تبیان، دستیار زندگی
موشک‌ها سیستم انفجار خودکار دارند اما آمریکایی‌ها آنقدر به RQ170 اطمینان داشتند که این کار را درباره آن نکردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

RQ170 کابوس آمریکایی


موشک‌ها سیستم انفجار خودکار دارند اما آمریکایی‌ها آنقدر به RQ170 اطمینان داشتند که این کار را درباره آن نکردند.


به گزارش گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس، روز یک شنبه 13 آذرماه 1390 درست در شب تاسوعای حسینی بود که یک منبع آگاه در نیروهای مسلح در گفتگو با فارس از سرنگونی یک فروند هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا توسط نیروهای مسلح ایران در شرق کشور خبر داد و گفت که‌ با کنترل مناسب فضای کشور و تسلط اطلاعاتی نیروهای مسلح، واحدهای جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی موفق شدند با اقدامات عملیاتی خود این هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی از نوع "RQ170" را که به طور محدود به مناطق مرزی شرق کشور تجاوز کرده بود، کشف و از کنترل متجاوزین خارج ساخته و آن را با اندک خسارتی سرنگون کرده و در اختیار بگیرند.

این خبر و اعلام نوع پهپاد شکار شده، به سرعت به خبر اول رسانه‌های داخلی و بین‌المللی تبدیل شد هرچند مقامات آمریکایی در واکنشی شتابزده، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران توانایی نفوذ در سیستم هدایت و کنترل این پهپاد را ندارد، سعی کردند تا خبر شکار RQ-170 را تنها یک بازی رسانه ای نشان دهند، اما نمایش این پهپاد پیشرفته در اختیار سپاه پاسداران (آن هم با کمترین خسارت وارده)، خط بطلانی بود بر این اظهارات بی اساس.

پهباد-هواپیما جاسوسی امریکا

هواپیما آمریکایی-بهباد

نمایش اولین تصاویر از پهپاد ساقط شده آمریکایی در صداوسیما با حضور سردار حاجی زاده

* ویژگی های "دیده‌بان" آمریکایی

هواپیمای بدون سرنشین RQ-170 که اصطلاحا Sentinel یا دیده‌بان نامیده می‌شود و برخی آن را جانور قندهار (محلی که اولین‌بار تصویر آن منتشر شد) می‌گویند، یکی از مدرن‌ترین پهپادهای ارتش آمریکاست که استفاده از آن، دستاوردهای مهمی برای نیروهای مسلح این کشور به همراه داشته است.

پهپاد RQ-170 پرنده بدون سرنشینی است که مدت‌ها در کشور افغانستان در حمایت از عملیات نیروهای ناتو در سکوت عمل می‌کرد.

این هواپیما برای اولین‌بار در سال 2005 میلادی به صورت عملیاتی وارد خدمت نیروهای مسلح آمریکا شد و به شکل مخفیانه به عملیات در افغانستان پرداخت تا اینکه در سال 2007 میلادی اولین تصاویر این هواپیما در پایگاه هوایی قندهار منتشر شد.

بنا بر اطلاعات منتشر شده و باتوجه به عدم دسترسی نیروهای طالبان به سیستم‌های راداری، هدف از استقرار این پرنده پیشرفته در کشور افغانستان انجام عملیات‌های شناسایی و جاسوسی بر فراز حریم هوایی دو کشور ایران و پاکستان است هرچند گزارشهایی از حضور این پرنده در کشور کره‌جنوبی به منظور رصد فعالیت‌های موشکی کره‌شمالی نیز وجود دارد.

هواپیمای بدون سرنشین آر-کیو170
پهپاد آمریکایی ساقط شده RQ170

این "دیده‌بان" آمریکایی همچنین مجهز به دوربین ها، لنزها و سنسورهایی است که توانایی منحصر به فردی در تصویربرداری با وضوح بسیار بالا و قدرت تفکیک زیاد و در هر شرایط جوی را به آن می دهد که این تجهیزات برای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات از مراکز هسته ای ایران می توانست بیشترین کاربرد را داشته باشد.

هدایت این هواپیما که با طول دو بال حدود 26 متر، طول بدنه چهار و نیم متر و ارتفاع یک متر و 84 سانتی متر، دارای سیستم های پیشرفته جمع آوری اطلاعات در ابعاد الکترونیکی، تصویری و مخابراتی و سامانه های راداری مختلف است، توسط ماهواره و همچنین ایستگاه های زمینی در افغانستان و امریکا صورت می پذیرد و با هر بار سوخت گیری نیز قابلیت پرواز در شعاع 1500 کیلومتری را دارد.

** نمایش توان جنگ الکترونیک سپاه با تکیه بر "برهان خلف"

بنا بر آنچه در بالا گفته شد و با توجه به انبوه مطالب و جزئیاتی که در طول یک سال اخیر از سوی کارشناسان و رسانه های غربی منتشر شده، هواپیمای RQ-170 از مدرنترین پهپادهای ارتش آمریکاست که طراحی آن شبیه به جنگنده بمب افکن های رادار گریز بوده که بواسطه قابلیت های ویژه جاسوسی، صرفا در اختیار سازمان سیا قرار داشته است.

اینکه چنین هواپیمای بدون سرنشین مدرنی که مجهز به سیستم خلبان خودکار و انفجار از داخل در صورت قطع شدن ارتباط با مرکز است را بتوان سالم بر روی زمین نشاند، نوعی توانمندی جنگ الکترونیک است که نمیتوان سابقهای از آن در دنیا پیدا کرد.

از آنجایی که بنا بر گفته سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، به علت رعایت مراتب حفاظتی این دستاورد بزرگ نمی توان زیاد به جزئیات آن پرداخت و تنها از طریق برهان خلف است که می توان توانایی ایران در این شکار بزرگ را ثابت کرد، قابل فهم ترین ادله برای تایید توانایی ایران در نفوذ و کنترل این پهپاد، سلامت حداکثری آن است چرا که اگر این هواپیما مورد اصابت قرار میگرفت (که بواسطه ارتفاع بالای آن تنها می بایست با موشک‌های زمین به هوا زده می شد) و نیز به دلیل وزن زیاد آن (بیش از 3 تن) به طور کامل از بین میرفت.

* سقوط B2 در پی ناکامی RQ-170

پس واضح خواهد بود که شکار مدرنترین پرنده جاسوسی آمریکا توسط جمهوری اسلامی ایران، واشنگتن را با خطر امنیت ملی مواجه خواهد کرد چراکه با در اختیار داشتن این پهپاد پیشرفته، ایران نه تنها بر مدرن ترین شیوه‌های جاسوسی سازمان سیا نیز دست خواهد یافت، بلکه بواسطه شباهت این پهپاد با جنگنده پیشرفته و رادارگریزی مانند B2، بزرگترین ضربه را به گران ترین و محرمانه ترین پروژه هوانوردی ارتش آمریکا وارد خواهد کرد و شناسایی و هدایت پهپاد آمریکایی در ایران، باعث هدر رفتن این رقم نجومی خواهد شد چرا که دیگر کسی شک نخواهد داشت که وقتی جمهوری اسلامی ایران توان شناسایی، نفوذ و هدایت پهپاد RQ-170 را داشته باشد، بدون شک می تواند در شناسایی با جنگنده رادارگریزی مانند B2 که بیشترین شباهت را با RQ-170 دارد، نیز موفق باشد؛ جنگنده ای که ایالات متحده آمریکا بواسطه ویژگی رادارگریزی و قدرت تخریب، بیشترین حساب را در نبرد با کشورهای دشمن روی آن باز کرده است.

* 4 کد از رمزگشایی پهپاد جاسوسی آمریکا RQ-170

فرماندهان سپاه پاسداران در مقاطع مختلف طی یک سال اخیر به اعلام نظر درباره نحوه شکار این هواپیمای پیشرفته آمریکایی پرداختند که مهمترین این اظهارات از سوی فرمانده نیروی هوافضای سپاه در گفتگو با فارس صورت گرفت که سردار حاجی زاده در دوم اردیبهشت ماه (سالروز تصویب اساسنامه سپاه)، جدیدترین اطلاعات بدست آمده از رمزگشایی پهپاد جاسوسی آمریکا (RQ170) را اعلام کرد.

سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه علت اینکه خیلی نمی توانیم راجع به این هواپیما صحبت کنیم این است که این هواپیما برای ما یک سرمایه ملی محسوب می شود و حرف زدن ما یعنی دادن اطلاعات و نباید به راحتی آن را خرج کنیم، گفت: اما من در اینجا 4 کد می دهم که آمریکایی ها متوجه شوند ما تا چه حد به سیستم پیچیده این هواپیما نفوذ کرده ایم.

حاجی زاده ادامه داد: زیر مجموعه های این هواپیما برای پاره ای از اشکالات فنی در اکتبر 2010 مطابق با 25 مهر 1389 در کالیفرنیا بوده، سپس این هواپیما پس از اصلاح و تست های پروازی در نوامبر 2010 مطابق با 28 آبان 1389 به قندهار آمده و پرواز داشته که ظاهرا در آن زمان نیز یک سری اشکالاتی که نتوانسته اند آن را برطرف کنند مشاهده شده است .

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: زیر مجموعه های این پهپاد همچنین دوباره در دسامبر 2010 برای رفع اشکالات جدید به فرودگاهی نزدیک لس انجلس برده شده و پس از انجام عملیات اصلاح و تستهای پروازی و زیر سیستم ها که همان سنسورها و تجهیزات این هواپیما است مجددا به قندهار بازگردانده شده است.

وی با بیان اینکه ما تمام اطلاعات و نرم افزار این هواپیما را بدست آورده ایم، تاکید کرد: این هواپیما همچنین در دو هفته قبل از کشته شدن بن لادن در محل کشته شدن این فرد در پاکستان پرواز داشته است.

حاجی زاده ادامه داد: اگر ما به نرم افزارها و هاردهای این هواپیما دست پیدا نکرده باشیم، نمی توانستیم این موضوعات را بدست بیاوریم. متخصصان ما کاملا به بخش ها و برنامه های این هواپیما مسلط هستند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه اعلام کرد: بیش از 50 سال فناوری آمریکایی ها چه در حوزه هواپیماهای با سرنشین و چه هواپیماهای بدون سرنشین در این هواپیمای جاسوسی (RQ170) جمع شده است. همه فناوری هایی که آمریکایی ها در هواپیماهای F35، بمب افکن استیلز، پورکت و غیره داشته در این هواپیما وجود دارد و این ها کاملا زیر سۆال رفته است.

وی ادامه داد: بعد از سرنگونی هواپیمای U2 در سال 1960 در شوروی که منجر به اسیر شدن خلبان آمریکایی آن شد، آمریکایی ها به فکر هواپیماهای بدون سرنشین افتادند که از آن سال تا کنون نشاندن (RQ170) توسط سپاه بزرگترین افتضاح آمریکایی ها است.

حاجی زاده در پایان در خصوص برخی گفته ها مبنی بر وجود سیستم انفجار خودکار در این هواپیما گفت: موشک ها سیستم انفجار خودکار دارند ولی همه هواپیماها نه و این موضوع صحت ندارد، آنها اینقدر به این هواپیما اطمینان داشتند که این کار را نکردند.

* خبرهای جدید در راه است...

اما این پایان کابوس پهپادی آمریکا نیست و بنا بر اعلام فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه مراسم اولین سالروز شهادت شهید حسن طهرانی مقدم، در سالگرد شکار این پرنده جاسوس آمریکایی(13 آذرماه) باید منتظر جدیدترین اخبار از عمق نفوذ متخصصین صنعت دفاعی کشور به سیستم پیچیده پهپاد RQ170 باشیم؛ اخباری که شاید بیش از ما، مقامات ارتش و سازمان اطلاعاتی آمریکا انتظار انتشار آن را می‌کشند.

بخش سیاست تبیان

منبع : فارس