تبیان، دستیار زندگی
شناخت و استفاده هرچه بهتر از ابزارها و منابع موجب می شود که افراد بتوانند در امر یادگیری به خوبی پیشرفت کنند و هر فرد یا سازمانی با توجه به اهداف خود از این ابزارها بهره ببرد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونگی ایجاد دوره ها در یادگیری الکترونیکی (2)

ابزارهایی که مرتبط با ایجاد دوره های الكترونیكی هستند قابلیت های گسترده‌‌ای را در اختیار کاربران و طراحان قرار می دهند تا بتوانند به وسیله آن ها دوره های الکترونیکی را تدوین کرده و به ارزیابی میزان یادگیری آن ها بپردازند.

چگونگی ایجاد دوره ها در یادگیری الکترونیکی(2)

تمام محتوا و آموزش هایی که از طریق این ابزارها تولید می شوند، می توانند هم در اینترنت و هم به صورتی که بر روی دیسک ها باشند ارائه شوند.

چگونگی ایجاد دوره ها در یادگیری الکترونیکی(2)ابزارهای مرتبط با دوره های پیشرفته

این ابزارها این قابلیت را در اختیار کاربران می گذارند که بتواند دوره را به هر شكلی كه مایل است طراحی كند چرا که انعطاف پذیری کافی برای این کار را دارند، اما مشکل آن است که همه چیز باید توسط خود كاربر پیاده سازی شود و نیاز به برنامه نویسی زیاد نیز وجود دارد و کاربر باید به این کار مسلط باشد همچنین مدت زمان تولید دوباره دوره طولانی می شود. از جمله این ابزارها می توان Adobe Author ware و Allen Communication's Quest و... را معرفی کرد.

چگونگی ایجاد دوره ها در یادگیری الکترونیکی(2)ابزارهای دوره کاربردی

برخی از ابزارها می توانند کمک زیادی را به کاربرانی که آمادگی کافی را ندارند بکنند چرا که نیاز به فناوری و یا کارهای خاص ندارند و بر اساس یک الگوی از پیش تعیین شده کار می کنند و ساده و سریع هستند و تنها مشکل ان این است که کاربر را در استفاده از الگوها محدود می کند. یکی از این ابزارها Ready Go Web Builder است.

ابزارهای تبدیل

برخی از ابزارها هستند كه كاربر می تواند دوره را در نرم افزارهای معمولی تولید کند و آن ها را به دوره هایی که بر روی وب سایت ها قرار دارد اضافه کند. از جمله معایب این ابزارها این است كه بیشتر شبیه به ارائه مطلب است تا  آموزش الکترونیکی مثل استفاده از PowerPoint .

برخی از ابزارها هستند كه كاربر می تواند دوره را در نرم افزارهای معمولی تولید کند و آن ها را به دوره هایی که بر روی وب سایت ها قرار دارد اضافه کند. از جمله معایب این ابزارها این است كه بیشتر شبیه به ارائه مطلب است تا آموزش الکترونیکی

اگر چه استفاده از این ابزارها نیز به میزان دانش و مهارت افراد  گروه، مقدار و میزان استفاده از آن و میزان خروجی تولید شده و ... بستگی دارد.

تا این قسمت ابزارهای مرتبط با بخش نوشتن محتوای دوره را بیان کردیم.

چگونگی ایجاد دوره ها در یادگیری الکترونیکی(2)

چگونگی ایجاد دوره ها در یادگیری الکترونیکی(2)ابزارهای آموزش تحت وب

زمانی که آموزش به صورت آنلاین ارائه می شود آموزش و یادگیری زمانی موفقیت آمیز خواهد بود كه یاددهنده و یادگیرنده در یک زمان معین برای آموزش حضور داشته باشند، ولی حتماً نیازی نیست که مکان حضورشان یکی باشد.

با استفاده از این ابزارها می توان بین افرادی که در یک زمان حضور دارند ارتباط برقرار کرد. از این ابزارها می توان به  Microsoft Live Meetingو WebEx و ... اشاره کرد.

چگونگی ایجاد دوره ها در یادگیری الکترونیکی(2)ابزارهای کلاس مجازی

كلاس های مجازی مانند  كلاس های دانشگاه هستند و دروس در آن ها به صورت هم زمان و غیرهم زمان ارائه می شوند (در کلاس های هم زمان شروع و پایان کلاس ها مشخص هستند و در غیرهم زمان هركس خودش ساعت راتنظیم می کند).

در این كلاس ها محتوا و مطالب دوره توسط خود یادگیرنده جمع آوری و ارائه می شود و استاد یا یاددهنده به عنوان یک راهنما و یا آسان کننده مطالب و محتوا ایفای نقش می کند و به یادگیرندگان در انجام فعالیت های گروهی کمک می کند. ازابزارهای كلاس مجازی می توان Black board و  WebCT را نام برد.

چگونگی ایجاد دوره ها در یادگیری الکترونیکی(2)ابزارهای ویژه

در برخی از دوره ها این نیاز وجود دارد که به همراه مطالب یک سری تصاویر متحرك، ابزارهای شبیه سازی، ابزارهایی در جهت ارزشیابی و ابزارهای صوتی و تصویری و... اضافه کرد. این ابزارها این وظایف را بر عهده دارند و می توانند این عناصر را ایجاد کرده و به قالب اصلی اضافه کنند.

ابزارهایی که برای تصاویر گرافیکی به کار می روند دو نوع هستند:

1.  یک سری از این ابزارها فقط کار ویرایش تصویر را انجام می دهند.

مثلAdobe's Photoshop Elements

2. نوع دیگر این ابزارها برای تولید طرح و تصویر نیز به کار می روند مثل FreeHand و Macromedia's

ابزارهایی برای شبیه سازی

ابزارهایی که برای شبیه سازی به کار می روند نیز دارای کارایی های مختلف می باشند.

اگر بخواهیم شبیه سازی كامپیوتری انجام دهیم از ابزارهایی چون Flash ،Author Ware  و ابزارهای با سرعت بیشتر و ویژه مثل Adobe captivate و یا Camtasia می توان استفاده نمود.

درصورتی كه بخواهیم  یک دنیای واقعی را شبیه سازی کنیم و از یادگیرنده در یک محیط کاری ارزیابی کنیم از ابزارهایی مثل Forio's Broadcast و ... استفاده می کنیم. استفاده از این ابزارها به یادگیرنده این امکان را می دهد که بتواند به صورت پیشرفته شبیه سازی کرده و تصمیم گیری های نهایی را خودش انجام دهد.

چگونگی ایجاد دوره ها در یادگیری الکترونیکی(2)

کلام آخر...

ابزارها و فناوری های یادگیری الکترونیکی بسیار گسترده و متنوع هستند. هدف اصلی تولیدکنندگان این ابزارها آن است که کاربران بتواند با هزینه کمتر به سرعت کار خود را انجام دهند و به هدف خود برسند اگرچه هر کدام دارای مزایا و معایب مختص خود هستند.

بنابراین می بایست با توجه به موقعیت و کاراییمان ابزار مورد نظرمان را انتخاب کنیم تا بتوانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم.

بخش آموزش مجازی تبیان

تهیه: خاموشی