تبیان، دستیار زندگی
امامان شیعه (علیهم السلام) به هیچ وجه رؤیت خداوند یکتا با چشم سر را چه در دنیا و چه در قیامت نمی¬پذیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امامان خدا را می بینند؟!

خدا


بررسی روایات رسیده از جانب اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) حاکی از این مسئله خواهد بود که امامان شیعه از همان ابتدا موضعی جدی در برابر رۆیت خداوند یکتا داشته‌اند. این موضع‌گیری از جانب این بزرگواران نشان‌دهنده رایج بودن این تفکر در زمان حضور آنان می‌باشد. مسئله دیدن خداوند در شمار اعتقادات قرار می‌گیرد. در زمینه اعتقادات نیز آنچه مسلم است تقلید در آن جائز نبوده و بر هر انسان مسلمانی واجب است این دست از مسائل را بررسی کرده و راه درست را انتخاب نماید.


در این زمینه نیز بهترین راه آن چیزی است که امامان پیش رویمان قرار داده‌اند. در نتیجه در زمینه این مبحث نیز ابتدا باید کلمات ناطقان قرآن را مورد بررسی قرار داد تا ادامه راه آسان‌تر گردد.

نفی رۆیت در مکتب اهل بیت (علیهم السلام)

اوصیای پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) در نفی و ردّ رۆیت باری تعالی، به دو شیوه نفی کلی رۆیت و پاسخ به استدلال‌های غلط مکتب خلفا روشنگری فرموده‏اند که در اینجا از هر كدام یك نمونه نقل می‌گردد:

1ـ امام صادق (علیه السّلام) می‌فرماید: «یك حبر (عالم اهل كتاب) به حضور امیر المۆمنین (علیه السّلام) شرفیاب گردید و گفت: ای امیر المۆمنین! آیا پروردگارت را هنگامی كه او را عبادت و اطاعت می‌كنی، دیده‏ای؟ آن حضرت فرمود: وای بر تو! پروردگاری را كه ندیده باشم، اطاعت و عبادت نمی‌كنم. حبر گفت: چگونه او را دیده‏ای؟ حضرت فرمود: وای بر تو! چشم‏ها با مردمك چشم او را نمی‏بینند، لیكن قلب‏ها او را به حقایق ایمان دیده‏اند.»

آیت‏های خدای عزّ و جلّ [كه پیامبر دیده است‏] غیر از خود خداوند می‌باشد و نیز خداوند فرموده است: «علم ایشان به او احاطه پیدا نمی‏كند»؛ در صورتی كه چنانچه چشم‏ها او را ببیند، علم ایشان به او احاطه پیدا كرده و شناخت [ذات خدا] تحقّق یافته است.» ابو قرّه گفت: پس روایت‏ها را تكذیب می‏كنید؟! آن حضرت فرمود: چنانچه روایات، مخالف با قرآن باشد، آن‌ها را تكذیب می‌كنم»

2ـ «صفوان بن یحیی» نقل كرده است:« «ابو قرّه» (از راویان مكتب خلفا) پس از كسب اجازه، نزد حضرت رضا (علیه السّلام) آمد و از ایشان در مورد مسائل حلال و حرام و احكام سۆال نمود، تا آنكه بحث به توحید رسید: ابو قرّه گفت: ما در روایت داریم كه خداوند سخن گفتن خود و دیدار خود را میان دو نفر تقسیم نموده: به موسی مكالمه با خود را عنایت فرموده و به محمّد، دیدار خود را. حضرت فرمود: پس چه كسی از جانب خداوند عزّ و جلّ به جنّ و انس [این حقایق را] تبلیغ فرموده است: «لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ یُدْرِكُ الْأَبْصارَ؛ دیدگان او را درك نمی‌كنند، و او دیدگان را درك می‏كند.» و «لا یُحِیطُونَ بِهِ عِلْماً؛ مخلوق از درك او عاجز مى‏باشد.» و «لَیْسَ كَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ؛ هیچ چیز مانند او نیست».

آیا محمّد (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نبوده [كه این آیه‏ها را به خلق، تبلیغ فرموده‏] است؟! ابو قرّه گفت: آری. حضرت فرمود: پس چگونه می‌شود شخصی بیاید و به همه خلق بگوید: من از جانب خدا فرستاده شده‏ام و شما را به دستور خود او، به سوی او دعوت می‌كنم و بگوید: «دیدگان او را نمی‌‏بینند، و او دیدگان را درك می‏كند» و «علم خلق، به او احاطه پیدا نمی‏كند» و «چیزی مانند او نیست»؛ آنگاه همو بگوید: «من به چشم خود، خدا را دیده‏ام، و به او احاطه علمی یافته‏ام، و صورت او مانند صورت انسان است‏»؟! آیا شرم و حیا نمی‌كنید؟! زنادقه نتوانستند چنین افترا و تهمتی به پیامبر بزنند كه بگویند: پیامبر از طرفی از جانب خدا سخنی را تبلیغ كرده، و از طرف دیگر خود او، خلاف آن را گفته است!» ابو قرّه گفت: پس چگونه است كه خداوند می‌‏فرماید: «وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْری‏؛ بار دیگر هم پیامبر او را دید».

امامان شیعه (علیهم السلام) به هیچ وجه رۆیت خداوند یکتا با چشم سر را چه در دنیا و چه در قیامت نمی‌پذیرند

امام رضا (علیه السّلام) فرمود: پس از این آیه، آیه دیگری وجود دارد كه نشان می‌دهد آنچه آن حضرت در این آیه و آیه قبل، كه می‌فرماید: «ما كَذَبَ الْفُۆادُ ما رَأی؛ (قلب پیامبر در آنچه دید خطا نكرد)، دیده، چه بوده است». پس از این عبارت، امام (علیه السّلام) معنای آیه فوق را چنین بیان می‏فرماید: «ما كذب فۆاد محمّد ما رأت عیناه؛ قلب محمّد، آنچه را دو چشم او دیده بود، دروغ نپنداشت و انكار نكرد». آنگاه حضرتش آیه بعدی را كه معلوم می‏كند مقصود از «ما رأی» (آنچه پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) دید)، چه بوده است، چنین مطرح می‏فرماید: «سپس خداوند متعال از آنچه كه پیامبر دیده بود، خبر داده و می‌فرماید: «لَقَدْ رَأی‏ مِنْ آیاتِ رَبِّهِ الْكُبْری؛ پیامبر آیت‏های بزرگ خدا را دید» و آیت‏های خدای عزّ و جلّ [كه پیامبر دیده است‏] غیر از خود خداوند می‌باشد و نیز خداوند فرموده است: «علم ایشان به او احاطه پیدا نمی‏كند»؛ در صورتی كه چنانچه چشم‏ها او را ببیند، علم ایشان به او احاطه پیدا كرده و شناخت [ذات خدا] تحقّق یافته است.» ابو قرّه گفت: پس روایت‏ها را تكذیب می‏كنید؟! آن حضرت فرمود: چنانچه روایات، مخالف با قرآن باشد، آن‌ها را تكذیب می‌كنم».

چکیده

همان‌گونه که از مشاهده این دو روایت و روایاتی نظیر آن‌ها به دست می‌آید امامان شیعه (علیهم السلام) به هیچ وجه رۆیت خداوند یکتا با چشم سر را چه در دنیا و چه در قیامت نمی‌پذیرند. استدلالات فراوانی از سوی این بزرگواران در منابع روایی شیعه قابل مشاهده می‌باشد که نتیجه تمامی آن‌ها نفی این دیدگاه خواهد بود.

فرآوری: زینب مجلسی راد

بخش اعتقادات شیعه تبیان


منبع:

1 - نقش ائمه در احیای دین، ج‏2، ص 379 تا 382.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.