تبیان، دستیار زندگی
دو ماهی می شود که قیمت برگزاری جشن عقد و عروسی در «کانون ازدواج آسان جوانان کشور» گران شده و به 550 هزار تومان رسیده. تا قبل از این، هزینه برگزاری مراسم 400 هزار تومان بود و قبلترش هم 300 و 200 هزار تومان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج ارزان هم ممکن است!


دو ماهی می شود که قیمت برگزاری جشن عقد و عروسی در «کانون ازدواج آسان جوانان کشور» گران شده و به 550 هزار تومان رسیده. تا قبل از این، هزینه برگزاری مراسم 400 هزار تومان بود و قبلترش هم 300 و 200 هزار تومان اما اگر گرانی های اخیر ظاهرا در کار خیر این جماعت هم اثر گذاشته اما هنوز که هنوز است اختلاف قیمت خدمات موسسات ازدواج آسان با جاهای دیگر بسیار چشمگیر است.

ازدواج ارزان هم ممکن است!

برای همین تفاوت فاحش بین قیمت برگزاری مراسم عقد و عروسی در این موسسات با بیرون، رفتیم سراغ یکی از این موسسات تا ببینیم چه جوری دخل و خرجشان را با هم جور می کنند چون ماجرای ارائه هشت خدمت عروسی با 550 هزار تومان، بیشتر شبیه یک سنگ بزرگ است که نشانه نزدن است اما این موسسات توانسته اند با مکانیزمی که فقط خودشان از آن سر درمی آورند، این کار را انجام دهند.

خانم حسنی که به همراه همسرش یکی از این موسسات ازدواج آسان را مدیریت می کند، تلاش کرده در این دو صفحه راز این اختلاف فاحش قیمتی را برای ما رو کند. او می گوید اگر پسری بچه کف بازار هم باشد، این روزها با این مبلغ شاید تنها بتواند هزینه گل زدن ماشین عروس را بدهد اما آنها برای برگزاری مراسم جشن، هشت خدمت مختلف انجام می دهند.

البته تا قبل از این، آنها ستاد تامین جهیزیه ارزان هم داشته اند اما از وقتی بازار با نوسانات زیادی روبرو شد، دیگر بازاری ها با کانون همکاری لازم را ندارند و فعلا این بخش به علت تامین نشدن کالاها نیمه تعطیل شده است.

راه و چاه برگزاری ارزان مراسم ازدواج

در مرحله اول که شما به کانون مراجعه می کنید، آنها لیست تالارها را جلوی شما قرار می دهند. لیستی که شامل 63 تالار می شود وشما با توجه به محل زندگیتان (شمال، جنوب، شرق یا غرب) به دیدن تالارها می روید. بعد از پسندیدن تالار نوبت بستن قرارداد و مشخص کردن روز عروسی است.

در این مرحله اگر خودتان دست به کار پرداخت ورودی شوید، مبلغی حدود 300 تا 500 هزار تومان باید پرداخت کنید اما شما از پرداخت ورودیه معاف هستید چون این مبلغ برعهده کانون می باشد اما خودتان برای شام و تعداد میهمان ها و همچنین آپشن های دیگر مثل هزینه سیستم صوتی و گروه هنری و بادکنک آرایی و ... با تالار به توافق می رسید.

علاوه بر این، اگر اتاق عقد و خنچه متفاوت می خواهید باید خودتان آن را حساب کنید اما اگر اتاق عقد معمولی بخواهید، کانون سفره عقد و خنچه را برای شما فراهم می کند! بله تا الان چیزی حدود 700-500 هزار تومان کمتر پرداخت کرده اید پس در همین قدم اول نفعتان با پولی که به کانون داده اید سر به سر شده است اما این هنوز مرحله اول است.

توضیح ضروری: مدیر کانون ازدواج آسان می گوید که چون بسیاری از مشتری های این تالارها را ما تامین می کنیم (حتی در یک مورد مشتری 16 شب تالار را تامین کردیم) بنابراین اکثر تالارها ترجیح می دهند به جای هفته ای یکی دو رزرو، هر شب مراسم داشته باشند وبرای همین این تخفیف در ورودی تالارها فقط به کانون داده می شود.

عقد محضری

از آنجایی که محضردار دفترخانه باید به مقدار مهریه به دولت عوارض بپردازد، اینجا یک محدودیتی برای زوج های جوان وجود دارد، آن هم اینکه کانون ازدواج آسان به شرطی هزینه دفترخانه را تقبل می کند که مهریه عروس خانم کمتر از 14 سکه باشد. حالا اگر این شرط را رعایت کردید که هیچ اما اگر رعایت نکردید، هزینه محضر را باید از جیب مبارکتان پرداخت کنید.

لباس عروس

همان دم در ورودی کانون یک مزون پر و پیمان از انواع و اقسام لباس های عروس وجود دارد که همه شان به صورت کلی خریداری شده اند و معمولا هم این کار زود به زود انجام می شود یعنی اینطوری نیست که فکر کنید این لباس ها چندین سال است که همانطور مانده اند وبه روز نشده اند، ضمن اینکه هر لباس تنها دو یا سه بار مورد استفاده قرار می گیرد و بعد از هر بار استفاده به خشکشویی فرستاده می شود.

معمولان کانون های ازدواج آسان با آرایشگاه های زیادی (بین 8 تا 10 آرایشگاه) طرف حساب هستند که در مناطق مختلف تهران پخش شده اند. این آرایشگاه ها طبق قراردادی که با این کانون دارند موظفند تا آرایش عروس های کانون را تنها با 50 هزار تومان انجام دهند

راه و چاه برگزاری ارزان مراسم ازدواج

البته به هزینه زوج که این روزها حدود 30 هزار تومان است. ما که هر چقدر حساب و کتاب کردیم، دیدیم این 30 هزار تومان به آن 600-500 هزار تومانی که گاهی به زور برای یک شب اجاره لباس عروس از آقای داماد می گیرند می ارزد.

آرایش عروس

معمولان کانون های ازدواج آسان با آرایشگاه های زیادی (بین 8 تا 10 آرایشگاه) طرف حساب هستند که در مناطق مختلف تهران پخش شده اند. این آرایشگاه ها طبق قراردادی که با این کانون دارند موظفند تا آرایش عروس های کانون را تنها با 50 هزار تومان انجام دهند.

این در صورتی است که هزینه معمولی ترین آرایشگاه برای شما در بیرون ممکن است تا یک میلیون تومان هم برسد. راز کار هم اینجاست که وقتی مشتری ها می بینند خانم آرایشگر روزی دوتا عروس آرایش می کند مشتری های زیادتری پیدا می کند که با آنها قطعا همان قیمت آزاد بازار را حساب می کند تا تخفیف هزینه عروس های کانون تامین شود. البته اینجا باز هم قضیه آپشن پیش می آید؛ مثلا اگر عروس آرایش آنچنانی بخواهد، باز هم باید دست در جیب مبارک کند و هزینه ها را خودش بپردازد و این باز هم به نفع آرایشگر است.

عکاسی و فیلمبرداری

خود کانون ها گروه عکاس و فیلمبردار دارند و زوج های جوان بعد از انتخاب تالار، برای هماهنگی به این واحد مراجعه می کنند. مسوول عکس هم برای هر مراسم یک فیلمبردار زن و یک آقا از زیرمجموعه اش آفیش می کند تا عروس خانم و آقا داماد بتوانند در آتلیه های طرف قرارداد تا سقف 30 فریم عکس بگیرند. اگر زوج برای عکس هایشان آلبوم دیجیتال بخواهند، این کار را کانون با 70-60 درصد زیر قیمت بازار یعنی حدود 130 هزار تومان انجام می دهد.

کارت دعوت مراسم

آنها حتی برای شما کارت عروسی هم چاپ می کنند. برای همین کافی است از بین طرح های موجود در کانون یکی را انتخاب کنید و اسامی دو نوگل شکفته باغ زندگی را بدهید تا کارتتان آماده شود و اگر هم طرح ها را نپسندیدید، می توانید طرح مورد نظرتان را به بیرون سفارش دهید تا کانون آن کارت دلخواه را برای شما تهیه کند.

کانون های ازدواج ماشین های متنوعی دارند که به دلخواه خودتان می توانید نوع ماشین را انتخاب کنید که 206 باشد یا پرشیا یا سمند یا 405 و ... که بعد از انتخاب ماشین توسط عروس و داماد و هماهنگی سرگروه با راننده ماشین روز عروسی به گلفروشی کانون فرستاده می شود تا برای عروس کشان آماده شود

پذیرایی با میوه و شیرینی

هزینه میوه و شیرینی تا 100 نفر برعهده کانون است. برای این 100 نفر هم هشت کیلو شیرینی دانمارکی و 50 کیلومیوه تهیه می شود که همگی بدون ضایعات و تازه هستند؛ یعنی برای هر نفر نیم کیلو میوه! که شامل موز، خیار و نارنگی است.

خب شما اگر بخواهید با همین قیمت اعلام شده اتحادیه این هشت کیلو شیرینی را تهیه کنید، باید برای هر کیلو 6400 تومان بدهید – اگر مغازه ای پیدا کردید که به قیمت اتحادیه بدهد ما را هم خبر کنید – که می شود حدود 52 هزار تومان. تازه خودتان بهتر می دانید که قیمت موز چقدر شده است! البته هزینه اضافه مهمان هم برعهده خودتان است که کانون به ازای هر نفر اضافه برای میوه و شیرینی و کارت دعوت 2000 تومان از شما می گیرد.

ماشین عروس

کانون های ازدواج ماشین های متنوعی دارند که به دلخواه خودتان می توانید نوع ماشین را انتخاب کنید که 206 باشد یا پرشیا یا سمند یا 405 و ... که بعد از انتخاب ماشین توسط عروس و داماد و هماهنگی سرگروه با راننده ماشین روز عروسی به گلفروشی کانون فرستاده می شود تا برای عروس کشان آماده شود.

ماشین ها همراه راننده است. البته اگر شما خودتان ماشین بیاورید، ماشین برای فیلمبردارها فرستاده می شود و به عنوان سرویس آنها مورد استفاده قرار می گیرد!

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: هفت صبح

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.