تبیان، دستیار زندگی
همواره از وام مسکن به عنوان عامل کمکی خرید خانه صحبت می شود، اما آیا می توان ادعا کرد که به خاطر شرایط خاص مسکن در کلان شهر ها به گرانی مسکن منجر می شود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وام مسکن عامل گرانی خانه؟!


همواره از وام مسکن به عنوان عامل کمکی خرید خانه صحبت می شود، اما آیا می توان ادعا کرد که به خاطر شرایط خاص مسکن در کلان شهر ها به گرانی مسکن منجر می شود؟

وام مسکن

حدود پنج الی شش سال پیش بود که قیمت خانه و مسکن به صورت انفجاری در تهران و سایر نقاط کشور بالا رفت. پس از کشمکش‌ها و نظریه‌های گوناگون در نهایت مشخص شد که تحریک تقاضا (تحریک مردم) یکی از اصلی‌ترین عوامل و مهم‌ترین عامل این گرانی افسارگسیخته بوده است.

لذا تمهیداتی صورت گرفت که اکثراً صحیح و نسبتاً خوب بود، از جمله این مسئله که به غیر از بانک مسکن سایر بانک‌ها یا مۆسسات مالی و اعتباری و امثالهم اجازه اعطای وام خرید مسکن را نداشته باشند.

همواره هنگامی که از بانک مسکن سۆال می‌شود چرا با توجه به اینکه شخصی به مدت معلومی مبلغ 6 یا 9 میلیون تومان سپرده خود را در بانک نگهداری کرد، پس از مدت معینی وام 18 یا 20 یا 25 میلیونی به او تعلق می‌گیرد، عنوان می‌کنند ما هدفمان خانه‌دار کردن مردم است، حال خانه‌ای وجود خارجی داشته باشد یا خیر و اکثراً خانه‌ای در کار نیست و وجود خارجی ندارد و فاجعه دائمی روی می دهد و همواره با این مشکل روبه‌رو هستیم و این مسئله همواره تکرار می‌شود و باعث افزایش قیمت مسکن می‌شویم و سپس فکر می‌کنیم که با توجه به اینکه قیمت مسکن افزایش یافته باید وام خرید مسکن را افزایش دهیم و کار را بدتر از بد می‌کنیم.

در حال حاضر مسئولان، پروژه‌ای تحت عنوان مسکن ویژه تهران را برنامه‌ریزی کرده‌اند که باعث تعجب شد! شرایطی که برای خرید و خانه‌دار شدن مسکن ویژه تهران عنوان شده است، دقیقاً این شرایط باید برای سپرده‌گذاری افرادی به کار گرفته شود که قبل از سپرده‌گذاری قصد دارند با سپرده‌گذاری 6 یا 9 میلیون تومانی وام 18 یا 20 یا 25 میلیون تومانی دریافت کنند.

همواره هنگامی که از بانک مسکن سۆال می‌شود چرا با توجه به اینکه شخصی به مدت معلومی مبلغ 6 یا 9 میلیون تومان سپرده خود را در بانک نگهداری کرد، پس از مدت معینی وام 18 یا 20 یا 25 میلیونی به او تعلق می‌گیرد، عنوان می‌کنند ما هدفمان خانه‌دار کردن مردم است

چنانچه شروطی که برای مسکن ویژه تهران در نظر گرفته شده، دقیقاً مانند سپرده‌گذاری بانک مسکن باشد آن وقت است که این موارد را مشاهده می‌کنیم: 1- از مهاجرت به تهران جلوگیری می‌شود 2- بسیاری وام خرید مسکن گرفته‌اند ولی با فروش آن قصد دلالی و کاسبی دارند 3- از تحریک تقاضای بی‌مورد جلوگیری می‌شود 4- چنانچه شخصی چندین خانه داشته باشد و بخواهد برای خودش یا یکی از اعضای خانواده‌اش با این وام خانه‌ای خریداری کند و به عنوان سرمایه کاذب و راکد استفاده شود، جلوگیری می‌شود. همچنین در اسرع وقت شاهد کاهش شدید قیمت مسکن تهران خواهیم بود. برای جلوگیری از تقاضای کاذب پیشنهاد می‌شود شخصی در تهران و از بانک مسکن قصد دریافت وام خرید خانه را دارد ابتدا و قبل از اینکه مبلغ 6 یا 9 میلیون تومان سپرده‌گذاری کند، تمام شروط خرید مسکن ویژه تهران را داشته باشد یعنی این شرایط 1- فاقد مسکن باشد یعنی افرادی که سرپرست خانواری که خود و افراد تحت تکفل آنان از تاریخ 1/1/84 فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی بوده و از تاریخ 22/11/57 از هیچ یک از امکانات دولتی یا امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.

2- متأهل یا سرپرست خانواده باشند.

3- دارای حداقل پنج سال سابقه سکونت مستمر در شهر تهران (پنج سال اخیر).

4- فاقد سابقه استفاده از تسهیلات دولتی در سنوات قبل باشند.

5- متقاضیانی که قبلاً از طریق وزارت تعاون سابق یا وزارت مسکن سابق و یا از هر طریق دیگری در مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند و اطلاعات آنها در سامانه ثبت‌نام موجود باشد نتوانند از وام خرید مسکن بانک مسکن استفاده کنند. مردم نیازمند مسکن در تهران باید مسکن مورد نیاز خود را به صورت اقساط خریداری کنند نه به صورت وام و یا روند کنونی ادامه یافت جهت گرفتن وام 18 یا 20 میلیون تومانی وام خرید در تهران افراد قبل از ارائه سپرده 6 یا 9 میلیونی حتماً باید دارای شرایط فوق باشند. آن وقت است که نیازمندان واقعی مسکن از این وام استفاده می‌کنند آن هم به شرطی که اگر 100 منزل مسکونی داشته باشیم به اندازه 70 واحد مسکونی وام اعطا شود زیرا 30 منزل مسکونی را احتمالاً مردم فاقد منزل می‌توانند بدون نیاز به وام خریداری کنند. چنانچه این مهم روی دهد می‌توان انتظار داشت که چگونه قیمت مسکن کاهش سریع و غیرمنتظره‌ای خواهد داشت و به کاهش تورم و کاهش قیمت سایر کالاها نیز کمک شایانی خواهد کرد.

مسکن

هدف از این مهم جلوگیری از تحریک تقاضای کاذب، جلوگیری از خریداری خانه‌های اضافی به عنوان سرمایه و بالا رفتن قیمت خانه و مسکن و اجاره بها و روند افزایشی نقدینگی کاذب در جامعه است. مشاهده می‌کنیم که آپارتمان‌های فروشی همه دارای وام 20 یا 18 میلیونی است که نشانگر این مسئله است که شخص خریدار اولیه توسط وام، مسکنی خریداری کرده ولی در آن سکونت نداشته و فقط قصد سرمایه‌گذاری کاذب و معامله را داشته است که جهت انضباط مالی باید جلوی اینگونه هرج و مرج‌ها گرفته شود تا جلوی سرمایه‌گذاری کاذب و احتکار و کمبود گرانی و تورم خانه و مسکن گرفته شود، هنگامی که این مهم صورت گرفت می‌توان امیدوار بود که چنانچه طرح‌هایی همانند مسکن ویژه تهران اجرا شود متقاضی واقعی آن افزایش ‌یابد و قیمت مسکن نیز کاهش یابد.

اما مهم‌تر از طرح مسکن ویژه تهران این مسئله است که دولت برای شکستن قیمت کاذب مسکن شاید بهتر باشد مسکن‌هایی را در درون تهران با همکاری شرکت‌های بزرگ ساخت مسکن به سرعت با یارانه بسازد و زیر قیمت بازار به افرادی که دارای همان شرایط ویژه مسکن تهران هستند، واگذار کند. البته این مسئله باید در نظر گرفته شود که کل مبلغ مسکن به صورت نقد و اقساط از اشخاص گرفته شود و یک‌سال بعد این خانه‌ها تحویل افراد شود و به مرور اقساط آن دریافت شود. از همه مهم‌تر اینکه این خانه‌ها به هیچ عنوان نباید دارای وام باشند زیرا بزرگ‌ترین علت گرانی و تورم خانه و مسکن در تهران اعطای وام خرید خانه و مسکن است.

اکثراً در تهران افرادی که مسکن دارند از وام خرید مسکن استفاده می‌کنند تا از مسکن به عنوان احتکار استفاده کنند و علت این گرانی و اجاره بهای مسکن در تهران و افزایش ساخت و ساز مسکن در تهران برعکس شهرستان‌ها که ساخت و ساز خیلی کم است همین مسئله است

اگر چنین شود ملاحظه خواهید کرد که چگونه قیمت خانه و مسکن شکسته می شود و تا چه حدودی نرخ تورم کاهش می‌یابد. اکثراً در تهران افرادی که مسکن دارند از وام خرید مسکن استفاده می‌کنند تا از مسکن به عنوان احتکار استفاده کنند و علت این گرانی و اجاره بهای مسکن در تهران و افزایش ساخت و ساز مسکن در تهران برعکس شهرستان‌ها که ساخت و ساز خیلی کم است همین مسئله است. بهتر است وام خرید مسکن فقط در شهرستان‌ها اعطا شود.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : جوان آنلاین