تبیان، دستیار زندگی
نگارش برای فضای وب با نگارش در رسانه‌های چاپی از جمله روزنامه و کتاب و مجله متفاوت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهارت‌های نوشتن در وب


 نگارش برای فضای وب با نگارش در رسانه‌های چاپی از جمله روزنامه و کتاب و مجله متفاوت است.

روزنامه نگاری

شما اگر برای یک رسانه چاپی می‌نویسید می‌دانید که بیشتر خوانندگان شما همان روز مطلب شما را مطالعه می‌کنند. مثلا کمتر دیده اید کسی به کیوسک روزنامه‌فروشی مراجعه کند روزنامه‌های امروز را نگاهی نیندازد و خواهان روزنامه دو روز قبل باشد. البته کسی که روزنامه چند روز پیش را می خواهد حتما به دنبال یک مطلب خاصی است که پیدا کردن آن برایش اهمیت دارد.

اما نوشتن برای فضای وب، فراتر از زمان و مکان است. یعنی اگر مطلبی را که می‌نویسید و در وب منتشر می شود آن مطلب می تواند به راحتی در ایمیل‌ها،  وبلاگ‌ها، صفحات شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت های دیگر به اشتراک گذاشته شود و مورد استفاده قرار گیرد و نهایتا در مدت زمان کمی در گوشه و کنار جهان مشاهده شود.

از طرف دیگر هر شخصی از هر کشوری می‌تواند مطلب شما را ببیند و قیدی هم نیست که حتما مطلب جدید را همان روز بخواند. ممکن است هفته‌ها و سال‌ها بگذرد و این مطلب در آرشیو سایت مشاهده شود و یا در نتیجه جستجویی به دست آید.

بنابراین نوشتن برای وب مهارت می‌خواهد. مهمترین مهارت‌هایی که لازم است یک وب‌نگار کسب کند را در ادامه توضیح خواهیم داد.

توجه به کلمات کلیدی

خیلی از کاربران برای پاسخ به سوالی و یا یافتن مطلبی، کلمه کلیدی مرتبط با موضوعی را جستجو می‌کنند. بنابراین برای نوشتن مطلبی در وب، به این فکر کنید که اگر قرار باشد مطلب شما در موتور جستجوگری مانند گوگل در رتبه های بالا قرار بگیرد خوانندگان و کاربران چه کلمه یا عبارت و یا حتی جملاتی را جستجو می کنند.

اما نوشتن برای فضای وب، فراتر از زمان و مکان است. یعنی اگر مطلبی را که می‌نویسید و در وب منتشر می شود آن مطلب می تواند به راحتی در ایمیل‌ها،  وبلاگ‌ها، صفحات شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت های دیگر به اشتراک گذاشته شود و مورد استفاده قرار گیرد و نهایتا در مدت زمان کمی در گوشه و کنار جهان مشاهده شود

فرض کنید مطلبی نوشته‌اید و به یافته‌های جدید پزشکان در خصوص آب‌لیمو پرداخته‌اید. بنابراین شما از کلماتی که به ذهن‌تان خطور می کند و هر کاربری می تواند در گوگل جستجو کند در نوشته‌تان در وب بهره بگیرید. در این نوشته می‌توانید به این عبارت‌ها اشاره کنید: خواص آب لیمو، مصرف زیاد، مضرات، لیمو ترش و...

لینک بدهید

اطلاعات تکمیلی به خوانندگان و کاربران سایت بدهید. هم در متن لینک بدهید  و هم در پایان متن لینک‌های مرتبط بگذارید. به اخبار و مقالات مشابه مطلبی که نوشته‌اید. از لینک دادن به مطالبی که در داخل سایت‌تان نیست نهراسید. اگر نیاز است به نقشه گوگل لینک بدهید. فایل تصویری و صوتی اگر در سایت دیگر است هم مانعی ندارد.

سرعت در نگارش
روزنامه نگاری

کسی که برای وب می نویسد سرعت در نگارش و تایپ سریع یک ضرورت است. این مزیت را در مواردی خاص که نیاز پیدا می کنید خبری را سریع منتشر کنید درک خواهید کرد. اگر در دوران مدرسه در کلاس ورزش، مسابقه دو سرعت اهمیت بالایی داشت بدانید که در فضای اینترنت تایپ ده انگشتی با سرعت بالا و بدون غلط این اهمیت را دارد.

جمله ها و پاراگراف های کوتاه

نتایج تحقیقات مختلفی نشان داده که حدود 16درصد از کاربران آنلاین هستند که کلمه به کلمه متون وب را می خوانند و اکثریت تمایل دارند متن را مرور کنند. یعنی یک نگاه اجمالی می‌اندازند که متن را متوجه شوند. بنابراین کوتاه نویسی جملات و پاراگراف ها یک اصل مهم در وب نویسی است.

توجه بیشتر به تیترها و پاراگراف اول

چشم کاربران طوری عادت دارد که بیشتر به قسمت بالای مطلب خصوصا تیتر، زیرتیتر و پاراگراف اول توجه دارد و بررسی ها نشان داده که این قسمت صرفا مرور نمی شود بلکه به‌طور کامل خوانده می شود. پس لازم است برای این بخش خصوصا پاراگراف اول به منظور جذب مخاطب، بیشتر وقت بگذارید. شما در همین پاراگراف است که می‌توانید مخاطب را در قلاب خود بیندازید و شکار کنید تا صفحه وب خود را نبندد و نگاهی هم به پاراگراف‌های بعدی بیندازد. با اینکه دقت می کنید از بکار بردن کلمات کلیدی در پاراگراف اول غافل نشوید باید توجه داشته باشید که تیتر و پاراگراف اول نباید طولانی باشند.

کسی که برای وب می نویسد سرعت در نگارش و تایپ سریع یک ضرورت است. این مزیت را در مواردی خاص که نیاز پیدا می کنید خبری را سریع منتشر کنید درک خواهید کرد. اگر در دوران مدرسه در کلاس ورزش، مسابقه دو سرعت اهمیت بالایی داشت بدانید که در فضای اینترنت تایپ ده انگشتی با سرعت بالا و بدون غلط این اهمیت را دارد

بهترین سبک نوشتن خبر

در حال حاضر از سبک هرم وارونه و سبک الماس خبری به عنوان بهترین سبک‌های خبرنویسی آنلاین یاد می‌شود. ولی با توجه به اینکه در بخش قبلی تاکید داشتیم که به پاراگراف اول و بخش بالایی متن در صفحه وب باید بیشتر تاکید داشت، متخصصان روزنامه نگاری آنلاین سبک نگارش خبر برای هرم وارونه را به شکل T توصیه کرده اند.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: وبلاگ روابط عمومی