تبیان، دستیار زندگی
مطالعات جدید پیشنهاد می‌کنند که افزودن ماست کم چرب به رژیم غذایی خطر پرفشاری خون را کاهش می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاهش فشار خون با ماست


مطالعات جدید پیشنهاد می‌کنند که افزودن ماست کم چرب به رژیم غذایی خطر پرفشاری خون را کاهش می‌دهد.

ماست

پرفشاری خون اختلالی است که در آن فشارخون در شریان‌ها به طور مزمن افزایش می‌یابد. با هر ضربان، قلب، خون را از راه شریان‌ها به باقی بدن پمپ می‌کند. فشارخون نشان می‌دهد زمانی که قلب می‌تپد خون با چه قدرتی به دیواره شریان‌ها فشار وارد می‌آورد. اگر فشارخون بسیار بالا باشد قلب باید سخت‌تر کار کند و این امر می‌تواند باعث مشکلات ارگانی و بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی، سکته یا نارسایی کلیوی شود.

فشار خون

زمانی که فشارخون فرد اندازه‌گیری می‌شود دو عدد گزارش می‌گردد. برای مثال 120 بر 80 که به صورت 80/120 نوشته می‌شود. ممکن است یکی یا هردوی این اعداد بالاتر از حد طبیعی باشند. عدد بالایی فشارخون سیستولی و عدد زیرین فشارخون دیاستولی نامیده می‌شود. زمانی که فشارخون شما کمتر از 80/120 باشد طبیعی و زمانی که بالاتر از 90/140 باشد پرفشاری خون تلقی می‌گردد. اگر فشارخون فردی بین این دو محدوده باشد مستعد ابتلا به پرفشاری است. فشارخون بالا ممکن است تا مدت‌ها تشخیص داده نشود. پرفشاری خون درمان نشده به شریان‌های شما آسیب می‌رساند. تکه‌هایی از زخم‌های ایجاد شده در شریان‌ها می‌توانند در جریان خون حرکت کرده و باعث انسداد عروق شوند.

کلسیم موجود در ماست عروق را انعطاف‌پذیرتر می‌کند و عروق می‌توانند گشادتر شده و فشار را کاهش دهند

در بسیاری از موارد، بیماران علائم خاصی را نشان نمی‌دهند. حتی ممکن است بدون این که بدانند مبتلا به پرفشاری خون هستند دچار پیامدهای بد آن شوند. شرایطی مانند خونریزی داخلی، بیماری مزمن کلیوی، مشکل قلبی، سکته و مشکل دید از عوارض پرفشاری خون کنترل نشده هستند. عواملی مانند چاقی، استرس، مصرف زیاد نمک، سابقه خانوادگی پرفشاری خون، دیابت، سیگار، کمبود ویتامین D، مصرف کم کلسیم، پتاسیم و منیزیم می‌توانند شما را به این بیماری مستعد کنند. امروزه مطالعات زیادی در زمینه عوامل رژیمی مهم در کاهش خطر ابتلا به پرفشاری خون انجام شده است. یکی از مواد غذایی مهمی که به نظر می‌رسد در کاهش خطر این بیماری نقش داشته باشد ماست کم چرب است. اطلاعات جدید از تحقیقات 2012 انجمن قلب امریکا حاکی از این است افرادی که برای مدت طولانی ماست مصرف می‌کنند، فشارخون سیستولی کمتری داشته و خطر پرفشاری خون در آن‌ها کمتر است.

فواید ماست

مطالعات زیادی در زمینه فواید ماست منتشر شده است. مصرف مداوم ماست با تناسب وزن و کاهش نمایه توده بدنی همراه است. کلسیم موجود در ماست از ریزمغذی‌های بسیار مهم برای سلامتی است و کارایی جذب بالایی دارد. همچنین ماست منبع خوب پروتئین است، قدرت سیرکنندگی خوبی داشته و درصدی از آب مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. ماست آسان‌تر از شیر هضم می‌شود و افرادی که قادر به مصرف شیر نیستند، می‌توانند به راحتی از ماست استفاده کنند. به علاوه جذب کلسیم و بسیاری از مواد مغذی از ماست بهتر است.

ماست و فشار خون

اخیراً محققان مطالعه 15 ساله‌ای را بر بیش از 2000 شرکت کننده که در ابتدای مطالعه مبتلا به پرفشاری خون نبودند انجام دادند. در انتهای مطالعه مشخص شد، افرادی که دست کم 2 درصد انرژی روزانه خود را از ماست کم‌چرب تأمین می‌کردند، که معادل دست کم 120 گرم ماست است، 31 درصد کمتر به پرفشاری خون مبتلا شده‌اند. مضاف بر این که فشارخون سیستولی در این افراد کمتر از افرادی که ماست نمی‌خوردند بالا رفت.

مطالعات زیادی در زمینه فواید ماست منتشر شده است. مصرف مداوم ماست

با تناسب وزن و کاهش نمایه توده بدنی همراه است

یافته‌های این مطالعه فرضیه تأثیر ماست کم‌چرب در کاهش فشارخون را تایید می‌کند. مکانیسم اثر ماست بر کاهش خطر پرفشاری خون به روشنی مشخص نیست و مطالعات در این زمینه ادامه دارد. کلسیم موجود در ماست عروق را انعطاف‌پذیرتر می‌کند و عروق می‌توانند گشادتر شده و فشار را کاهش دهند. از سوی دیگر برخی محققان پیشنهاد می‌کنند که باکتری‌های مفید موجود در ماست به کاهش فشارخون کمک می‌کنند اگرچه هنوز مدارک در این زمینه کافی نیست.

کلام پایانی

یک رژیم سالم شامل ماست کم‌چرب و میوه و سبزی کافی و انجام فعالیت فیزیکی مناسب می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های مزمن از جمله پرفشاری خون کمک کند و سلامت شما را تضمین نماید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: دنیای تغذیه – شماره 126 - دکتر مجید حاجی فرجی

مطالب مرتبط:

ماست معمولی یا پروبیوتیک!؟

تاثیر ماست بر سلامت روده

فواید گوناگون انواع ماست

ماست برای اسهال نوزادان مفید است

خواص ماست

تولید ماست فیبردار در ایران

فشارخون بالا: نمک چه‌قدر مقصر است؟ (1)

فشارخون بالا: نمک چه‌قدر مقصر است؟ (2)

آیا پتاسیم باعث کاهش فشارخون بالا می‌شود؟

انگور و سویا برای مقابله با فشارخون بالا مفید است

چگونگی تأثیر رژیم غذایی بر فشار خون

بخور نخورهای فشار خونی

راه های غیردارویی برای کاهش فشار خون بالا

کاهش فشار خون بالا با سیر کهنه

خوراکی های ضد چربی و فشار خون

توصیه های مهم برای کاهش فشار خون

کلیپ های مرتبط:

كنترل فشار خون

مشكلات بیماران در درمان فشار خون

عوامل خطر زا در فشار خون

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.