تبیان، دستیار زندگی
سادات اشکوری کاظم سادات اشکوری در 17 خرداد سال 1317 در اشکور (یکی از توابع گیلان) به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را تا مقطع لیسانس در دانشگاه تهران ادامه داد. از او مجموعه اشعار «شبها» 1341، «از دم صبح» 1355، «با ماسه های ساحل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی نامه کاظم سادات اشکوری

کاظم سادات اشکوری در 17 خرداد سال 1317 در اشکور (یکی از توابع گیلان) به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را تا مقطع لیسانس در دانشگاه تهران ادامه داد.

از او مجموعه اشعار «شبها» 1341، «از دم صبح» 1355، «با ماسه های ساحل» 1356، «آن سوی چشم انداز»1350، «از برکه ها به آینه» 1353،« رگبار آفتاب» 1357، «ماهتاب اسفند» 1367، «چهار فصل» 1368، «در کنار جاده پاییزی» 1370، و مجموعه های  داستانی «یک ساعت از 24 ساعت» و «برگ ها می ریزند»  انتشار یافته است. همچنین چند کتاب نقد و بررسی شعر معاصر و ترجمه از وی منتشر شده است.

با ماسه های ساحل

این صوفیان صاف

که راه زندگی را

تا وادی فنا

پیموده اند

محشور بوده ام.

ای دوست، ای مسافر کوهستان

با سنگها بگو!

کاظم سادات اشکوری از شاعران مطرح معاصر است که از ابتدای کار شاعری پیوسته در جهت تکامل شعر خویش و یافتن زبانی مستقل و مشخص کوشیده است.

شعرهای اولیه او چهار پاره های پیوسته ای است با مضامین و تصاویری از طبیعت. شعر اشکوری لحنی مهربان و صمیمی دارد که با زبانی ساده و آشکار سروده شده است.

اشکوری با تیزبینی شاعرانه، طبیعت زادگاهش را موشکافانه و دقیق در تصاویری بدیع منعکس می سازد و انسان را به تماشای طبیعت با نگاهی دیگرگونه دعوت می کند . در اشعار او طبیعت و حالات متنوع آن، در قالب ترکیبات ساده و خوش آهنگ وصف شده و عمدتا با مضامین اجتماعی در متن شعر همراه است، شعر اشکوری گویای نوعی عرفان نیز هست که همراه با تفکر اجتماعی و بازتاب آن در تصاویر و حالات طبیعت، به مشخصه های شعری او بدل گشته اند. با نگاهی ژرف به اشعار اشکوری ، نوعی نومیدی و اندوه تلخ را می توان مشاهده نمود. کاظم سادات اشکوری شاعری است پرمایه، با زبانی شاعرانه و لطیف، که همواره طبیعت و انسان،  و ارتباط ناگسستنی آن دو در اشعارش،  بازتابی زیبا و گسترده داشته است.