تبیان، دستیار زندگی
دَلقَک ‌ماهی یکی از گونه‌های ماهی از خانوادهٔ شقایق‌ماهیان (Pomacentridae) است. در حدود بیست و هشت گونه از دلقک‌ماهی‌ها شناسایی شده‌است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلقک ماهی ها چطور زندگی می‌کنند؟
دلقک ماهی

دَلقَک ‌ماهی یکی از گونه‌های ماهی از خانوادهء شقایق‌ماهیان (Pomacentridae) است. در حدود بیست و هشت گونه از دلقک‌ماهی‌ها شناسایی شده‌است. این گونه از ماهی‌ها در آب‌های شور زندگی می‌کنند. نام عمومی این ماهی دلقک ماهی یا Clownfish ( کلون فیش ) یا شقایق ماهی است . علت نامگذاری دلقک ماهی به دلیل رنگ آمیزی بدن این ماهی و علت نام گذاری شقایق ماهی به علت هم‌زیستی این ماهی با شقایق دریایی است .

دلقک ماهی از معروف ترین ماهیان زینتی آب شور می باشند. دلقک ها ماهیان بسیار مقاومی هستند و به راحتی خود را با شرایط آکواریوم وفق می دهند آن ها دارای رفتار نسبتاً آرام می باشند، اما به دلیل حس قلمروطلبی حضور همگونه های خود را تحمل نمی کنند و به همین دلیل در صورت نگهداری چندگونه از دلقک حتماً باید همه آن ها را به طور همزمان به محیط آکواریوم معرفی گردند و در این حالت یا از نگهداری شقایق در آکواریوم خودداری کنید یا به ازای هر دلقک شقایق مناسب آن را تهیه کنید.

بین دلقک ها و شقایق ها نوعی همزیستی مسالمت آمیز وجود دارد به نحوی که شقایق با شاخک های سمی خود از دلقک ها در مقابل شکارچیان محافظت می کند و دلقک ها نیز بخشی از غذای خود را جهت تغذیه شقایق ها در اختیار آن ها قرار می دهند

این گونه از ماهیان در محیط طبیعی همیشه در داخل یا کنار شقایق یافت می شوند و به هنگام احساس خطر به سرعت داخل شقایق می روند. بین دلقک ها و شقایق ها نوعی همزیستی مسالمت آمیز وجود دارد به نحوی که شقایق با شاخک های سمی خود از دلقک ها در مقابل شکارچیان محافظت می کنند و دلقک ها نیز بخشی از غذای خود را جهت تغذیه شقایق ها در اختیار آن ها قرار می دهند.

دلقک ها بر روی پوست بدن خود نوعی پروتئین دارند که آن ها را در مقابل نیش شقایق ها و خورده شدن توسط آن ها حفظ می کنند و اصولاً گونه آسانی برای نگهداری در آکواریوم می باشند.

دلقک اسلاریس

این گونه از رنگ آمیزی زیبایی برخوردار می باشد. دارای بدنی نارنجی با 3 نوار سفید و خطوط مشکی می باشد. گفته می شود که این گونه به کرات با گونه پرکولا اشتباه گرفته می شود. اسلاریس رفتار آرامی در آکواریوم دارد و همه چیزمی خورد.

دلقک پرکولا

گونه محبوبی بین دلقک ها می باشد و مانند دیگر دلقک ها در بین شقایق زندگی می کند. همچنین از آن ها به عنوان پناهگاه استفاده می نماید. در مقابل این خدمت دلقک به تغذیه شقایق کمک می کند و اکسیژن بیشتری به شقایق می رساند و خزه های مزاحم را از شقایق جدا می کند. این گونه به خاطر نوع رنگ و طرح مشابه با گونه ی مشابهی که اسلاریس نامیده می شوند اشتباه گرفته می شود.این ماهی ها بیش از 20 سال عمر می کنند و گونه هایی از آن ها در خلیج فارس هم وجود دارند.

فرآوری:نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: ویکیپدیا

مجله ی بچه ها

سایت  fishshop

مطالب مرتبط:

شگفتی‌های تخت‌جمشید

سریع‌ترین پرنده جهان

شهر سوخته !

شفاف‌های شگفت‌انگیز

درختان عجیب

هشت‌پای پرنده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.