تبیان، دستیار زندگی
انتقال دانش بنیادی به نسل های جدید، جزء ضروری فرایند آموزشی است. این مهم شامل مهارت های پایه و اطلاعاتی است که زیر بنای دانش پیچیده تری هستند. استفاده از فرایندی زمان بر، مثل پژوهش و اکتشاف، برای انتقال اطلاعات پایه، ناکاراست؛ علاوه بر این...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تسهیل کسب مهارت های پایه

تسهیل کسب مهارت های پایه

انتقال دانش بنیادی به نسل های جدید، جزء ضروری فرایند آموزشی است. این مهم شامل مهارت های پایه و اطلاعاتی است که زیر بنای دانش پیچیده تری هستند. استفاده از فرایندی زمان بر، مثل پژوهش و اکتشاف، برای انتقال اطلاعات پایه، ناکاراست؛ علاوه بر این، محیط های یادگیری بدون ساختار که تنها بر مبنای پژوهش و اکتشاف شکل می گیرند، ممکن است برای کودکان و نوجوانان گیج کننده و سرسام آور باشند. این دانش آموزان در کلاس های با ساختار منظم که اطلاعات به واحدهای ساده تری تقسیم شده اند و فهم آن ها آسان تر است، عملکرد بهتری خواهند داشت.

راهبردهای تکرار و تمرین به ساخت دهی کلاس درس، افزایش به یادسپاری و یادآوری و کاهش زمان یادگیری کمک می کند.

برنامه های آموزشی تلویزیونی، مثل سی سیم استریت، برای  آموزش حروف، اعداد یا رنگ ها به کودکان از قاعده ی تکرار و تقویت استفاده می کند. رایانه ها سه ویژگی دارند که آن ها را به ابزار کمکی قدرتمندی برای راهبردهای آموزش و تمرین تبدیل کرده است:

حافظه ی زیاد، سرعت و توانایی تکرار عمل واحد، به دفعات متعدد، بدون تنزل عملکرد.

علاوه بر این، آن ها به دانش آموزان فرصت می دهند تا بدون محدودیت زمانی و با توجه به توانایی های خود یاد بگیرند از (( آموزش به کمک رایانه )) با موفقیت در موقعیت های مختلف برای آموزش مهارت های پایه استفاده شده است. برنامه های آموزش به کمک رایانه، به واحدهایی تقسیم شده اند که دارای سلسله مراتبی از مفاهیم و مهارت هاست.

دانش آموزان باید قبل از انتخاب واحد بعدی که سطح پیچیده ای دارد، بر واحد های قبلی تسلط داشته باشند. ارزشیابی در پایان هر واحد، باز خورد مستقیم و سریعی به دانش آموزان می دهد. اگر آن ها بتوانند به درصد مشخصی از سۆال ها را جواب درستی بدهند، به پیش می روند. در غیر این صورت، آن واحد را تکرار می کنند یا وارد واحدهای جبرانی می شوند تا بر مهارت ها یا مفاهیم تسلط یابند.

این برنامه می تواند سابقه ی عملکرد دانش آموزان – شامل دروس آموخته شده، موضوعاتی که دانش آموز در آن ها با مشکل مواجه بوده است، راهبردهایی که به بهبود یادگیری منجر شده اند و تعداد دفعاتی که دانش آموزان باید واحدهایی را تکرار کنند – ثبت کند. معلم می تواند با استفاده از این اطلاعات، برنامه هایی انفرادی را که در آن ها نقاط ضعف و قوت دانش آموزان مد نظر قرار گرفته است، طراحی کند.

آموزش به کمک رایانه، به عنوان ابزاری کمکی وارد کلاس های ریاضی شد، ولی در حال حاضر از آن برای رشته ها، پایه های تحصیلی و اهداف مختلف استفاده می شود. ارتش از آموزش به کمک رایانه در آموزش بلند مدت استفاده کرده است. روی هم رفته، نتایج تحقیقات نشان می دهد، هنگامی که آموزش به کمک رایانه به درستی انجام شده است، کاربران سریع تر یاد می گیرند، طول مدت به یاد سپاری شان افزایش می یابد و در مقایسه با دانش آموزانی که از روش های آموزش سنتی بهره می گیرند، نگرش های مثبت تری نسبت به یادگیری دارند.

تسهیل کسب مهارت های پایه

هم چنین از رایانه ها می توان به عنوان ابزارهای کمکی در کلاس های ریاضی و علوم برای آزاد کردن وقت معلمان و دانش آموزان استفاده کرد. هنگامی که رایانه ها کارهای تکراری ( مثل محاسبات طولانی و آماری ) انجام می دهند، معلمان و دانش  آموزان می توانند بر فعالیت های تحلیلی که مستلزم مهارت های فکری سطح بالاتری است، تمرکز کنند.

نتایج تحقیقات نشان می دهد دانش آموزان ابتدایی و دبیرستانی که از ماشین حساب استفاده می کنند، نسبت به همکلاسان خود که از این گونه ماشین ها استفاده نمی کنند، نمرات بالاتر و نگرش بهتری نسبت به ریاضیات دارند.

کودکان مدارس ابتدایی که از رایانه و ماشین حساب در کلاس استفاده می کنند، مفاهیم ریاضی را زودتر از آن چه انتظار می رود، می فهمند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: الناز فطیرخورانی

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

بررسی نتایج آزمایش و ارائه آن

ارائه یک پروژه علمی

گزارش کتبی یک پروژه علمی