تبیان، دستیار زندگی
در بسیاری از كشورهای غربی و برخی از كشورهای شرقی آموزش مسائل جنسی از دوران نوجوانی و گاه حتی كودكی جزء درس های آموزشی مدارس محسوب می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش لازم قبل از ازدواج


در بسیاری از كشورهای غربی و برخی از كشورهای شرقی آموزش مسائل جنسی از دوران نوجوانی و گاه حتی كودكی جزء درس های آموزشی مدارس محسوب شده و دخترها و پسرها از همان ابتدای دوران بلوغ با مسائل جنسی و آموزش های مربوط به آن كاملاً آشنا می گردند. همین امر باعث شده تا آمار روابط نامشروع دختر و پسر و تجاوز در این كشورها روز به روز بیشتر شده و امنیت در آنها كمتر گردد.

ازدواج

این قضیه در كشور ما به دلیل فرهنگ و دین خاص خود كاملاً برعكس است. در كشور ما نه تنها مدارس بلكه خانواده ها نیز از دادن اطلاعات جنسی به فرزندانشان چه در سن كودكی،‌ چه در دوران نوجوانی و بلوغ و چه در سن جوانی و حتی در دوران عقد خودداری می كنند و معتقدند همانگونه كه ما خودمان با آزمون و خطا این مسائل را آموختیم. فرزندانمان هم می توانند آن را از همین طریق بیاموزند.

شاید این اعتقاد برای نسل گذشته مصداق می داشته كه البته در آن هم شك است اما یقیناً برای نسل امروز كه به بسیاری از وسایل ارتباط جمعی دسترسی دارند غیرممكن و ناصحیح است.

یقیناً آموزش كامل مسائل جنسی در دوران كودكی و نوجوانی امری كاملاً اشتباه است اما دادن این آموزش در دوران عقد به دختران و پسرانی كه در شرف تشكیل زندگی زناشویی شان است نه تنها لازم كه كاملاً ضروری است.

شاید برخی به كلاس آموزشی 10 دقیقه ای روز آزمایش اشاره كنند كه در جوابشان باید گفت كه مسائل جنسی آتقدر مهم و پیچ در پیچ هستد كه با 10 الی 15 دقیقه آموزش مشكلی از كسی حل نمی گردد. به خصوص كه اغلب دختر ها و پسرها در آن روز به دلیل استرس و اضطراب اصلاً متوجه صحبت های دكتر مربوطه و آموزش های وی نمی گردد. اگر از افرادی كه از كلاس آموزشی خارج می شوند بپرسید كه كلاس چگونه بود یا می گویند من كه چیزی نفهمیدم یا می گویند سوال های بسیاری برایم پیش آمد ولی شرایط پرسش نبود، گیجتر هم شدم.

بسیاری از اوقات زوجین خودشان هم نمی خواهند قبول كنند كه مشكلات زناشویی شان به دلیل نداشتن آگاهی و مهارت جنسی در زندگی شان بوده و مدام علل مشكلات و ناكامی ‌های زندگی شان را در مسائلی چون مسائل مادی و اقتصادی، عدم تفاهم، عدم تجربه و... می گردند

باید این امر را پذیرفت كه بیشتر دخترها و پسرهایی كه در كشور ما با هم ازدواج می‌كنند (برخلاف كشورهای غربی) تا پیش از عقد و حتی ازدواج هیچ‌ گونه آموزش نداشته ‌اند و نخستین روابط جنسی شان را پس از دوران عقد و یا ازدواج شكل می‌ گیرد. به همین دلیل، همه جوان های از نداشتن اطلاعات و مهارت در این زمینه و نا آشنایی با تفاوت ‌های جنسی زن و مرد رنج برده و این كمبودها در بسیاری از اوقات باعث عدم رضایت‌ در روابط زناشویی شان می شود. جالب آنكه بسیاری از اوقات زوجین خودشان هم نمی خواهند قبول كنند كه مشكلات زناشویی شان به دلیل نداشتن آگاهی و مهارت جنسی در زندگی شان بوده و مدام علل مشكلات و ناكامی ‌های زندگی شان را در مسائلی چون مسائل مادی و اقتصادی، عدم تفاهم، عدم تجربه و... می گردند.

باید توجه داشت كه اگر در زندگی آینده زناشویی تان دچار مشكل شدید قطعا مهمترین مقصر خودتان می باشید. زیرا به دنبال كسب مهارت و آگاهی نرفتید.

ازدید بسیاری از كارشناسان و متخصصان ازدواج بهترین زمان آموزش و آشنایی با مسائل جنسی، دوران عقد می باشد. زیرا افراد در این دوره هم دوران پرهیجان بلوغ را پشت سر گذاشته اند و دیگر دچار مشكلات اخلاقی نخواهند شد و هم اینكه دوران عقد، دوران قبل از شروع زندگی مشترك بوده و زمانی مناسب برای آمادگی جهت موفقیت در زندگی آینده خواهد بود.

راه های شناخت مسائل جنسی در دوران عقد

-مطالعه كتاب های مفید در این زمینه

-استفاده از مشاوره جنسی در این دوران

-شركت در كلاس های آموزش مسائل جنسی كه توسط برخی از اساتید برای متاهلین برگزار می گردد.

توجه داشته باشید كه اولاً هر دو طرف باید با هم در همه آموزش ها شركت فعال داشته باشند و آموزش تنها یك طرف كفایت نمی كند. ثانیاً برای رسیدن به یك شناخت كامل و جامع استفاده از یكی از موارد بالا كفایت نمی كند سعی كنید حدالمقدور از چند روش در كنار هم استفاده نمایید.

اكرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.