تبیان، دستیار زندگی
له اشکوری مفتون امینی در سال 1304 در شهرک شاهین دژ از توابع تبریز به دنیا آمد. او فارغ التحصیل رشته حقوق قضایی از دانشگاه تهران است. تاکنون مجموعه های دریاچه 1336، کولاک 1344، انارستان 1346، نهنگ یا موج 1357 و فصل پنهان (گزی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی نامه یدالله اشکوری

مفتون امینی در سال 1304 در شهرک شاهین دژ از توابع تبریز به دنیا آمد. او فارغ التحصیل رشته حقوق قضایی از دانشگاه تهران است. تاکنون مجموعه های دریاچه 1336، کولاک 1344، انارستان 1346، نهنگ یا موج 1357 و فصل پنهان (گزینه اشعار) انتشار یافته است. همچنین  یک مجموعه شعر ترکی  از وی  منتشر شده است .

آفتاب را به تو نمی دهم

تا خرده خرده بشکانی اش، و از آن هزار ستاره بسازی

ماه را به تو نمی دهم

تا به خاطر کوه نور، دریای مروارید را انکار کنی

ستاره ها را به تو نمی دهم

تا بگویی خوشا شبهای بی مهتاب

آسمان را به تو می دهم

تا ندانی که چه باید کرد.

شعر «گران بخشی» از مجموعه ی «فصل پنهان» ص 119

یدالله مفتون امینی، سخنوری لطیف طبع و نواندیش است که به طور پیگیر در عرصه ی شعر معاصر حضوری مؤثر داشته است. مفتون امینی بیشتر به غزل و شعر غنائی گرایش دارد؛ اما آثاری که تاکنون در مجموعه های " دریاچه " ، " کولاک " و " فصل پنهان " از او به چاپ رسیده است، نشان می دهد که او در انواع دیگر شعر بالاخص شیوه های نو، دارای ارزش و اعتبار است. عشق به خطه ی آذربایجان و مردم آن و طرح نکات اجتماعی در اشعار او جایگاه خاصی دارد. از اشعار نو او طراوت و رنگ و بوی تجدد  محسوس است. اشعار مفتون در عین تازگی ، ریشه در شعر کلاسیک فارسی دارد و از این رو با خواننده مأنوس است. او ترکیبات و جملات نو را به راحتی در کنار تعبیرات شعری مرسوم قرار می دهد. مفتون در اشعارش با دیدی ژرف و باز به احوال انسان و جهان می نگرد. او شاعری است محتواگرا و مضمون ساز، که مضامین رئالیستی و بیشتر عینی، ابراز کار او را تشکیل می دهد. انعکاس عینی طبیعت در شعر او و نیز کند و کاو در پدیده های عینی، سیما و شکلی مشخص از شعر را نمایان می سازد . به طور کلی شعر مفتون امینی دارای زبانی مستقل و مشخص با مضمونی اجتماعی است که رگه هایی از امید به آینده و اعتراض به بی عدالتی ها در آنها  موج می زند. تصاویر نو، دریافت های اجتماعی و زبان پر کنایه و طنزآمیز از مشخصه های بارز شعر اوست.