تبیان، دستیار زندگی

10 راز تحریک متابولیسم بدن

اگر می‌خواهید در طول روز چربی و کالری بیشتری بسوزانید این مطلب به دردتان می‌خورد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چربی سوزی

آیا می‌دانید راز داشتن متابولیسم یا همان سوخت و ساز سریع‌تر چیست؟ اگر شما هم دغدغه‌ی برنامه‌ی غذایی و میزان کالری‌های دریافتیتان را دارید و مدام غذاهای رژیمی میل می‌کنید باید بدانید رژیم و کاهش مواد غذایی مصرفی به تنهایی باعث لاغری نمی‌شود. در این صورت شما فقط متابولیسم بدنتان را کاهش داده‌اید. برای سالم و خوش اندام بودن لازم است به سیگنال‌های گرسنگی بدن جواب بدهید و به درستی غذا بخورید. خوش اندام بودن به معنی گرسنگی کشیدن نیست. باید مواد غذایی کامل، سالم و متنوعی میل کنید.

بعد از 20 سالگی و در هر ده سال ریتم متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن به میزان 2 درصد کاهش می‌یابد. البته این بدین معنی نیست که الزاماً چاق می‌شوید. باید متابولیسم بدنتان را تحریک کنید. با ما همراه باشید تا با ده راز سرعت بخشیدن به موتور درونی بدن آشنایتان کنیم.

 

برای خودتان قهوه با چای آماده کنید

یک فنجان قهوه‌ی صبحگاهی باعث می‌شود تا بدن به مدت دو ساعت کالری مصرف کند. علاوه بر این چای سبز نیز برای سرعت بخشیدن به متابولیسم بدن فوق‌العاده است. باید بدانید نوشیدن منظم چای سبز به لاغری و خوش اندامی شما کمک می‌کند.

 

عملکرد غده‌ی تیروئیدتان مهم است

اگر از اضافه وزن و چاقی شکایت دارید حتماً عملکرد غده‌ی تیروئیدتان را بررسی کنید. اگر می‌بینید که هیچ کنترلی روی وزنتان ندارید به پزشک مراجعه کنید و از او بخواهید عملکرد این غده‌ی مربوط به متابولیسم را بررسی کند. میزان قند خونتان را نیز بررسی کنید. اگر تیروئیدتان درست کار نکند متابولیسم بدنتان کند می‌شود و وزنتان بالا می‌رود.

محققان آمریکایی بر این عقیده‌اند اگر شما به اندازه‌ی کافی غذا نخورید امکان دارد عملکرد متابولیسم بدنتان به میزان 30 درصد افت کند. به جای این که گرسنگی بکشید و خودتان را عذاب دهید مواد غذایی سالم میل کنید و به طور مرتب ورزش کنید

 

به اندازه‌ی کافی بخوابید

 خواب شبانه‌ی کمتر از 7 ساعت باعث به هم ریختن هورمون‌های کنترل وزن می‌شود. اگر کمبود خواب داشته باشید بدنتان نمی‌تواند به خوبی گلوسیدها را تجزیه کند و در این صورت احتمال ابتلا به دیابت و چاقی بالا می‌رود.

 

صبحانه میل کنید

اگر یک صبحانه‌ی خوب یعنی حاوی پروتئین و مواد چربی مانند تخم مرغ یا ماست حاوی پروتئین میل کنید میزان متابولیسم بدن را 10 درصد افزایش می‌دهید. نتایج پژوهشی که در سال 2010 در Journal international de l’obésité به چاپ رسید نشان می‌دهد خوردن یک صبحانه‌ی حاوی مواد چرب باعث می‌شود که بدن در طول روز گلوسیدها و چربی‌های بیشتری بسوزاند.

 

آب خنک بنوشید

نوشیدن آب متابولیسم بدن را بالا می‌برد به خصوص اگر آب یخ باشد. دلیلش هم این است که بدن انرژی زیادی برای گرم کردن آن خرج می‌کند.

 

حداقل سه تا چهار وعده غذا بخورید

حذف وعده های غذایی را فراموش کنید و اگر می‌توانید 5 تا 6 وعده‌ی کم حجم میل کنید. اگر قصد لاغری دارید بهتر است از پرخوری در وعده‌ی شام بپرهیزید. بهتر است ناهار را بیشتر بخورید. زمانی که وعده های بیشتری میل می‌کنید کار متابولیسم بیشتر شده و امکان کاهش وزن نیز بالا می‌رود.

بکارگیری عضلات

 عضلاتتان را به کار بگیرید

هر چقدر بیشتر عضلاتتان را به کار بگیرید کالری بیشتری می‌سوزانید. سعی کنید حتماً عضلات پاها و ران‌ها را تقویت کنید.

پیاده روی کنید، از پله ها بالا بروید، کوه بروید. خلاصه این که از نشستن یک جا بپرهیزید و عضلاتتان را به کار بگیرید.

 

 پروتئین بیشتری مصرف کنید

نتایج پژوهشی که در سال 2012 در Journal de l’Association médicale américaine به چاپ رسید نشان می‌دهد افرادی که پروتئین بیشتری مصرف می‌کنند در زمان استراحت هم متابولیسم بالاتری دارند. متأسفانه بیشتر خانم‌ها پروتئین کافی مصرف نمی‌کنند. توصیه می‌کنیم در هر وعده‌ی غذایی پروتئین کم چرب بیشتری مانند ماهی، مرغ یا تخم مرغ مصرف کنید. برای میان وعده نیز یک ماده‌ی غذایی سرشار از پروتئین مانند یک مشت بادام میل کنید.

 

گرمای فلفل شیلی را تجربه کنید

فلفل شیلی حاوی رنگ‌دانه‌هایی است که سیستم عصبی را تحریک می‌کند و بعد از غذا متابولیسم بدن را بالا می‌برد. اگر به غذاهایتان فلفل شیلی اضافه کنید اشتهایتان نیز کاهش می‌یابد و کمتر غذا می‌خورید. اگر به طور مرتب از این فلفل میل کنید متابولیسم شما به طور چشمگیری بالا می‌رود.

 

به اندازه‌ی کافی غذا بخورید

محققان آمریکایی بر این عقیده‌اند اگر شما به اندازه‌ی کافی غذا نخورید امکان دارد عملکرد متابولیسم بدنتان به میزان 30 درصد افت کند. به جای این که گرسنگی بکشید و خودتان را عذاب دهید مواد غذایی سالم میل کنید و به طور مرتب ورزش کنید. در هر شرایطی حذف وعده های غذایی و گرسنگی کشیدن راه حل لاغری نیست.


مطالب مرتبط:

می‌خواهید لاغر شوید؟ آستین‌ها را بالا بزنید

چگونه می‌شود هورمون لاغری را تحریک کرد؟

نقش هورمون‌ها در گرسنگی و سیری

ویتامین‌ها و املاح در خدمت خوش اندامی

تحریک متابولیسم با ویتامین‌ها و مواد معدنی

5 راهکار برای افزایش متابولیسم بدن

چرا بعد از مدتی رژیم گرفتن، دیگر وزن کاهش نمی یابد؟

مقاومت بدن در برابر رژیم لاغری

چرا در میانسالی دچار افزایش وزن می شویم؟

نگاهی علمی به غذاهای چربی سوز

23 راه عملی برای کاهش وزن بدون رژیم

بهترین ورزش‌ ها برای افزایش متابولیسم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.