تبیان، دستیار زندگی
جریان در مدارهای مستقیم در یک جهت ثابت حرکت می کند. مقدار جریان می تواند تغییر کند اما همیشه از نقطه ای به نقطه دیگر شارش خواهد داشت. بهتر است ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جریان مستقیم (DC)

جریان مستقیم

همان  گونه که  می دانید  دو نوع مختلف جریان در  پیرامون ما  وجود دارد

جریان مستقیم

یکی از این جریان ها،  جریان مستقیم  یا  (DC=Direct Current) است که در آن، مقدار بار ثابتی در یک جهت حرکت می کند. نوع دیگر جریان، جریان متناوب یا (AC=Alternating Current) است که بارها در این نوع جریان در دو جهت مخالف حرکت می کنند.

به شکل ابتدای صفحه با دقت نگاه کنید که توسط توماس ادیسون در دهه 1800 میلادی برای جریان مستقیم اصلاح شده پیشنهاد شده است.

البته باید بدانید که اوج شهرت جریان DC در سال 1887 بود. در آن زمان، ایستگاه های برق بسیاری در سرتاسر ایالات متحده وجود داشت.

جریان مستقیم

حرکت در یک جهت:

جریان در مدارهای مستقیم در یک جهت ثابت حرکت می کند. مقدار جریان می تواند تغییر کند اما همیشه از نقطه ای به نقطه دیگر شارش خواهد داشت. بهتر است اکنون از چیزی که مورد علاقه فیزیک دان ها یا متخصصین برق است، یعنی "جریان قراردادی" صحبت کنیم.

شاید می دانید که فیزیک دان ها از بارهای مثبت برای رسم خطوط میدان الکتریکی استفاده می کنند. با پذیرفتن این مدل، فیزیک دان ها عقیده دارند شارش بار بیش تر بر عهده بارهای مثبت است تا الکترون ها.

بنابراین اگرچه الکترون ها از سمت منفی به مثبت شارش می کنند، طبق قرارداد، فیزیک دان ها جهت جریان قراردادی را از نقطه ای با ولتاژ/پتانسیل بالا به نقطه ای با ولتاژ/پتانسیل پایین در تظر می گیرند.

به یاد داشته باشید که پتانسیل مانند ارتفاع الکتریکی است؛ این به معنای آن است که جریان قراردادی به سمت پایین تپه و سد پتانسیل شارش پیدا می کند.

الکترون ها از ناحیه ای که فزونی بار منفی دارد، به سمت ناحیه ای که کمبود بار منفی دارد یا بار مثبت دارد، حرکت می کنند؛ یعنی الکترون ها از"-" به "+" حرکت می کنند، اما جریان قراردادی در جهت مخالف با جهت این بارهاست. وقتی یک مدار تشکیل می دهید، جریان قراردادی از "+" به "-" خواهد بود.

در فلش زیر، مقایسه جریان مستقیم با حرکت جریان آب در یک توربین را می بینید:

باتری ها:

جریان مستقیم

بهترین مثال برای جریان مستقیم را در باتری ها می توان یافت. باتری ها دارای دو سر مثبت و منفی هستند. اگر سیمی را به دو انتهای + و یک باتری متصل کنید، الکترون های درون سیم، شروع به حرکت و شارش خواهند کرد و از حرکت الکترون ها جریان به وجود خواهد آمد.

اگر لامپ کوچکی را به مجموعه این باتری و سیم (مدار) اضافه کنید، می توانید ثابت کنید شارش به وجود آمده از اتصال سیم به باتری، باعث حرکت الکترون ها در سیم شده و در نهایت باعث روشن شدن لامپ خواهد شد؛

 یعنی حرکت الکترون ها از طریق سیم به درون رشته های لامپ (فیلامان) باعث روشن شدن آن می شود.

جریان مستقیم، محدودیت های زیادی دارد؛ از جمله این که ماشین های الکتریکی می توانستند الکتریسیته را قبل از این که توان آن کم شود، تنها حدود یک مایل ( حدود 1.60 کیلومتر) هدایت کنند. برای همین، زمانی که جرج وستینگهاوس (George Westinghouse) سیستم خود را که با جریان متناوب و ولتاژ بالا کار می کرد، معرفی کرد. این نوع سیستم می توانست الکتریسیته را تا هزاران کیلومتر و با افت توان کم تر منتقل کند. در نهایت بین این دو جریان، از جریان متناوب AC استفاده شد. شکل زیر می تواند این مطلب را کمی روشن کند:

باید دقت کنید که گزینه نخست سمت چپ جریان DC را نشان می دهد و گزینه دوم، جریان AC را.

منبع جریان مستقیم همواره در کل دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. هر چیزی که به باتری نیاز دارد، با جریان مستقیم کار می کند. در برخی کشورها از منبع تغذیه قابل حمل و نقل استفاده می شود؛ چون ممکن است در برخی از منازل، سیم کشی الکتریکی وجود نداشته باشد.

سیم کشی منازل شما AC یا متناوب است؛ این نوع جریان کاملا متفاوت با جریان مستقیم است. ابزارها و ماشین هایی وجود دارند که جریان DC را به AC تبدیل می کنند. این گونه ماشین ها از یک باتری برای این تبدیل استفاده می کنند. یخچال،  یک نمونه خوب از این ماشین هاست.

در مطلب بعد با جریان AC بیش تر آشنا خواهید شد....

جریان مستقیم

مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم : آلچالانلو