزار کیلومتر است و با سرعت تقریبی 30 کیلومتر بر ثانیه در مدت زمان 23 ساعت و 56 دقیقه و 4 ثانیه به دور خود می گردد، که همان یک شبانه روز خودمان است. مدار گردش آن به دور خورشید بیضی است و خورشید در یکی از کانون های آن قرار دارد.

یوهان کپلر، اخترشناس آلمانی، محاسبه کرد که قطر بزرگ این بیضی 299,2 میلیون کیلومتر و طول قطر کوچک آن 299,14 میلیون کیلومتر است. همان طور که می بینیم مدار زمین زیاد هم بیضی نیست و خیلی شبیه دایره است. بنابراین، تفاوت فاصله ی زمین از خورشید، در تابستان و زمستان فاصله ی ناقابلی حدود پنج میلیون کیلومتر است. قطر افقی زمین (از مرکز تا استوا) حدود 12755کیلومتر و قطر عمودی آن (از قطب شمال تا قطب جنوب) حدود 12712 کیلومتر و شعاع متوسط آن 6370 کیلومتر است. بنابراین، قطر عمودی و افقی زمین حدود 43 کیلومتر اختلاف دارد. این نشان می دهد زمین تا حدی شبیه تخم مرغ است. سطح ناهموار آن 509,5 میلیون کیلومتر مربع است که 29% آن خشکی است.جو زمین شامل مخلوطی از گازهای نیتروژن و اکسیژن و مقداری از گازهای دیگر است. تنها قمر آن، ماه به طور متوسط 384400 کیلومتر از زمین فاصله دارد. زمین به هفت قاره ی آفریقا، قطب جنوب، آسیا، اروپا، اقیانوسیه و آمریکا تقسیم می شود. این قاره ها توسط سه اقیانوس آرام، اطلس و هند از یک دیگر جدا می شوند.

داخل زمین به دو بخش هسته و پوسته صخره ای تقسیم می شود. هسته از فلز گداخته شده و مذاب درست شده است و پوسته ی آن به دو بخش تقسیم می شود. مواد مایعِ متحرک در هسته ی خارجی یک میدان مغناطیسی در اطراف زمین ایجاد می کند.

جو زمین تنها جوی است که امکان زندگی و حیات را درون آن مهیا کرده است. این جو از چهار لایه ی اصلی ساخته شده است که به ترتیب تروپوسفر، استراتوسفر، مزوسفر و ترموسفر نام دارند. هم چنین لایه ی ازون موجود در اطراف این سیاره مانند کمربندی موجودات زنده ی آن را از خطر انواع تابش ها و پرتوهای کیهانی در امان نگه می دارد. چون زمین جایی است که ما در آن زندگی می کنیم، از آن بیش ترین شناخت را داریم و با انواع وسایل پیشرفته، مانند ماهواره ها، تمام سطح آن را شناسایی کرده ایم. خطرهای زیست محیطی زیادی آن را تهدید می کند که خود انسان ها مسبب آن بوده اند و بیم آن می رود که به زودی محیط آن برای زندگی نامناسب شود. باید یادمان باشد که زمین تنها مکان برای حیات و زندگی ما و فرزندانمان است و با نابودی تدریجی این سیاره زیبای بی نظیر هیچ جایی را بهتر از آن پیدا نخواهیم کرد.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:هدهد

مطالب مرتبط:

میدونی آش شله‌قلمکار از کجا اومده...؟

دنیای حیوانات

آیا میدانید گیاه بامبو فقط برای تزئین نیست!!

آیا می‌دانید مروارید چگونه به وجود می‌آید؟

آیا می‌دانید كه؟

آیا میدانید...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.