تبیان، دستیار زندگی
د 1326كرمانشاه . فارغ التحصیل رشته كارگردانی از دانشكده هنرهای دراماتیك تهران ،كارشناسی ارشد ادبیات نمایشی و پژوهشی هنر و دانشجوی دكترا در رشته ادبیات است . فعالیت هنری اش را در رشته تئاتر با بازیگری در نمایش خواستگاری اثر آن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمید دهقان پور (منتقد و استاد دانشگاه )

متولد 1326كرمانشاه . فارغ التحصیل رشته كارگردانی از دانشكده هنرهای دراماتیك تهران ،كارشناسی ارشد ادبیات نمایشی و پژوهشی هنر و دانشجوی دكترا در رشته ادبیات است . فعالیت هنری اش را در رشته تئاتر با بازیگری در نمایش خواستگاری اثر آنتوان چخوف و آن جا كه ماهی ها سنگ می شوند نوشته خسرو حكیم رابط آغاز كرد. حمید دهقانپور در مقام كارگردانی چند فیلم داستانی كوتاه برای شبكه  اول سیما و چندین فیلم مستند علمی و آموزشی ساخته است كه برخی از آثار مستندش در جشنواره های مختلف موفق به دریافت جایزه شده اند. از آثار مستندش می توان به فیلم ابریشم ارمغان شوره زار و مبارزه بیولوژیكی اشاره كرد. در مقام تهیه كنندگی هم دو اثر به نام حمید دهقانپور در دوران فعالیتش در امور سینمایی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان وجود دارد و از 1358-1369به عنوان رییس مركز آموزش فیلمسازی و مدیر امور سینمایی در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان حضور داشت . همچنین در همین سال ها به عنوان رییس دانشكده سینما -تئاتر و قائم مقام دانشگاه هنر و استاد درس های سینمایی در مراكز دانشگاهی به تدریس درس های هنری پرداخت ،از سال - 1383 َ1363به عنوان عضو هیات انتخاب و داوری در جشنواره های فیلم فجر ،رشد ،وحدت ،روستا ،جشنواره مراكز استان و سیما فعالیت داشت .

دهقانپور چند مقاله و كتاب منتشر كرده است كه مشاركت در تحقیق و نگارش فیلمنامه حضرت خدیجه (س ) برای سیمافیلم ،مشاركت  در تحقیق و نگارش فیلمنامه نوروز در نظرگاه فرهنگ و سنن ،نگارش كتاب روایت از كوروساوا ،نگارش كتاب فرهنگ تطبیقی واژگان سینمایی برای دانشگاه هنر ،نگارش كتاب اصول فیلمنامه نویسی ،برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ازجمله این نوشته هاست و برای مدت چهار سال به عنوان عضو شورای عالی داوری خانه سینما و رییس كانون ایرانی مدرسان سینما و كارشناسی رسمی دادگستری در امور سینمایی و عكاسی فعال بوده و اكنون به عنوان عضو هیات مدیره و نایب رییس خانه سینما فعالیت دارد.