تبیان، دستیار زندگی
در این روش از محیط پیش ریخته استفاده می شود. به این ترتیب که ابتدا به وسیله یک آنس سترون شده مقداری از پرگنه باکتری را برداشته و آن را روی سطح محیط پیش ریخته به صورت خط های موازی و در چند جهت می کشید....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشت خطی باکتری

کشت خطی باکتری

تعریف کشت :

هنگامی که باکتری ها در شرایطی مناسب، قرار گیرند که قادر به تکثیر و رشد باشند، اصطلاحا گفته می شود باکتری کشت داده شده است .

کشت باکتری،‌ به سه روش در ظرف آزمایش قابل انجام است که عبارتند از کشت خطی، سطحی و آمیخته.

روش کشت خطی :

در این روش از محیط پیش ریخته استفاده می شود. به این ترتیب که ابتدا به وسیله یک آنس سترون شده، مقداری از پرگنه باکتری را برداشته و آن را روی سطح محیط پیش ریخته به صورت خط های موازی و در چند جهت می کشید.

در کشت های خطی برای بدست آوردن کلنی های تک، می توانید پلیت را به 3 قسمت تقسیم کنید بعد در قسمت اول، ابتدا نوک آنس که محتوی پرگنه باکتری است را، به صورت خط های موازی کشیده و بعد خطوط را در منطقه دوم از انتهای خط انتهایی منطقه اول، در جهت دیگر ادامه می دهید و در منطقه سوم هم به همین صورت عمل می کنید.

کشت خطی باکتری

خصوصیت این روش این است که وقتی خطوط موازی را روی سطح محیط می کشید، به ترتیب از تراکم باکتری ها کاسته می شود، با رسیدن به انتهای خط، تراکم باکتری کمتر است. و در منطقه دیگر، وقتی از انتهای خط منطقه قبلی استفاده می کنید در واقع تراکم بسیار کمتر از تراکم باکتری ها در ابتدا می باشد.

نتیجه این که، در مناطق دیگر هم به ترتیب از تعداد باکتری ها کاسته می شود، تا جایی که در منطقه سوم شما می توانید پرگنه های تکی داشته باشید، که کلنی خالص نامیده می شود.

بنابراین انجام درست کشت خطی، منجر به ایجاد کلنی خالص می شود. این کلنی تنها از یک باکتری مادری بوجود می آید (تعریف کلنی خالص).

در آموزش تعاملی زیر،دانش آموزان دوره دبیرستان با روش کشت خطی باکتری آشنا خواهند شد.

قرار دادن این فلش در سایت های دیگر با ذکر منبع بلا مانع است.


مرکز یادگیری سایت تبیان