تبیان، دستیار زندگی
در حرم مطهر، یک دستگاه جار ممتاز از بهترین جار سبز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نور آرایی حرم مطهر


تأمین روشنایی حرم مطهر و اماکن متبرکه به طور معمول به وسیله ی چهار منبع نور، جار، لوستر، پروژکتور و لامپ انجام میشود.


تأمین روشنایی حرم مطهر از گذشته های دور مورد توجه زائران و ارادتمندان به حضرت بوده، در اکثر وقف نامه ها رقباتی از موقوفه ی آستان قدس برای مصرف روشنایی حرم و سایر اماکن تعیین شده است.

در قرنهای گذشته بخشی از روشنایی حرم از طریق غرفه های کوچک بالای صفه ها تأمین میشد و قسمتی هم با افروختن شمع فضای حرم را روشن میکرد.

نورآرایی حرم مطهر

بعدها با مرور زمان روشن کردن شمع در حرم و رواقها توسط زائران به عنوان ادای نذر انجام میگرفت. پس از مدتی برای تأمین روشنایی حرم مطهر از چراغ های پیه سوز و شمعدانهای نقره ی یک شاخه و چند شاخه استفاده میشد.

با گذشت زمان، برای نورآرایی حرم مطهر از انواع چراغهای بلوری و فلزی، دیواری و گردسوز استفاده میشد.

در دوره های بعد با ورود چراغ برق به مشهد، وسایل روشنایی قدیمی و گذشته به موزه انتقال یافت و جزء اشیای عتیقه درآمد.

هنگامی که برای اولین بار چراغ برق به مشهد وارد شد، ابتدا به حرم مطهر و سایر بناها اختصاص یافت.

اولین دستگاه مولد برق در زمان مظفر الدین شاه قاجار در سالهای 1274 تا 1284 ه.ش خریداری شد و به آستان قدس رضوی تقدیم گردید.

این مولد برق ابتدایی در محل بالا خیابان در کوچه چراغ برق نصب شد و با نیروی زغال سنگ کار میکرد. سالهای بعد به تدریج مولدهای کوچک و بزرگ برای تأمین روشنایی شهر مشهد وارد شد، پس از تأسیس شرکت برق منطقه ای خراسان، روشنایی برق آستان قدس از این طریق تأمین میشد، سپس برق خسروی و دیگر شرکتهای برق که آستان قدس در آنها سهیم بود، تأسیس گردید و از سال 1344 ه.ش تاکنون برق مصرفی مشهد از این شرکت برق منطقه ای تأمین میشود. اکنون نورآرایی بارگاه باشکوه امام علیه السلام و اماکن متبرك با آن جلوه های خاص هنری و تزیینات معماری، از کیفیتی بسیار بالا برخوردار است.

نورآرایی حرم مطهر

تأمین روشنایی حرم مطهر و اماکن متبرکه به طور معمول به وسیله ی چهار منبع نور، جار، لوستر، پروژکتور و لامپ انجام میشود.

در حرم مطهر، یک دستگاه جار ممتاز از بهترین جار سبز زمردی قدیم 40 شاخه با لاله بر فراز ضریح مقدس آویزان و با نور فوق العاده اش به جلوه های هنری بنا افزوده است.

علاوه بر این، دو دستگاه لوستر پنجاه شعله ی بلوری با لاله و چهار دستگاه لوستر چهل و نه شعله ی بلوری با لاله به رنگ سبز و نیز دو دستگاه لوستر هجده شعله ی بلوری در اطراف ضریح مطهر نورافشانی میکنند.

تعداد هفت دستگاه لوستر سفید یک شعله آویز در قسمتهای مقرنس کاری بالای غرفه های داخل حرم جاسازی شده و با نورشان به روشنایی آن افزوده است.

علاوه بر جار و لوستر، تعداد هشت دستگاه پروژکتور بزرگ هر کدام با دو هزار وات برق مصرفی در غرفه های بالا، به مقرنس و آینه کاری سقف، روشنایی میدهند و تعداد 24 شعله لامپ 550 وات نیز داخل مقرنس سقف حرم و زیر طاقها نورافشانی میکند. 

موضوع روشنایی اماکن متبرك به ویژه حرم مطهر بسیار دارای اهمیت است و همان گونه که جلوه ی انوار معنویت این مکان مقدس قلبها را منور میکند، باید نورآرایی ظاهری این بارگاه نیز از کیفیتی کاملا مطلوب برخوردار باشد، تا زائران و شیفتگان حضرتش بتوانند در پرتو انوار فروزان لوسترها و چراغها با آرامش کامل به خواندن دعا و تلاوت قرآن بپردازند.


منبع: به سوی بارگاه نور

بخش حریم رضوی