تبیان، دستیار زندگی

عوامل تشدیدکننده بیماری انسداد مزمن ریوی

بیماری انسداد مزمن ریوی یک بیماری پیشرفت کننده تنفسی است که نیاز به درمان های دارویی و مراقبت دارد. مهمترین هدف از درمان این بیماری عبارت است از کاهش عوامل تشدیدکننده آن.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

بیماری انسداد مزمن ریوی

در اثر پیشرفت این بیماری، مشکلاتی مانند سختی تنفس، افزایش خلط، سرفه، خس خس سینه و دیگر علائم همراه با عفونت دستگاه تنفسی فوقانی رخ می دهند.

اگر دچار این بیماری هستید، می توانید عوامل تشدید کننده آن را بشناسید و از تماس با آنها خودداری کنید.

 

تشدیدکننده های انسداد مزمن ریوی

نصف افراد مبتلا به انسداد مزمن ریوی، اگر دچار عفونت ویروسی و یا باکتریایی (مثل سرماخوردگی یا آنفلوانزا) گردند، بدتر می شوند.

پس باید واکسن آنفلوانزا را هر ساله بزنند، بهداشت را رعایت کنند و از افراد بیمار فاصله بگیرند.

دیگر تشدیدکننده های این بیماری، عوامل محیطی می باشند.

 

شایع ترین تشدیدکننده های انسداد مزمن ریوی در داخل خانه

1- دود سیگار: سیگار یکی از علل اصلی این بیماری می باشد.

 

2- مواد شیمیایی: مواد تمیزکننده، رنگ ها و ...، دارای گازهایی هستند که باعث تشدید علائم انسداد مزمن ریوی می گردند. پس سعی کنید از مواد تمیزکننده کمتر و یا با زدن ماسک استفاده کنید. اگر هم خانه را رنگ می کنید، در داخل آن نمانید و بیرون بروید.

عطر و ادکلن، صابون ها و شمع های معطر، خوشبوکننده های هوا و دیگر مواد معطر می توانند باعث تشدید علائم انسداد مزمن ریوی شوند

 

3- گردوخاک: گرد و غبار یکی از محرک های ریه می باشد، مثل جاهایی که خانه می سازند. لذا به طور مرتب خانه را جارو کرده و گردگیری کنید.

 

 

4- پشم، پوست، پر و موی حیوانات: اگر حیوان خانگی مثل یک پرنده دارید، هر روز خانه را جارو کنید تا از تجمع پوست و پر حیوان در خانه جلوگیری کنید.

در کف خانه خود به جای فرش و موکت، از کفپوش سخت مثل سرامیک استفاده کنید تا از تجمع پوست سر حیوان جلوگیری شود. از ورود یا قرار دادن حیوان در اتاق خواب، جدا خودداری کنید.

 

5- بوهای تند و قوی: عطر و ادکلن، صابون ها و شمع های معطر، خوشبوکننده های هوا و دیگر مواد معطر می توانند باعث تشدید علائم انسداد مزمن ریوی شوند.

 

6- هوای کثیف داخل خانه: دودها و بوهای ناشی از پخت و پز غذا، استفاده از شومینه و یا بخاری های نفتی و یا داشتن هواکش های کثیف می تواند موجب آلودگی هوای داخل خانه گردد.

لذا زمانی که مشغول آشپزی هستید و یا از یک منبع حرارتی استفاده می کنید، درب یا پنجره های خانه را باز کنید تا دودها و یا بوها، از خانه خارج شوند.

بیماری ریه

 

 

شایع ترین تشدیدکننده های انسداد مزمن ریوی در خارج از خانه

1- دود سیگار: اگر دیدید فردی مشغول سیگار کشیدن می باشد، از او دور شوید. دود سیگار یکی از عوامل تشدیدکننده انسداد مزمن ریوی می باشد.

 

2- آلودگی هوا: دود خودروها و کارخانجات می توانند باعث تشدید علائم انسداد مزمن ریوی شوند. لذا هنگامی که میزان آلودگی هوا زیاد است، از خانه خارج نشوید و یا از ماسک های مخصوص استفاده کنید.

 

3- دمای هوا: سرد و یا گرم شدن بیش از حد هوا هم می تواند در بیماران مبتلا به انسداد مزمن ریوی، عوارض جانبی ایجاد کند.

اگر یکی از تشدید کننده های بیماری شما، این مورد است، پس زمانی که دمای هوا زیاد است، سعی کنید کمتر بیرون از منزل بمانید.

 

4- گرده های گیاهان: گرده های گل ها و گیاهان معمولا در بهار و پاییز زیاد می شوند، پس بهتر است در این ایام کمتر از منزل بیرون باشید.


مطالب مرتبط:

11 توصیه برای بیماری انسداد مزمن ریوی

بیماری انسدادی مزمن ریوی ؛ علل و علایم

بیماری‌ انسدادی مزمن ریوی ؛ درمان و توصیه ها

8 توصیه برای بیماری مزمن تنفسی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.