تبیان، دستیار زندگی
بدبینی، تفسیر غلط از رفتار دیگران است، یعنی اینکه فرد احساس می‌کند چیزی که می‌بیند با آن چیزی که در پشت صحنه وجود دارد تفاوت دارد. این رفتار از یک احساس مثبت منشا نمی‌گیرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکوکم مشکوکم به تو


بدبینی، تفسیر غلط از رفتار دیگران است، یعنی اینکه فرد احساس می‌کند چیزی که می‌بیند با آن چیزی که در پشت صحنه وجود دارد تفاوت دارد. این رفتار از یک احساس مثبت منشا نمی‌گیرد. گاهی انسان بدی می‌کند اما اگر درونش خوبی باشد این به عنوان بدبینی تلقی نمی‌شود. در واقع به خوبی که بد تفسیر شود بدبینی می‌گوییم.........

بدبینی به همسر

یکی از شایع‌ترین مشکلات روان‌پزشکی بدبینی است. اگر بدبینی از حد معمول پا را فراتر بگذارد می‌تواند به یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌ها تبدیل شود و کانون گرم خانواده‌ای را دچار آشفتگی سازد.

بدبینی، تفسیر غلط از رفتار دیگران است، یعنی اینکه فرد احساس می‌کند چیزی که می‌بیند با آن چیزی که در پشت صحنه وجود دارد تفاوت دارد. این رفتار از یک احساس مثبت منشا نمی‌گیرد. گاهی انسان بدی می‌کند اما اگر درونش خوبی باشد این به عنوان بدبینی تلقی نمی‌شود. در واقع به خوبی که بد تفسیر شود بدبینی می‌گوییم.

در حقیقت یکی از آفت‏های زندگی‏های زندگی مشترک، سوءظن و بدگمانی زن و شوهر نسبت به یکدیگر است. سوء ظن مانند طوفان تکان دهنده ای ستون‏های استوار زندگی را متزلزل می کند.این صفت نوعی بیماری روحی تلقی می شود و گاه تا جایی پیش می رود که امنیت افراد خانواده را درافکار یکدیگر از بین می برد. خانواده‏هایی که با این مسئله دست به گریبان هستند معمولا روابط سردی با هم دارند و از زندگی لذت نمی برند.

چه ‌طور می‌توانیم بدبینی را تشخیص دهیم؟

از همان ابتدای زندگی رگه‌هایی از بدبینی در روابط زندگی وجود دارد. همین جا یک نکته را درباره آقایان اشاره کنیم که اغلب خانم‌ها به این رفتار توجه چندانی نمی‌کنند و این‌گونه رفتار را با عشق و علاقه اشتباه می‌گیرند. در حالی که می‌دانیم زمینه اصلی عشق، اعتماد است یعنی دو نفری که همدیگر را دوست دارند هر چه‌قدر از هم دور باشند فقط به آن شخص می‌اندیشند و نه چیز دیگری.

برخی اوقات ازدوستانمان می‌شنویم که همسرانشان مراقب آنها هستند و مرتب سوال می‌کنند کجا بودی، چکار کردی، کی می‌آیی؟ یک رابطه زن و شوهری نمی‌تواند رابطه پلیسی باشد. همانند پلیسی که دایم دنبال یک خلاف‌کار است.

عوامل تشدید کننده بدبینی

گاهی شما کاری انجام می دهید و حقیقت را به همسرتان نمی گویید همین امر باعث بدبینی می شود. این یعنی «عدم صداقت».  شخص به این مسئله نمی اندیشد که حقیقت روزی روشن خواهد شد و در نتیجه دچار مشکل می شود.

گاهی یکی از زوجین کاری را انجام می دهد بدون اینکه همسرش متوجه شود در اصطلاح عامیانه «مخفی کاری» می گوییم و این نیز باعث نگاه شکاک همسر به او می شود.

یکی دیگر از عوامل متأسفانه شوخی‏های نابجای افراد با یکدیگر است. به طور مثال به شوخی از خانم می پرسند، حال هوویت چطور است؟ همین امر می تواند عاملی برای ایجاد شک باشد.

روابط کاری بین همکاران هم وقتی از حالت معمول خود خارج شود می تواند یکی از عوامل مۆثر در ایجاد بدبینی زوجین نسبت به یکدیگر باشد.

زمینه اصلی عشق، اعتماد است یعنی دو نفری که همدیگر را دوست دارند هر چه‌قدر از هم دور باشند فقط به آن شخص می‌اندیشند و نه چیز دیگری

راهکارها

تمام عواملی که عنوان کردیم می تواند عاملی برای بی اعتماد کردن زن و شوهر نسبت به یکدیگر باشد. همچنین یادآور می شوم فقدان اعتقادات مذهبی راسخ زوجین سبب می شود همسران با هر محرکی نسبت به هم دچار سوء ظن و بدبینی شوند.

فراموش نکنید وقتی زن یا مرد می داند که همسرش قبل از ازدواج با اشخاص دیگر رابطه داشته، می تواند برای او شک برانگیز باشد. برای این که دچار سوء ظن نشویم باید صداقت را مبنای رابطه قرار دهیم حتی اگر به ضرر ما باشد.

بسیاری از مواقع پیام این بدبینی ها از طرف همسر این است که بیشتر به من توجه کن وقت بیشتری برای من بگذار، افزایش صمیمیت در رابطه زناشویی و احترام متقابل می تواند تأثیر زیادی در این رابطه داشته باشد.

شناسایی هیجان‏ها مانند خشم، ترس، عصبانیت، غم طرف مقابل و رعایت کردن آن‏ها، دستیابی به یک درک و تفاهم دو جانبه، افزایش سواد عاطفی یعنی مبادله احساسات، گفتن کلمات مثبت، زمان بیشتری با هم بودن، ابراز علاقه و مراقبت بیشتر می تواند در روابط همسران تأثیرگذار باشد.

گاهی مواقع بدبینی با حسادت زیادی همراه است و فرد تمایلی ندارد که همسرش جز خود او با کسی رابطه داشته باشد و یا بخواهد کسی را دوست داشته باشد(البته منظور ما محارم زن و حتی همجنسان اوست) این افراد این مسئله را قبول ندارند و به این مشکل آگاه نیستند .

این افراد خیلی مقاوم هستند. متأسفانه بعضی از خانم‏ها این مسئله را به راحتی می پذیرند و با آن مسئله کنار می آیند به این امید که شوهرش یک روز خوب می شود و قدر او را می داند. اما این روش جواب مثبتی به شما نمی دهد و همسر گمان می کند رفتارش صحیح است.

بدبینی به همسر

وقتی شما کوتاه می آیید به او این پیام را می دهید که درست می گوید و باعث تشدید رفتار او می شود. بدبینی او را نپذیرید اما هر بار با آرامش و صبورانه با او برخورد کنید. اگر می گوید چرا تلفن می زنید یا چرا بیرون می روید از او بخواهید هر بار شما را کنترل کند از او نپذیرید که او درست می گوید و از او عذرخواهی نکنید اما به نوعی با او برخورد کنید تا متوجه شود او را دوست دارید. به زندگی مشترکتان علاقه دارید.

گاهی وقت‏ها که اصطکاک پیش می آید عقب بکشید و بعد از گذشت زمان دوباره پیش بروید. برخورد خشن و پرخاشگرانه جواب نمی دهد بلکه مشکل را مضاعف می کند و راه حلی برای مشکلات به شما نمی دهد. اما در انتها باز هم یادآور می شویم اگر رفتارهای همسر شما با این روش‏ها تغییری نکند بلکه روز به روز شدیدتر شود حتما با مشاور یا متخصص در این زمینه مشورت کنید.

ضمنا اگر احساس می کنید همسرتان به شما شک دارد و نسبت به رفت و آمدهای شما بدگمان است، به او به طور پیوسته گزارش دهید. اگر آقا به خانمش گزارش دهد و خانم نیز به شوهرش گزارش دهی کند، بسیاری از بدبینی ها ایجاد نمی شود. به راستی چه اشکالی دارد برای آرامش خانه و خانواده،برای آن ها توضیح دهیم که کجا بودیم، کجا رفتیم، چه کار کردیم و.... دقت کنید بسیاری از بدبینی ها، از همین حرف نزدن ها ناشی می شود. طبیعی است که سکوت ها، حرف نزدن ها و طفره رفتن از گزارش دهی، ممکن است به بدبینی خانواده منجر شود. بنابراین به عنوان یک راهکار عملی و جدی، در درمان و پیشگیری بدبینی اطرافیان، صحبت کردن، توضیح دادن و گزارش دهی را بدون هیچ گونه نگرانی تمرین کنید.

فرآوری: مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: پایگاه اطلاع رسانی جوان همراه با تغییرات و اضافات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.