تبیان، دستیار زندگی
اواخر آبان امسال بود كه سیدشهاب‌الدین صدر رئیس كل سازمان نظام پزشكی خبر افزایش ۲۴۵ درصدی قیمت لوازم پزشكی را از نبود تدابیر لازم برای بخش سلامت بیان کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هزینه‌های بالای درمان و وعده‌های وزیر


اواخر آبان امسال بود كه سیدشهاب‌الدین صدر رئیس كل سازمان نظام پزشكی خبر افزایش 245 درصدی قیمت لوازم پزشكی را تائید و گله كرد: این موارد حاكی از آن است كه تدابیر لازم برای بخش سلامت صورت نگرفته و ارائه خدمات در بخش‌های دولتی و خصوصی را با مشكل مواجه كرده است.

هزینه درمان -پزشک

او اما به مردمی كه با نگرانی توی دلشان حساب و كتاب می‌كردند تا بفهمند آیا این افزایش قیمت بر تعرفه خدمات پزشكی نیز تاثیر می‌گذارد، اطمینان داد كه از مشكلات مردم باخبر است و به همین علت پیشنهاد كرد حمایت‌های بیمه‌ای افزایش پیدا كند تا بار ناشی از افزایش هزینه‌ها بیش از این به بیماران و خانواده‌هایشان تحمیل نشود و همچنین از دولت خواست تخصیص اعتبارات حوزه سلامت را در اولویت قرار دهد.

حالا كمتر از یك ماه از آن تاریخ گذشته است. خدمات بیمه‌ای همچنان محدود است. دست بیمارستان‌ها تنگ است و به اذعان مسوولانشان آنها حتی در خرید اصلی‌ترین لوازمشان با مشكل مواجه هستند.

با این همه، وزارت بهداشت اعلام كرده است كه بیمارستان‌ها حتی در صورت ضرردهی باید باز بمانند و حسن امامی‌رضوی می‌گوید وزارت بهداشت به تمام بیمارستان‌های كشور ابلاغ كرده است كه با صرفه‌جویی و كاهش هزینه‌های بی‌مورد و نیز افزایش بهره‌وری، سیاست اقتصاد مقاومتی را اجرا كنند.

نتوانستند افسار قیمت را بكشند

وزیر بهداشت گرچه گفت وزارتخانه‌اش تا حد ممكن تلاش می‌كند هزینه‌های تمام شده برای مردم را كاهش دهد و اجازه نخواهد داد كه پرداخت‌ها از جیب مردم افزایش پیدا كند و در هر شرایطی رعایت حال مردم اولویت وزارت بهداشت است، اما ظاهرا تعرفه‌ها و قیمت‌ها آن‌طور كه وزارت بهداشت می‌گوید ثابت نمانده و تعرفه‌ها بویژه برای آن دسته از بیماران كه نیازمند بستری و جراحی هستند بشدت افزایش داشته است.

وزیر بهداشت گرچه گفت وزارتخانه‌اش تا حد ممكن تلاش می‌كند هزینه‌های تمام شده برای مردم را كاهش دهد و اجازه نخواهد داد كه پرداخت‌ها از جیب مردم افزایش پیدا كند و در هر شرایطی رعایت حال مردم اولویت وزارت بهداشت است، اما ظاهرا تعرفه‌ها و قیمت‌ها آن‌طور كه وزارت بهداشت می‌گوید ثابت نمانده و تعرفه‌ها بویژه برای آن دسته از بیماران كه نیازمند بستری و جراحی هستند بشدت افزایش داشته است

شاید افزایش نرخ ویزیت پزشکان آنقدر برای مردم قابل لمس نباشد، در حالی که قیمت انواع تجهیزات و خدمات بیمارستانی، آزمایشگاهی، تصویربرداری پزشکی و...، از 100 تا 300 درصد بالا رفته و همین مسئله هزینه های درمانی را به شدت افزایش داده است که در نهایت بخش زیادی از این هزینه ها را بیمار پرداخت می کند.

وضعیت نابسامان بازار ارز و عدم تخصیص ارز مرجع برای واردات تجهیزات پزشکی و جراحی، باعث شد تا نرخ هزینه های تجهیزات پزشکی و جراحی به شدت افزایش یابد. به طوریکه این رشد قیمتها تاثیر بسزایی در افزایش هزینه های درمانی به ویژه آن دسته از بیماریها که نیازمند بستری و جراحی است، داشته است.

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با عنوان این مطلب که از نظر شاخص پرداخت هزینه‌های سلامت از جیب مردم که بر اساس برنامه چهارم و پنجم می بایست به زیر 30 درصد برسد، می گوید: متاسفانه در این زمینه رو به عقب حرکت کرده‌ایم و طی 3 سال گذشته سهم مردم از پرداخت هزینه‌های سلامت از 54 درصد به بالای 70 درصد افزایش یافته است.

عنوان

هزینه سال 90

هزینه سال 91

میزان افزایش

جراحی سرطان سینه

2,8 میلیون تومان

3,8 میلیون تومان

38 درصد

جراحی دریچه میترال قلب

60 میلیون تومان

120 میلیون تومان

100 درصد

یک دوره درمان ناباروری

2 تا 5 میلیون تومان

5 تا 10 میلیون تومان

250 تا 400 درصد

عمل سزارین

2 تا 4 میلیون تومان

4 تا 7 میلیون تومان

200 تا 350 درصد

عمل سنگ کلیه

1 تا 3 میلیون تومان

2 تا 4 میلیون تومان

100 تا 150 درصد

دستگاه دیجیتال رادیولوژی

60 میلیون تومان

150 میلیون تومان

250 درصد

2 عدد پروتز سینه

650 هزار تومان

2,4 میلیون تومان

400 درصد

ماسک معمولی بیماران

80 تومان

230 تومان

280 درصد

یک دوره داروی هرسپتین برای سرطان سینه

50 تا 60 میلیون تومان

200 میلیون تومان

400 درصد

حسینعلی شهریاری این افزایش قیمت را تائید می‌كند و می‌گوید 245 درصد نرخ متوسط افزایش قیمت و رشد قیمت برای برخی لوازم پزشكی بیشتر از این بوده است برای نمونه فیلم رادیولوژی 240 درصد، اكسیژناتور 247 درصد، ونتیلاتور 300 درصد، گاز هلیوم برای ام‌آرآی 667درصد، صافی و دستگاه دیالیز 325 درصد و كیسه خون 350 درصد گران‌تر شده است!

به گفته او حتی قیمت غذای همراه بیماران هم نیز از افزایش مصون نمانده است و از 3000 تومان در چند ماه قبل به 5000 تومان رسیده است

مشورت به پزشک

60درصد از هزینه های درمانی از جیب مردم پرداخت می‌شود

مشکلات اقتصادی در ماههای اخیر موجب افزایش هزینه پرداخت از جیب مردم شده است، به طوریکه اکنون 60 درصد هزینه‌های درمانی را مردم از جیبشان پرداخت می‌کنند، در حالی که قرار بود به زیر 30 درصد برسد. این وضعیت در مورد هزینه خدمات دندانپزشکی از این هم بدتر است و حدود 90 درصد هزینه‌های دندانپزشکی را مردم از جیبشان پرداخت می‌کنند و این بار سنگینی است که به دوش مردم تحمیل می‌شود در حالیکه بیمه های سلامت 18.6، دولت حدود 20 درصد و بیمه‌های خصوصی 7.3 درصد هزینه‌های درمانی را پرداخت می‌کنند اما با این وجود16.83 درصد از مردم تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستندو5.4 درصد از مردم از دو دفترچه بیمه درمانی و یا بیشتر برخوردارند.

از سوی دیگر، بررسیها نشان می دهد که تامین هزینه های درمانی برای افراد کم درآمد و آسیب پذیر جامعه بسیار مشکل بوده و بعضا غیر ممکن است. در حالی که به دنبال نوساناتی که در بازار ارز کشور به وجود آمد و باعث افزایش هزینه های خرید تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی شد، بالطبع هزینه ها درمان بیماریها را بالا برده و در نتیجه آن، همان اکثریتی که تاکنون نیز برای تامین هزینه های درمانی دچار مشکل بودند، بیش از پیش گرفتار تامین این هزینه ها شده و امکان سقوط آنها به زیر خط فقر، افزایش یافته است.

جبران افزایش هزینه های بیمارستان ها

وزیر بهداشت و درمان با اشاره به افزایش هزینه های بیمارستان های دولتی در تامین تجهیزات پزشكی و اقلام آزمایشگاهی، خواستار جبران این افزایش هزینه ها از طریق اصلاحیه ها یا متمم های بودجه ای شد.

دكتر مرضیه وحیددستجردی با اشاره به افزایش هزینه ها در حوزه سلامت و همچنین آثار 965 میلیارد تومانی هدفمندی یارانه ها در بخش سلامت بیان می کند: افزایش هزینه های ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در حوزه سلامت در سال گذشته جبران نشد و این روند در سال جاری نیز ادامه دارد، لذا امیدواریم مسئولان بخشی از درآمد حاصل از هدفمندی را برای بخش سلامت در نظر بگیرند.

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با عنوان این مطلب که از نظر شاخص پرداخت هزینه‌های سلامت از جیب مردم که بر اساس برنامه چهارم و پنجم می بایست به زیر 30 درصد برسد، می گوید: متاسفانه در این زمینه رو به عقب حرکت کرده‌ایم و طی 3 سال گذشته سهم مردم از پرداخت هزینه‌های سلامت از 54 درصد به بالای 70 درصد افزایش یافته است

وی با تاكید بر لزوم افزایش اعتبارات مربوط به هزینه های جاری بخش بهداشت و درمان كشور به پیگیری های انجام شده برای تامین ارز مورد نیاز تجهیزات پزشكی و دارو اظهار می نماید: با توجه به افزایش نرخ ارز، شركت ها ناچارند برای تهیه تجهیزات پزشكی و آزمایشگاهی از ارز آزاد و با قیمتی 4 - 3 برابر استفاده كنند.

بر این اساس به دنبال افزایش قیمتی كه در تهیه تجهیزات پزشكی و اقلام آزمایشگاهی بوجود آمده، هزینه های مراكز درمانی دولتی هم 3 تا 4 برابر و حتی بیشتر شده است.

وی درباره درخواست سازمان نظام پزشكی برای افزایش تعرفه های تشخیصی - درمانی در نیمه دوم سال، گفت: با وجود آن كه بیمارستان های دولتی بشدت صدمه خورده و گرفتارند و مجبورند تجهیزات پزشكی و وسایل آزمایشگاهی را با 4 برابر قیمت تهیه كنند، اما از آنجا كه افزایش تعرفه های تشخیصی – درمانی، افزایش هزینه های پرداختی از جیب مردم را به دنبال خواهد داشت، برای آن كه به مردم فشاری وارد نشود از مراكز درمانی دولتی خواهش كردیم این سختی ها را تحمل كنند.

وزیر بهداشت ابراز امیدواری می کند دولت موضوع مربوط به افزایش هزینه های بیمارستانی از جمله افزایش هزینه ها در تامین تجهیزات پزشكی و آزمایشگاهی را در متمم ها یا اصلاحیه هایی كه برای بودجه می گذارد، جبران كند. البته در حوزه دارویی، دولت کمکهایی را برای جبران سریع کمبودهای دارویی انجام داده است و اقداماتی انجام شده است اما در مورد نگهداری و اداره بیمارستانها و تأمین تجهیزات پزشکی به اعتباراتی نیاز داریم تا بتوانیم بیمارستانها را در حد مطلوب نگهداریم.

فرآوری :طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1- روزنامه ایران / 2-جامعه خبری تحلیلی الف / 3- فرارو / 4- خبرگزاری مهر

مقالات مرتبط:

حل معمای داروهای کمیاب به دست کیست؟

ارز برای دارو یا لوازم آرایشی؟!

آیا تحریم‌ها یک بهانه شده؟!