تبیان، دستیار زندگی
دكتر سلطانخواه از برگزاری جشنواره بین المللی نوآوری و شكوفایی در ایام الله دهه فجر خبر داد و گفت: این جشنواره بین المللی نقش موثری در ارتقا و جایگاه سطح اختراعات جوانان و نخبگان در کشور خواهد داشت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رئیس بنیاد ملی نخبگان خبر داد: جشنواره بین المللی اختراعات در ایام الله دهه فجر برگزار می شود

جشنواره بین المللی اختراعات در ایام الله دهه فجر برگزار می شود

دكتر سلطانخواه از برگزاری جشنواره بین المللی نوآوری و شكوفایی در ایام الله دهه فجر خبر داد و گفت: این جشنواره بین المللی نقش موثری در ارتقا و جایگاه سطح اختراعات جوانان و نخبگان در کشور خواهد داشت.

دکتر نسرین سلطانخواه، رییس بنیاد ملی نخبگان کشور در مراسم افتتاحیه جشنواره منطقه ای اختراعات کوهرنگ که در مجتمع امام خمینی (ره) قم برگزار شد، گفت: در دهه چهارم انقلاب اسلامی اهداف توسعه علم و فناوری متحول و رو به رشد است و توسعه علم و فناوری در تربیت استاد، دانشجو و مراکز دانشگاهی نبوده بلکه استفاده از دستاوردهای تحقیق و پژوهش و تجاری سازی آنها و به ثمر رسیدن فناوری‌ها برای پاسخ به نیاز‌های كشور سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی شده است.

وی بیان داشت: باید سیاست گذاری کنیم تا از سرمایه گذاری انجام شده در توسعه و زیرساخت ها و تربیت نیروهای متخصص استفاده و بتوانیم از آنها بهره مند شویم .

وی ادامه داد: براساس افقی كه رهبر معظم انقلاب برای جامعه علم و فناوری ترسیم كردندباید به جایی برسیم که مسائل علمی بوسیله ایرانیان به قدری گسترش یابد تا همه برای فراگیری علم مجبور به یادگیری زبان فارسی باشند و به دوره شكوفایی قرون دوم تا هشتم هجری بر گردیم.

دكتر سلطانخواه افزود: اگر می خواهیم علم و فناوری در زندگی مردم تاثیر بگذارد، باید نگاه و رویكردمان به علم و فناوری وسیع شود و آموزش باید لایه لایه باشد و نقش آفرینی هر لایه را مشخص و برای آن نقش تعیین كرد.

وی خاطر نشان ساخت: یکی از مهمترین گستره و لایه های علم و فناوری می تواند حوزه مخترعین و اختراعات باشد، بخشی که تا به حال کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

دكتر سلطانخواه با تاكید بر غالب شدن گفتمان علم و فناوری، گفت: موضوع اختراعات در کشور ما از گذشته مد نظر بوده است و در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

وی تصریح کرد: البته این روند رو به رشد اختراعات در دولت نهم و دهم رشد گسترده تری داشته است به گونه ای که در سال 83- 1378  تعداد 5700 اختراع ثبت شده و  84-88 تعداد 30000 اختراع ثبت شده است .

دكتر سلطانخواه بیان داشت: در سال 89 و 90 نیز سالی پنج هزار ثبت اختراع داشته ایم و میانگین اختراعات ما در شش سال اخیر با برنامه پنج ساله توسعه سوم برابر بوده است.

وی با اشاره به فعالیت بنیادهای نخبگان استانی در سراسر کشور گفت: 30 بنیاد استانی امروز در سراسر کشور مشغول به فعالیت اند و در راستای گسترش اختراعات در کشور کمک می کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان داشت: در گذشته به دلیل اینکه بستر مناسب برای ارائه طرح های نخبگان و به نمایش در آمدن آنها وجود نداشت، نخبگان به خارج از کشور می رفتند و طرح های خود را ارائه می کردند، که با راه اندازی جشنواره های منطقه ای این خلا برطرف شد.

دكتر سلطانخواه گفت: در سه سال گذشته در دولت دهم، 17 نمایشگاه اختراعات استانی، 14 نمایشگاه منطقه ای و چهار جشنواره ملی برگزار کرده است.

جشنواره بین المللی اختراعات در ایام الله دهه فجر برگزار می شود

وی عنوان داشت: همچنین امسال نیز در دهه فجر پنجمین جشنواره ملی نوآوری و شكوفایی برگزار خواهد شد و نخستین جشنواره بین المللی اختراعات را نیز در همین ایام برگزار می شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور افزود: این جشنواره بین المللی می تواند نقش موثری در ارتقا و جایگاه سطح اختراعات جوانان داشته باشد و همچنین نخبگان کشور می توانند در سطح بین المللی با اختراعات جهانی به رقابت بپردازند.

دكتر سلطانخواه عنوان داشت: در این جشنواره های منطقه ای نیز هدف ما فقط به نمایش در آمدن اختراعات نیست، بلکه به مرحله تجاری سازی رساندن اختراعات است و بنیاد به طرحهایی كه قابلیت تجاری شدن را دارند، تسهیلات ارائه می دهد تا مخترع، طرح را برای تجاری سازی آماده كند.

وی افزود: بنیاد تاكنون توانسته در بخش تجاری سازی ایده ها،30 میلیارد تومان قرارداد فروش حق اختراع، و امتیاز اختراع و دانش را منعقد كند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: صاحبان ایده می توانند ما را در كنار خود حس كنند و بنیاد با فراهم ساختن بستر مذاكره و توافق بین مخترعان و سرمایه گذاران، به مخترعان كمك خواهد كرد.

وی اظهار امیدواری كرد كه اجرای هرچه سریعتر قانون حمایت از شركت های دانش‌بنیان، تجاری سازی نوآوریها و آغاز به كار صندوق نوآوری و شكوفایی، شاهد پشتیبانی نظامندی از اختراعات و نوآوری در كشور باشیم.

در خاتمه، دكتر سلطانخواه ضمن قدردانی از حمایتهای استانداران و سازمانهای ذیربط در حمایت از فعالیتهای بنیادهای نخبگان استانی برای ارتقای جایگاه علم و فناوری در كشور، افزود:نگاه خوشبینانه مسئولان استانی در پیشرفت امور مربوط به حوزه نخبگان در پیشبرد كارها بسیار موثر بوده است.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

برگزاری نشست های علمی و تخصصی در هفته پژوهش و فناوری

هفته پژوهش با رونمایی از 14 طرح برتر پژوهشی و فناوری آغاز می‌شود

روز پژوهش در مجمتع آموزشی مشعر