تبیان، دستیار زندگی
سابقه استفاده از تمیز کننده‌ها و شوینده‌های دندان به دوران باستان برمی‌گردد. یونانی ها، رومی ها، یهودیان و بودائی ها از جمله اقوام اولیه‌ای هستند که قوانین مذهبی برای تشریح چگونگی تمیز کردن دندان، از جمله بوسیله چوب های جویدنی و...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت خمیردندان خانگی

ساخت خمیردندان خانگی

دانش پژوهان گرامی در این جا شما را با ساخت خمیردندان خانگی آشنا می نماییم.

مقدمه:

سابقه استفاده از تمیز کننده‌ها و شوینده‌های دندان به دوران باستان برمی‌گردد. یونانی ها، رومی ها، یهودیان و بودائی ها از جمله اقوام اولیه‌ای هستند که قوانین مذهبی برای تشریح چگونگی تمیز کردن دندان، از جمله به وسیله چوب های جویدنی و اسفنج را وضع کردند.

تا کمی پیش از میلاد مسیح، اجزای تشکیل دهنده تمیز کننده‌های دندان، شامل عسل، مواد معطر، مواد معدنی و مواد دیگر بودند. جان گرین وود (دندانپزشک) به جرج واشنگتن توصیه کرده بود که برای رفع سیاهی دندان خود از گچ یا ساقه سرو یا کاج استفاده کند.

استفاده از نمک نیز از دوران های بسیار دور در کشورهای چین، یونان و روم متداول بود و بعدها در ایران توسط ابو علی سینا توصیه شد.

خمیر دندان فرآورده ای است که برای تمیز کردن سطوح دندان از باقی مانده های مواد غذایی، براق و سفید کردن مینای دندان، کاهش بوی دهان، حفظ سلامت لثه ها و دندان ها به کار می رود. ب

هترین ماده‌ای که خمیردندان را از خشک شدن محافظت می‌کند، گلیسیرین است.

اجزا تشکیل دهنده انواع خمیر دندان

اجزا تمیز کننده‌ها و شوینده‌های دندان تقریبا یکسان می‌باشند که به سه شکل خمیر ، پودر و یا مایع به کار گرفته می‌شوند. امروزه اجزای اصلی تمیز کننده‌های دندان که مورد قبول جامعه دندانپزشکی است، به شرح زیر است:

الف) ماده براق کننده یا سائینه       ب) ماده مرطوب کننده      ج) ماده کف کننده و پاک کننده

د) ماده چسبنده                             ر) ترکیبات فلوئوردار         ز) رنگ ها

ه) ماده شیرین کننده                      و) ماده مطبوع کننده     ی) ماده محافظ

فلوراید ماده ای طبیعی است که در پوسته زمین و هم چنین آب و هوا وجود دارد. این ماده یک ماده مغذی هم به حساب می‌آید چون بدن ما برای رشد خوب به آن نیاز دارد. سال ها پیش، دانشمندان کشف کردند که کودکانی که در آبی که مصرف می‌کنند فلوراید بیشتری باشد،  کمتر دچار کرم‌ خوردگی دندان می‌شوند. پنجاه سال پیش، بیشتر کشورها شروع کردند در آب لوله ‌کشی مردم فلوراید اضافه کنند تا از پوسیدگی دندان جلوگیری کنند.

فلوراید به این دلیل مفید است که وقتی دندان‌ها رشد می‌کنند، فلوراید با مینای دندان ترکیب می‌شود. این از پوسیدگی دندان یا کرم‌ خوردگی آن جلوگیری می‌کند. اما حتی بعد از درآمدن کامل دندان‌هایتان هم فلوراید برای آن ها مفید است. فلوراید همراه با بزاق دهانتان از مینای دندان دربرابر قند و بقیه موادی که دندان را خراب می‌کنند محافظت می‌کند.

موادی که نیاز دارید به شرح زیر می باشد:

1-   جوش شیرین

2-   روغن نارگیل

3-   اسانس نعناع

ساخت خمیردندان خانگی

روش کار:

روغن نارگیل و جوش شیرین را در اندازه های برابر در بشقابی با هم ترکیب نمایید. مواد را کم کم با هم ترکیب نمایید. در واقع  روغن نارگیل ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ است. عنصر کلیدی دیگر در خمیردندان خانگی جوش شیرین است. جوش شیرین یک ساینده ملایم فراهم می کند که یک پاک کننده ملایم و نیز قلیایی است .سپس چند قطره اسانس نعناع برای شیرینی، عطر و طعم به مخلوط مورد نظر اضافه کنید. مخلوط مورد نظر را در ظرف شیشه ای نگهداری نمایید.

ساخت خمیردندان خانگی

این خمیر دندان برای نگهداری نیازی به یخچال ندارد، اما باید توجه داشته باشید که روغن نارگیل در دمای 76 درجه مایع می باشد، بنابراین این ترکیب ممکن است سازگاری اش با دما تغییر کند. اثر این خمیردندان فوق العاده است! زمانی که دندان هایتان را با آن می شویید تمیزی را واقعا احساس می کنید.

بخش پژوهش های دانش موزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

سس جادویی

شمع یخی فانوسی

رشد درخت کریستالی