تبیان، دستیار زندگی
ویژگی های کنونی که ما را احاطه کرده است باید هایی در تمام عرصه ها برایمان بوجود می آورد. یکی از این ویژگی ها زندگی در هزاره سوم است .مهمترین ابزار آموزشی هماهنگ با شرایط کنونی آموزش بر مبنای پژوهش و پروژه است ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا انصاری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پژوهش نیاز یا تبلیغ

آشنایی با روز پژوهش

در این نوشته به ضرورت آموزش پروژه محور به عنوان تنها را حل آموزش در شرایط کنونی می پردازم .

ویژگی های کنونی که ما را احاطه کرده است باید هایی در تمام عرصه ها برایمان بوجود می آورد. یکی از این ویژگی ها زندگی در هزاره سوم است .

از هدف هایی که سازمان ملل برای هزار سوم در نظر گرفته است توسعه ی پایدار است .

توسعه پایدار فرایند تغییری است در استفاده از منابع، هدایت سرمایه گذاری‌ها، سمت گیری توسعه فناوری و تغییری نهادی است که با نیازهای حال و آینده سازگار باشد. توسعه پایدار که از دهه 1990بر آن تاکید شد جنبه‌ای از توسعه انسانی و در ارتباط با محیط زیست و نسل‌های آینده است. هدف توسعه انسانی پرورش قابلیت‌های انسانی محسوب می‌شود. توسعه پایدار به عنوان یک فرایند که لازمه بهبود و پیشرفت است، اساس بهبود وضعیت و رفع کاستی‌ها ی اجتماعی، فرهنگی جوامع پیشرفته‌است و باید موتور محرکه پیشرفت متعادل، متناسب و هماهنگ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تمامی جوامع و بویژه کشورهای در حال توسعه باشد.

توسعه پایدار سعی دارد به پنج نیاز اساسی زیر پاسخ گوید: تلفیق حفاظت و توسعه، تامین نیازهای اولیه زیستی انسان، دست‌یابی به عدالت اجتماعی، خودمختاری و تنوع فرهنگی و حفظ یگانگی اکولوژیکی.

شهروندان این هزاره اگر بخواهند زندگی موثری داشته باشند باید با اهداف آن هماهنگی داشته باشد .

بدیهی  است که  شیوه های سنتی آموزش مناسب این شهروندان نخواهد بود .

توجه به ویژگی های فردی یکی دیگر از ضرورت هایی است که مسئولین آموزشی باید به آن توجه کنند. روش  سنتی معلم محور است، در حالی که نیاز اکنون ما آموزش  دانش آموز محور است یعنی  آموزشی که بر اساس توانایی های فردی ،توانایی های یادگیری و خلاقیت دانش آموزان برنامه ریزی می شود. مهم ترین ابزار این نوع آموزش، آموزش بر مبنای پژوهش و پروژه است .

پژوهش نیاز یا تبلیغ

تعریفی که برای پژوهش ارائه می گردد به صورت زیر است :

پژوهش یا تحقیق یک روند کوشمندانه، هوشیارانه و سامانمند برای یافت، بازگویی و بازنگری پدیده‌ها، رخدادها، رفتارها و انگاشته ها است. پژوهش همچنین برای استفاده از پدیده‌های موجود برای دست یافتن به راهکارهای عملی و فناوری‌ها به‌کار می‌رود.

وقتی قرار است آموزش بر مبنای پژوهش باشد، یکی یا تمام روندهای پژوهشی برای آموزش طراحی می شوند. مدت ها است که آموزش بر مبنای پروژه (Project Base Learning)  به عنوان تنها راه یادگیری ماندگار و اثر آفرین مطرح می شود.

تقریبا در تمام کشورهای توسعه یافته از این روش برای تدریس همه گروه های سنی استفاده می کنند. در کشور ما نیز بیشتر از یک دهه است که این روش یکی از راه های جدید آموزش شده است .

در حالی که بسیاری از متولیان آموزشی این روش نو را به عنوان ضرورت در نظر نمی گیرند .

در نوشته ی بعدی به آن چه در کشورمان پیاده شده می پردازم .

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: انصاری

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

پرورش، پژوهش و اکتشاف

بهبود کیفیت یادگیری

گزارش کتبی یک پروژه علمی