تبیان، دستیار زندگی
دولت و مجلس شورای اسلامی به دنبال طرحی برای حذف کنکور هستند که بر اساس آن کنکور برای 50 درصد رشته ها برگزار نشوند، اما در عمل به نظر می رسد، کنکور برای ورود به دانشگاه هایی که شهریه دریافت می کنند حذف می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پولدارها؛شاخ غول کنکور شکست!


دولت و مجلس شورای اسلامی به دنبال طرحی برای حذف کنکور هستند که بر اساس آن کنکور برای 50 درصد رشته ها برگزار نشوند، اما در عمل به نظر می رسد، کنکور برای ورود به دانشگاه هایی که شهریه دریافت می کنند حذف می شود.
رویای حذف کامل کنکور هنوز دست نیافتنی است. اما دولت و مجلس به دنبال طرحی هستند، تا با حذف کنکور در 50 رشته تحصیلی متقاضیان ورود به دانشگاه را به تب راضی کنند. جزئیات طرح سازمان سنجش آموزش کشور در حالی از سوی مسئولان مرتبط با حذف کنکور مطرح شده است که بر اساس اعلام رئیس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی "برای 50 درصد رشته محلها احتیاج به کنکور خیلی آسان(عمومی) است، به علاوه بررسی سابقه تحصیلی داوطلبان کفایت کند"

شیوه صحیح تست زدن در کنکور

البته این نسخه دولت و مجلس برای حذف کنکور در سال 93 است و پس از ناکامی دولت در حذف کنکور در سال 90 معلوم نیست این طرح تا چه اندازه دارای ضمانت اجرایی است.

رئیس کمیته آموزش عالی مجلس می گوید: طبق گزارشی که سازمان سنجش آموزش کشور به کمیسیون آموزش ارائه کرد، 30 درصد پذیرشهای دانشگاهها نیازی به برگزاری کنکور ندارند و پذیرش دانشجو عملاً در این رشته /محلها می تواند بدون نیاز به آزمون صورت گیرد.

رضا صابری عضو کمیسون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر این دو گروه 50 و 30 درصدی در کنار هم قرار گیرد مشخص می شود که رقابت شدید داوطلبان تنها برای 20 درصد رشته ها در قالب کنکور صورت می گیرد، ادامه داد: قالب اصلی شیوه پذیرش دانشجو در سال 93 تا حدودی به دست آمده که طیف آن شامل سابقه تحصیلی به عنوان مبنای سنجش داوطلب تا برگزاری یک کنکور تخصصی سخت به علاوه سابقه تحصیلی، می شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای با بیان اینکه در قانون سال 86 حذف کنکور واقعیتی است که قابلیت اجرایی ندارد، ادامه داد: فضای آنچه که کمیسیون آموزش در این زمینه کسب کرده این است که ما باید به دنبال قانونی جدید برای کنکوری باشیم که به ظرفیتهای آموزش و پرورش دقت کند و ظرفیتهای دانشگاههای کشور را هم بپذیرد.

وی گفت: باید سعی کرد 50 درصد ظرفیت دانشگاههای کشور بر اساس کنکوری بدون فشار روانی، آزمونی نرم و ملایم همچنین آسان و استاندارد به همراه مجموعه دروسی که زیاد تخصصی نباشد و تنها با چندین درس عمومی طبقه بندی شده، تکمیل شود.

صابری به داوطلبانی که در سال 93 قصد ورود به دانشگاه دارند توصیه کرد که پذیرش بخشی از آنان در سال 93 قطعاً بر اساس سوابق تحصیلی دوران دبیرستان صورت می گیرد و توجه به سوابق تحصیلی خیلی بیشتر از الان مورد توجه قرار گرفته است.

صابری به داوطلبانی که در سال 93 قصد ورود به دانشگاه دارند توصیه کرد که پذیرش بخشی از آنان در سال 93 قطعاً بر اساس سوابق تحصیلی دوران دبیرستان صورت می گیرد و توجه به سوابق تحصیلی خیلی بیشتر از الان مورد توجه قرار گرفته است

کنکور در دانشگاه هایی که شهریه دریافت می کنند حذف می شود؟

اگرچه مسئولان دولت و مجلس هنوز جزئیات کاملی از حذف کنکور در رشته های تحصیلی را اعلام نکرده اند اما به نظر می رسد کنکور در دانشگاه هایی به غیر از دانشگاه آزاد که اقدام به دریافت شهریه از داوطلبان می کنند، حذف می شود.

به طوریکه بر اساس آخرین اطلاعات از کنکور سراسری سال 1391 و کیفیت پذیرش داوطلبان، از میان تمامی قبول شدگان در کنکور سراسری سال 91 تنها 21 درصد از آنان روانه دانشگاه های دولتی و رایگان شدند. از طرف دیگر 3/78 درصد از قبول شدگان جذب دانشگاهی ای شدند که باید در قبال آن شهریه پرداخت کنند. بر اساس آمار رسمی سازمان سنجش آموزش کشور از مجموع کل قبول شدگان نهایی کنکور سراسری سال 1391، 21 درصد از دانشجویان جذب دانشگاه های دولتی و روزانه، 1/6 درصد از داوطلبان جذب دوره های شبانه، 61 درصد جذب دانشگاه پیام نور، 4/0درصد جذب دانشگاه های نیمه حضوری، 4/4درصد جذب دانشگاه های فرهنگیان، 5/4درصد جذب دانشگاه غیرانتفاعی و 2/1 درصد نیز جذب دانشگاه های مجازی شدند. این در حالی است که سهم دانشگاه پیام نور به عنوان دانشگاهی که به گفته کارشناسان بدون در نظر گرفتن معیار های کیفیت آموزشی در حال فعالیت است، روز به روز در حال افزایش است و از 15 درصد از سال 1386، 32 درصد در سال 88 و 55 درصد سال 90 به 61 درصد از کل قبول شدگان در سال 1391 یعنی سه برابر دانشگاه های دولتی و رایگان رسیده است.

از حرف تا عمل مسوولان

کنکور

بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1387 دولت موظف به افزایش میزان دانشجویان در دانشگاه های مادر و مهم دولتی است که طبق ماده واحده این پیشنهاد، ظرفیت پذیرش دانشجو که از طریق آزمون سراسری در رشته های روزانه در دانشگاه های مادر و مهم دولتی پذیرش می شوند، در رشته های فنی، مهندسی، پزشکی و حقوق به تشخیص وزارت علوم و در سایر رشته های علوم انسانی که مورد تقاضای بالای داوطلبان است باید افزایش پیدا کند. از سوی دیگر اصل سی ام قانون اساسی ایران می گوید: «دولت موظف است وسایل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به صورت رایگان گسترش دهد.» با این حال آنچه که در حال حاضر هر ساله بر میزان آن افزوده می شود، کاهش تعداد دانشجویان در دانشگاه های دولتی و مادر است که طرح کنونی حذف کنکور می تواند بازار دانشگاه های پولی و کمتر با کیفیت کشور را پر رونق کند و از طرف دیگر صف ورود به دانشگاه های دولتی، رایگان و باکیفیت آموزشی بالاتر نسبت به سایر های دانشگاه های کشور را پر ازدحام تر کند. چرا که به نظر می رسد کنکور در دانشگاه های دولتی و رایگان همچنان پابرجا باشد.

حذف کنکور به دانشگاه آزاد نیز سرایت کرد

از طرف دیگر گام لرزان دولت و مجلس برای حذف کامل کنکور با پیش قدمی دانشگاه آزاد نیز همراه شده است و این درحالی است که تازه ترین تصمیم ها درخصوص حذف کنکور در دانشگاه آزاد اسلامی به گفته فرهاد دانشجو ، به مرحله اعلام رشته ها برای پذیرش بدون کنکور رسیده است. پس از اعلام آمادگی دانشگاه آزاد برای حذف کنکور در مقطع کارشناسی،رئیس این دانشگاه، اعلام کرد که به احتمال زیاد حذف کنکور در رشته های پرطرفدار مثل حقوق و حسابداری اعمال خواهد شد.

وی با یادآوری این که 3000 رشته محل مجوز پذیرش بدون آزمون را از وزارت علوم در دانشگاه های پیام نور، آزاد و غیردولتی خواهند گرفت، خاطرنشان کرد: در این هفته اسامی رشته هایی که بدون کنکور دانشجو می پذیرند با برگزاری جلساتی از سوی مرکز آزمون دانشگاه آزاد و سازمان سنجش اعلام خواهد شد و در صورت اعلام ابلاغیه و تصویب، از بهمن ماه پذیرش دانشجوی بدون کنکور در 80 درصد رشته محل‌های دوره‌ کارشناسی محقق می‌شود و  پذیرش دانشجو در رشته های بدون کنکور بر اساس سوابق علمی و اولویت‌های بومی انجام می شود.

دیگر اصل سی ام قانون اساسی ایران می گوید: «دولت موظف است وسایل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به صورت رایگان گسترش دهد.» با این حال آنچه که در حال حاضر هر ساله بر میزان آن افزوده می شود، کاهش تعداد دانشجویان در دانشگاه های دولتی و مادر است

 حرف آخر....

 بالاخره شاخ غول عظیم الجثه کنکور شکست...

 اما صد حیف که  تنها برای عده ای خاص شکسته شد ....!

اما ما امیدواریم وعده مسئولان در خصوص حذف کنکور تا سال 1393 و اصلاح پذیرش دانشجو محقق شود تا دانش‌آموزان با استرس کمتری مواجه شوند و هر کس براساس سوابق تحصیلی و پرورشی و مهارتی خود فرصت راهیابی به رشته و دانشگاه مورد علاقه خود را پیدا کند البته باید زیرساخت‌های لازم در این خصوص فراهم شود تا برخی از دانش آموزانی که با پایه علمی ضعیف در مدارس غیردولتی تحصیل کرده و با پرداخت پول توانسته‌اند نمره درخشانی را از مدیر مدرسه کسب کنند به ناحق وارد مجموعه آموزش عالی نشوند.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: خبر آنلاین/ خبرگزاری مهر/دادنا