تبیان، دستیار زندگی
اکالیپتوس شهرت زیادی برای مقابله با سرماخوردگی و سینوزیت دارد. به خاطر اینکه این گیاه دارای خواص ضد ویروسی و ضدباکتریایی می‌باشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اکالیپتوس درمانی


اکالیپتوس شهرت زیادی برای مقابله با سرماخوردگی و سینوزیت دارد. به خاطر اینکه این گیاه دارای خواص ضد ویروسی و ضدباکتریایی می‌باشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

اکالیپتوس

در قسمت اول این مطلب گفتیم که اکالیپتوس سیستم ایمنی بدن را تقویت و با ویروس‌ها، باکتری‌ها و آلودگی‌ها مبارزه می‌کند، برای درمان برونشیت و سرفه مفید است، شوره‌ی سر را از بین می‌برد، درد مفاصل را تسکین می‌دهد و تب را فرو می‌نشاند.

در ادامه‌ی این مطلب شما را با چند خاصیت دیگر این گیاه معجزه گر آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

اکالیپتوس: برای مقابله با سرماخوردگی و سینوزیت

اکالیپتوس شهرت زیادی برای مقابله با سرماخوردگی و سینوزیت دارد. به خاطر اینکه این گیاه دارای خواص ضد ویروسی و ضدباکتریایی می‌باشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

روش استفاده

جوشانده‌ی اکالیپتوس: روی یک قاشق چای‌خوری برگ خرد شده‌ی اکالیپتوس 150 میلی‌لیتر آب جوش بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید و روزانه 3 تا 4 فنجان از این جوشانده (بعد از غذا) میل کنید.

به صورت قطره: برای این کار لازم است که داخل قطره چکان یا ظرف خالی قطره های بینی، 1 قطره روغن اکالیپتوس و 1 قاشق غذاخوری روغن گیاهی مانند روغن بادام شیرین بریزید. هر روز 3 بار در هر سوراخ بینی یک قطره از این روغن را بچکانید.

خیلی‌ها تصور می‌کنند داروهای گیاهی کاملاً بی خطر و بدون عوارض جانبی

هستند. اما توجه داشته باشید که این داروها نیز می‌توانند به اندازه‌ی داروهای شیمیایی باعث مسمومیت و عوارض خطرناکی شوند

اکالیپتوس: برای تسکین عفونت‌های ادراری

اکالیپتوس ضدباکتری و ضد عفونی کننده است و برای همین می‌تواند به درمان عفونت‌های ادراری کمک کند.

روش مصرف

3 تا 4 قطره روغن اکالیپتوس را با مقدار کمی روغن بادام شیرین مخلوط کنید و روزی دو مرتبه روی شکم خود بمالید. حواستان باشد اکالیپتوس به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را حل کند. شما باید در کنار داورهایی که پزشک تجویز کرده است از این گیاه استفاده کنید. اگر دچار این مشکل شده‌اید داروهایتان را مصرف کنید و همان طور که گفته شد هر روز دو مرتبه با روغن اکالیپتوس شکمتان را ماساژ دهید.

اکالیپتوس: برای مقابله با اضطراب

اکالیپتوس لیمویی در بین خواص دیگری که دارد می‌تواند باعث آرامش و تسکین اعصاب شود.

روش مصرف

برای مقابله با اضطراب چند قطره روغن اکالیپتوس لیمویی را روی یک دستمال تمیز بچکانید و جلوی بینی‌تان بگیرید. استشمام این بو باعث ایجاد آرامش می‌شود. هر زمانی که اضطراب به سراغتان آمد این کار را تکرار کنید.

بخور اکالیپتوس

برای تصفیه‌ی هوای منزل

زمانی که خدای نکرده مریض هستید و قصد دارید در منزل استراحت کنید بهتر است هوای منزل را تمیز نگه دارید. برای این کار توصیه می‌کنیم با اکالیپتوس هوای منزلتان را تصفیه کنید. به خاطر این که این گیاه خیلی زود میکروب‌ها را از بین می‌برد. همچنین می‌توانید برای این که شب‌ها را راحت‌تر بخوابید هوای اتاق خوابتان را نیز با این گیاه تمیز کنید تا در طول شب راحت‌تر نفس بکشید.

روش استفاده

یک مشت برگ نیم کوب اکالیپتوس را در یک ظرف حاوی آب جوش بریزید و ظرف را در اتاقتان قرار دهید. یا این که می‌توانید چند قطره روغن اکالیپتوس را در یک پیاله‌ی حاوی آب داغ بریزید و آن را روی کتری قرار دهید.

اکالیپتوس: یک ضد حشره‌ی طبیعی

اکالیپتوس لیمویی به راحتی حشره ها را فرار می‌دهد. اگر حشره ای نیشتان زده باشد نیز می‌توانید به این گیاه اعتماد کنید. اکالیپتوس جای نیش حشرات را تسکین می‌دهد.

روش مصرف

برای این کار 15 قطره روغن اسطوخودوس، روغن اکالیپتوس لیمویی یا درخت چای را در یک قاشق غذاخوری روغن گیاهی مانند روغن بادام شیرین حل کنید و چندین بار در روز روی جای نیش حشره بمالید.

توجه توجه: خیلی‌ها تصور می‌کنند داروهای گیاهی کاملاً بی خطر و بدون عوارض جانبی هستند. اما توجه داشته باشید که این داروها نیز می‌توانند به اندازه‌ی داروهای شیمیایی باعث مسمومیت و عوارض خطرناکی شوند. برای پیشگیری از هر نوع آسیبی بهتر است در مقدار مصرف داورهای گیاهی دقت کنید. کودکان زیر سه سال، زنان باردار و شیرده، افرادی که دچار آلرژی یا بیماری صرع هستند نباید از روغن‌ها و عصاره های گیاهی (که افشره‌های خوراکی نیز گفته می‌شوند) استفاده کنند. اگر از این روغن‌ها برای ماساژ استفاده می‌کنید حتماً بعد از استفاده دستانتان را با دقت شستشو دهید. شیشه‌ی این روغن‌ها را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. در صورتی در مورد خواص و نوع استفاده از این داروهای گیاهی شک دارید حتماً قبل از استفاده با پزشک، دارو ساز یا عطار مشورت کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

بخور اکالیپتوس ؛ ضد عفونی کننده ی خانه تان

10 درمان خانگی برای 10 بیماری

7 درمان فوری برای سرماخوردگی

وقتی آشپزخانه مطب می‌شود!

درمان طبیعی زکام

چه کنیم تا در بستر بیماری نیفتیم؟

درمان‌های خانگی آنژین

درمان بیماری‌های زمستانی به مدد گیاهان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.