تبیان، دستیار زندگی
امروزه با وجود مشغله‌های فکری فراوانی که باعث حواس پرتی افراد می‌شود، تمرکز کردن روی یک کار، بسیار سخت‌تر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شما هم تمرکز ندارید؟


امروزه با وجود مشغله‌های فکری فراوانی که باعث حواس پرتی افراد می‌شود، تمرکز کردن روی یک کار، بسیار سخت‌تر شده است.


تمرکز

اصولاً ذهن و فکر انسان‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که هرج و مرج را نمی‌پذیرد. از طرفی، اگرچه تقویت تمرکز امری دشوار است، اما غیرممکن نیست؛ بنابراین داشتن پشتکار در بهبود قدرت تمرکز مهم و ضروری است.

در این مطلب به چند راه حل برای بهبود قدرت تمرکز، اشاره شده است:

محیط خود را انتخاب کنید

محیط کاری نقش مهمی در بهبود تمرکز دارد. محیط‌های راحت و دلچسب برای تمرکز کامل هنگام کار مناسب است. هرچه زمینه‌های حواس پرتی کمتر باشد، کار کردن با تمرکز کامل راحت‌تر است.

کنترل افکار

بعضی معتقدند کلید تمرکز این است که ذهن خود را با فکرهای سطحی مشغول نکنید. هنگامی که فکرهای نامربوط به ذهن خطور می‌کند، به آن‌ها بی‌توجهی کنید و به طور فعال روی کاری که می‌خواهید، انجام دهید تمرکز کنید.

برنامه زمان بندی شده

برای کارهایی که باید انجام دهید، برنامه ریزی کنید. برای انجام کارها اولویت بندی داشته باشید و زمان انجام کارهای جدی و تفریحات را مشخص کنید.

هرگز منفی نباشید

هرگز به خود نگویید که قادر به تمرکز نیستید؛ زیرا در این شرایط تمرکز کردن سخت‌تر می‌شود. هر از گاهی که نیاز به تمرکز کردن پیدا کردید، چندین بار با خود تکرار کنید که می‌توانید تمرکز کنید تا به آسانی این توانایی را به دست بیاورید.

بعضی معتقدند کلید تمرکز این است که ذهن خود را با فکرهای سطحی مشغول نکنید. هنگامی که فکرهای نامربوط به ذهن خطور می‌کند، به آن‌ها بی‌توجهی کنید و به طور فعال روی کاری که می‌خواهید، انجام دهید تمرکز کنید.

از انجام چند کار همزمان باهم بپرهیزید

انجام دادن چند کار همزمان با هم، باعث می‌شود تا نتوانید روی تمام کارها به طور کامل تمرکز کنید. بنابراین، روی یک کار تمرکز کنید و پس از اتمام آن به کار بعدی بپردازید.

صداهای مزاحم را حذف کنید

حذف صداهای مزاحم، نقش مهمی در انجام درست کارها دارد، زیرا سرو صدا مانع تمرکز می‌شود. به عنوان مثال، صدای دریافت ایمیل و پیام‌های تلفن، مانع تمرکز در انجام کار می‌شود.

ورزش و رژیم غذایی

توانایی تمرکز با رژیم غذایی و برنامه ورزشی ارتباط دارد. دریافت ناکافی مواد مغذی، می‌تواند خستگی مفرط ایجاد کند.

به انجام کار یقین داشته باشید

شک و شبهه یا سرگردان بودن درباره کاری که انجام می‌دهید، تمرکز کردن را سخت‌تر می‌کند. هنگامی که کار دشوار باشد، ذهن دنبال کارهای آسان‌تر می‌رود؛ بنابراین قبل از شروع، به انجام و عاقبت آن امیدوار باشید و یک مفهوم اساسی و معیار صحیح را برای خود در نظر بگیرید.

حذف صداهای مزاحم، نقش مهمی در انجام درست کارها دارد، زیرا سرو صدا مانع تمرکز می‌شود.

پشتکار داشته باشید

حس تمرکز کردن را ندارید؟ از انجام دادن کاری طفره می‌روید؟ با این حس مقابله کنید و تا به اتمام رساندن کارتان آرام ننشینید.

توان خود را مشخص کنید

هر فرد توان مشخصی دارد و زمانی از روز می‌تواند کارهای دشوار را به بهترین نحو انجام دهد، بنابراین زمان مناسب برای انجام کار را مشخص کنید و کارهای سخت و دشوار را در آن ساعت انجام دهید.

تمرکز

کارها را تقسیم بندی کنید

کارهایی که آغاز و پایان ندارد، تمرکز فرد را از بین می‌برد. اگر مشغول کار یا پروژه بزرگی هستید، بهتر است زمان و روشی برای شروع و به اتمام رساندن آن اتخاذ کنید.

ورزش‌های ذهنی انجام دهید

ورزش با بهبود هماهنگی ذهن و بدن، تمرکز از دست رفته را باز می‌گرداند. با ورزش‌های ذهنی و یادگیری چگونگی کنترل ذهن، قدرت تمرکزتان را افزایش دهید.

گام‌های کوچک بردارید

با کارهای کوچک شروع کنید، به آن‌ها پایبند باشید و از وقت خود به طور مۆثر استفاده کنید.

زمانی را برای اتمام کار خود تعیین کنید

برای تقویت تمرکز، زمانی را برای اتمام کار در نظر بگیرید. این کار باعث می‌شود تا کارهای غیرضروری را فراموش کنید و از ساعت کاری خود بهترین استفاده را بکنید.

خواب کافی داشته باشید

سعی كنید كه ساعت خواب تان منظم باشد. خستگی و کمبود خواب شب، باعث کاهش تمرکز می‌شود.

سلامت نیوز


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: goldsummer

مطالب مرتبط:

مغز شما چند ساله است؟ (تست جالب)

ذهن شما چگونه حرکت می کند؟

هوش خود را بسنجید (تست هوش)

یک تست هوش جالب!

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن