تبیان، دستیار زندگی
شاید هنوز دور و بر شما هم افرادی پیدا می شوند که مشغول استفاده از دوربین های قدیمی و بی کیفیت ببین و بگیر دیجیتال باشند. حتی ممکن است خود شما هم در یک میهمانی شام یا دور هم نشینی آخر هفته مجبور باشید با این دوربین ها (که بیشتر به اسباب بازی می مانند) عکس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه با یک دوربین بد، عکس های خوبی بگیریم

دوربین عکاسی

شاید هنوز دور و بر شما هم افرادی پیدا می شوند که مشغول استفاده از دوربین های قدیمی و بی کیفیت ببین و بگیر دیجیتال باشند. حتی ممکن است خود شما هم در یک میهمانی شام یا دور هم نشینی آخر هفته مجبور باشید با این دوربین ها (که بیشتر به اسباب بازی می مانند) عکس بگیرید. پس لطفا فقط به تمسخر این ماشین های بیچاره نپردازید. زیرا اگر کمی به آنها کمک کنید و به آنها فرصت دهید، شاید بتوانند لحظات زیبا و به یاد ماندنی را برای تان شکار کنند.

در این مطلب قصد داریم به چند شیوه ساده بپردازیم که با رعایت آنها می توانید با دوربین های بد هم عکس های خوب و جذابی تهیه کنید. پس در ادامه مطلب با نارنجی همراه باشید.

قوانین اولیه

آن را شارژ کنید

دوربین شما در صورتی که نتواند کار کند و انرژی لازم را نداشته باشد، کاملا بلااستفاده می ماند. دوربین های کوچک و بد و قدیمی، باتری های کوچک و بدی هم دارند. همیشه مراقب باشید که قبل از هر کاری آنها را به اندازه کافی شارژ کرده اید. شاید هم بهتر باشد که باتری یدکی برای دوربین بیچاره تان تهیه کنید. در فاصله بین عکس ها، دوربین را خاموش کنید. همچنین شارژ باتری تان را با زوم کردن هنگام عکاسی و یا مشاهده عکس ها روی صفحه نمایش کوچک و پرمصرف دوربین هدر ندهید. تا قبل از خوابیدن دوربین، بتوانید بیشترین عکس ممکن را ثبت و ضبط نمایید.

به گونه ای بایستید که نور پشت سر شما باشد

منابع نوری باید سوژه عکاسی شما را روشن کنند. پس نباید نور پشت سوژه مورد نظرتان باشد، یا اینکه میان شما و سوژه قرار گیرد. الان زمان خوبی نیست که با این دوربین تلاش کنید تا نیم رخ های کم نور هنرمندانه را ثبت کنید.

کارت حافظه حجیمی تهیه کرده و صدها عکس بگیرید

یک عکس را چندین بار تکرار کرده و ثبت کنید. بسیار بهتر است که یک عکس خوب را از میان چندین عکس تکراری انتخاب کنید، تا اینکه با یک عکس بد و بی کیفیت حال تان گرفته شود. بسیاری از دوربین های قدیمی و جدید حالت عکاسی متناوب یا continuous shooting mode دارند. آن را روشن کنید و چندین عکس پشت سر هم داشته باشید. به خاطر داشته باشید که همیشه می توانید عکس های اضافی را پاک کنید. اما نمی توانید به راحتی صحنه ای را دوباره خلق کنید. عکاسان حرفه ای اغلب تنها از ده درصد عکس های گرفته شده استفاده می کنند و 90 درصد بقیه اغلب عکس هایی هستند که تکرار شده اند. حتی برخی که وسواس بیشتری دارند، 99 درصد عکس های شان تکراری و قابل حذف است.

هنگامی که در محیط باز و پر نور عکاسی می کنید، فلاش را فعال کنید

در یک روز آفتابی، درست هنگامی که آفتاب بالای سر شما ایستاده است، از فلاش استفاده کنید تا سایه های شکل گرفته در اطراف چشمان و صورت سوژه محو شوند.

اما در محیط های تاریک از فلاش استفاده نکنید.

احتمالا فلاش در دوربین شیک و کوچک و قدیمی شما به خوبی کار نمی کند. پس تا هنگامی که مجبور نشده اید، هیچگاه از آن استفاده نکرده و به نور محیط بسنده کنید. همیشه سعی کنید قبل از استفاده از فلاش، چند عکس گرفته و برای ثبت یک عکس خوب تلاش کنید. حتی هنگامی هم که تصمیم دارید از فلاش استفاده کنید، یک عکس با فلاش و یک عکس بدون آن بگیرید. بعدا می توانید عکس مورد نظرتان را راحت تر انتخاب کنید. در سال های اخیر هم دوربین ها تنظیمات ویژه عکاسی در نور کم را دارند که گاهی بهتر از فلاش عمل می کند. در صورت وجود، آن را هم امتحان کنید.

تنظیمات و مودهای خلاقانه (creative) دوربین را بی خیال شوید

آنها اعصاب شما و انرژی دوربین تان را هدر می دهند. پس تا حد امکان به سراغ آنها نروید.

تنها یک ثانیه به ترکیب بندی عکس بیاندیشید

شما قرار نیست که تمامی قوانین زیبایی شناسی مدرن را بازیابی و مرور کنید. تنها کافی است که مطمئن شوید، عکسی که می گیرید، می تواند داستانی را که شما می خواهید تعریف کند. تمامیت سوژه تان را به صورت دست نخورده عکاسی کنید. پاها و اعضای بدن را از دست ندهید. عکس های نیم تنه نگیرید. و البته مراقب باشید که کله ها و اشیاء حواس پرت کن در پس زمینه عکس نباشند. چندین زاویه دید مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام یک بهتر است.

عکس های دردسر ساز دوربین های بد

دوربین های بد تمایل دارند که در موقعیت های قابل پیش بینی خودشان را نشان دهند. شما می دانید که او کی قصد دارد بیاید و آنها چه زمانی می خواهند از آن دوربین استفاده کنند. می توانید کمی تندخو باشید و به آنها بگویید که دوربین بهتری بخرند. یا اینکه می توانید تلاش کنید تا برای گرفتن عکس های خانوادگی زیبا و آراسته با یک دوربین بد و قدیمی به خاله پیرتان کمک کنید. در اینجا به چند داستان کوتاه درباره دوربین بد و شیوه کنار آمدن با آن می پردازیم.

عکس خانوادگی در یک رستوران

عکاس باید برای حفظ تعادل بهتر به یک دیوار تکیه دهد و سعی کند بدون فلاش عکس بگیرد. به دنبال یک پنجره پر نور برای تامین روشنایی مورد نیاز عکس باشد و پشت به آن قرار بگیرد. سعی کند تصویر دیگر مشتریان منتظر یا سرگردان درون رستوران به پس زمینه یا پیش زمینه عکسش اضافه نگردد.

عکس از کودک تان جلوی یک ساختمان بزرگ قدیمی

دوربین را اینقدر پایین بیاورید تا فرزندتان به همراه ستون های ساختمان در یک کادر قرار گیرند. توجه کنید که خورشید پشت سر شما باشد (یا تا حد امکان آن را پشت سر خود داشته باشید). در پشت تصویر هم به دنبال یکی دو توریست گذری باشید. هنگام عکاسی در جلوی یک لنگرگاه، درختان خرما، مجسمه ها یا یک میکی موس عظیم الجثه هم همین راهنمایی ها را به کار ببندید.

عکسی از یک رخداد ورزشی کوچک

در صورت امکان دوربین تان را در حالت عکاسی continuous یا burst قرار دهید. تا جایی که حافظه دوربین اجازه می دهد، عکس های بیشتر و بیشتری بگیرید. اگر یک عکس لازم دارید، پنجاه عکس ثبت کنید. به جای اینکه از زوم دوربین استفاده کنید، تا حد امکان به صحنه ورزشی نزدیک شوید. اما مراقب توپ ها و ضربات سرگردان باشید که سرتان را هدف نگرفته باشند!

شما با دوربین های قدیمی و کیفیت پایین تان چگونه عکس های عالی می گیرید؟ هک های نارنجی خود را با ما هم در میان بگذارید.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: نارنجی