تبیان، دستیار زندگی
در حالت معمول بچه، در بعضی زمان‌ها، با تکلیف مدرسه مشکل دارد، ولی اگر در یک حوزه یادگیری، به طور مداوم مشکل دارد، ممکن است او دارای اختلال یادگیری باشد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان

کودکان دیر آموز

آیا فرزند شما با مدرسه و انجام تکالیف چالش دارد؟
آیا او از خواندن با صدای بلند، نوشتن یک مقاله، یا مقابله با مشکل ریاضی، ترس دارد؟
در حالت معمول بچه، در بعضی زمان‌ها، با تکلیف مدرسه مشکل دارد، ولی اگر در یک حوزه یادگیری، به طور مداوم مشکل دارد، ممکن است او دارای اختلال یادگیری باشد. با درک درستی که شما می‌توانید درباره ناتوانی‌های یادگیری داشته باشید،  می‌توانید کودک‌تان را مطمئن کنید که با کمک درست می‌تواند بر چالش‌های کلاس درس با موفقیت در زندگی غلبه کند.

ناتوانی‌های یادگیری چه هستند؟

ناتوانی‌های یادگیری یا اختلالات یادگیری واقعی هستند، آن ها یک اصطلاح برای یک طیف گسترده‌ای از مشکلات یادگیری هستند و تنها یک اختلال واحد نمی‌باشند.

ناتوانی‌های یادگیری، ناتوانی‌های هوشی (که قبلاً به عنوان عقب‌ماندگی شناخته می‌شدند)، اختلالات حسی (دیداری و شنیداری) یا اختلالات طیف اوتیسم نیستند.

بچه‌های دارای ناتوانی‌های یادگیری تنبل یا گنگ نیستند. در واقع آن ها دارای هوش متوسط یا بالاتر از متوسط هستند. ولی تقلا و کوشش‌های آن ها برای دست‌یابی به مهارت‌های مورد لزوم در عملکرد مدرسه، جامعه، محل کار (در بزرگ‌سالان)، نتیجه کافی و مناسب برای آن ها به همراه ندارد.

ناتوانی‌های یادگیری مادام‌العمر هستند. ناتوانی‌های یادگیری از توانایی مغز در دریافت، پردازش، ذخیره، پاسخ دادن و انتقال اطلاعات تأثیر می‌پذیرد. در کودکان و بزرگ‌سالان دارای ناتوانی‌های یادگیری، دیدن، شنیدن و درک چیزها به طور متفاوتی صورت می‌گیرد و این موضوع می‌تواند، آن ها را برای کسب یادگیری مهارت‌ها از طریق اطلاعات جدید و مورد استفاده قرار دادن آن اطلاعات، آن ها را با مشکل روبرو کند. رایج‌ترین انواع ناتوانی‌های یادگیری شامل مشکل در خواندن، نوشتن، ریاضی، استدلال، گوش دادن و صحبت کردن می‌باشد.

کودکان دارای ناتوانی های یادگیری برای غلبه بر مشکلشان می توانند ، تلاش می کنند و موفق می شوند.

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1

مواجهه با احتمال ناتوانی یادگیری کودک‌تان برای شما به عنوان پدر و مادر دشوار است  و والدین نمی‌خواهند رنج فرزند خود را ببینند. شاید شما  از این که ناتوانی یادگیری می تواند  بر آینده کودک‌تان تاثیرگذار باشد یا این که  ناتوانی یادگیری در روند مدرسه برای کودک‌تان مشکل ایجاد می‌ کند، نگران باشید و هم چنین ممکن ا ست شما نگران باشید که با توجه به مشکلات یادگیری کودک‌تان، ممکن است برچسب «تنبل و کند» بخورد یا در کلاس در سطح دانش آموزان ضعیف دسته بندی  شود.

اما مسأله مهم این است که به یاد داشته باشید اکثر بچه‌ها مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری به اندازه هر شخص دیگری، باهوشند. آن ها فقط نیاز دارند تا شیوه‌های مناسب با سبک‌های یادگیری منحصر به خودشان را یاد بگیرند . به طور کلی با در افزایش دانش  شما در باره ناتوانی‌های یادگیری، و مخصوصاً مشکلات یادگیری کودکان،  می‌توانید به آن ها کمک کنید تا راه را برای  موفقیت آن ها در مدرسه و فراتر از آن هموار کنید.

اگر نگران هستید، منتظر نباشید.

اگر گمان می‌کنید که مشکلات یادگیری کودک‌تان ممکن است به کمک ویژه نیاز داشته باشد، لطفاً در پیدا کردن حمایت تأخیر نکنید. زودتر گام‌های رو به جلو را بردارید، شانس بهتر فرزندتان برای رسیدن به پتانسیل کامل‌اش را از دست ندهید.

علائم و نشانه‌های اختلالات و ناتوانی‌های یادگیری

ناتوانی‌های یادگیری از یک کودک به کودک دیگری خیلی متفاوت به نظر می‌رسد. ناتوانی‌های یادگیری در هر شخص به گونه‌ای متفاوت اثر می‌گذارد و به طور متفاوت در مراحل مختلف رشد توسعه می‌یابد. LD می‌تواند دارای دامنه‌ای  خفیف تا شدید  باشد و ممکن است  که افراد در چند حوزه دارای ناتوانی یادگیری باشند و از آن رنج ببرند. یک کودک ممکن است با خواندن یا املا مشکل داشته باشد در حالی که دیگری کتاب‌ها را دوست دارد اما ریاضی را نمی‌فهمد.

معذلک کودک دیگری ممکن است با درک آن چه دیگران می‌گویند یا برقراری ارتباط با صدای بلند مشکل داشته باشد. با وجود اینکه مشکلات متفاوت هستند اما همه آن ها ناتوانی‌های یادگیری می‌باشند.

همیشه شناسایی ناتوانی‌های یادگیری آسان نیست. زیرا هیچ نشانه یا نیم‌رخ واحدی برای این تغییرات گسترده وجود ندارد که شما بتوانید به عنوان ملاک مشکل در نظر بگیرید. بنابراین بعضی علائم هشداردهنده از نشانه‌های دیگر در سنین متفاوت شایع‌تر هستند. اگر شما آگاه باشید از اینکه این علایم چه چیزهایی هستند، می‌توانید اختلال یادگیری را زودتر شناسایی کنید و به سرعت گام‌هایی را برای کودک‌تان بردارید.

چک‌لیست زیر برخی از علائم هشدار دهنده مربوط به LD را به شما ارائه می‌دهد. به یاد داشته باشید کودکانی که LD ندارند ممکن است بعضی از این علائم را در زمان‌های متفاوتی تجربه کنند. زمانی باید نگران بود که مشکلات یکپارچه در توانایی کودک برای تسلط بر مهارت‌های خاص وجود دارد.

نشانه‌های ناتوانی‌های یادگیری در کودکان پیش‌دبستانی

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در تلفظ کلمات

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در پیدا کردن کلمه درست

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در قافیه

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در یادگیری حروف الفبا، اعداد، رنگ‌ها، اشکال، روزهای هفته

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در تبعیت از دستورالعمل‌ها

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در یادگیری کارهای روزمره

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در کنترل کردن مدادرنگی‌ه، مدادها و قیچی کردن و رنگ کردن داخل خطوط

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در بستن دکمه‌ها، زیپ، سنجاق قفلی، بستن بند کفش

نشانه‌های ناتوانی‌های یادگیری تا پایه چهارم ابتدایی

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در یادگیری ارتباط بین حروف و صداها

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1ناتوانی در ترکیب صداها برای ساختن کلمات

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1اشتباه گرفتن کلمات اصلی هنگام خواندن

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1به کار بردن املای غلط کلمات به طور پیوسته

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1خطاهای مکرر در خواندن

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در یادگیری مفاهیم پایه ریاضی

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در گفتن زمان و یادآوری توالی

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1یادگیری آهسته مهارت‌های جدید

نشانه‌های یادگیری در پایه‌های پنجم تا دوم راهنمایی

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در درک مطلب متن خوانده شده

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در مهارت‌های ریاضی

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در سۆالات آزمون تشریحی و پیدا کردن کلمه مناسب

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1دوست نداشتن خواندن و نوشتن

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1اجتناب از خواندن با صدای بلند

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1املا متفاوت یک کلمه در یک متن واحد

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مهارت‌های سازمان‌دهی ضعیف (اتاق خواب، تکالیف مدرسه، میز به هم ریخته و آشفته)

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در پیگیری بحث‌های کلاسی

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1مشکل در ابراز کردن نظرات با صدای بلند

ناتوانی‌های یادگیری در کودکان 1دست‌خط ضعیف (بد)


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه: اکرم محمدی فرهانی