تبیان، دستیار زندگی
افرادی که از لنزهای تماسی چشم استفاده می کنند، باید همیشه محلول مخصوص آن را همراه خود داشته باشند تا زمانی که لنز را از چشم خود خارج...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگهداری از لنز چشم بدون محلول آن


به کسانی که دچار عفونت های چشمی هستند استفاده از لنز توصیه نمی شود، زیرا سبب تحریک بیشتر چشم ها می شود. استفاده از عینک در این افراد توصیه تاکید می شود.


لنز چشم

افرادی که از لنزهای تماسی چشم استفاده می کنند، باید همیشه محلول مخصوص آن را همراه خود داشته باشند تا زمانی که لنز را از چشم خود خارج می کنند، درون آن محلول بگذارند.

این محلول از خشک شدن لنزها جلوگیری می کند و آنها را تمیز نگه می دارد تا برای استفاده بعدی، دچار عفونت و خارش چشم نشوند.

معمولا افراد این گونه محلول ها را از داروخانه تهیه می کنند.

شاید برای شما پیش آمده باشد که محلول را تمام کرده باشید و یا سفری بروید و فراموش کنید که آن محلول را به همراه خود ببرید. معمولا هیچ راه حلی در این زمان به فکرتان نمی رسد، مگر اینکه به داروخانه مراجعه کنید و محلول دیگری را خریداری کنید.

در اینجا راه حل موقتی برای تمیزماندن و عدم خشک شدن لنز را در این گونه مواقع برای شما بیان می کنیم.

1- ابتدا دست های خود را با آب و صابون بشویید.

2- لنزهای تماسی را از چشم های خود خارج کنید.

استفاده از این روش ها برای بیش از دو روز مجاز نیست و پس از دو روز حتما باید لنز تماسی را داخل محلول مخصوص خود قرار دهید

3- آب را در کف دست های خود بریزید و لنزهای تماسی را زیر آب و در داخل دست های خود مالش دهید. آب می تواند به عنوان ماده تمیزکننده موقت برای لنزهای تماسی به کار رود.

لازم به ذکر است که اگر آب تصفیه شده و یا جوشیده شده و یا آب معدنی باشد بهتر است، زیرا در غیر این صورت آب، املاح معدنی بر روی لنز به جای می گذارد و سلامت چشم ها را به خطر می اندازد.

4- از محلول آب و نمک برای تمیز کردن لنزهای تماسی می توانید استفاده کنید. این محلول علاوه بر تمیزکردن لنزهای تماسی، سبب ضد عفونی کردن آن نیز می شود.

5- به طور معمول نیز استفاده از محلول آب و نمک برای شستشوی لنزهای تماسی نیز توصیه می شود.

لنز تماسی چشم

هشدارها

1- توجه داشته باشید که استفاده از روش های بالا برای بیش از دو روز مجاز نیست و پس از دو روز حتما باید لنز تماسی را داخل محلول مخصوص خود قرار دهید، زیرا چشم ها بسیار حساس می باشند و آسیب پذیری بالایی دارند. بنابراین اگر به جایی مسافرت کرده اید که محلول لنز خود را با خود نیاورده اید، روز اول از این راهکار استفاده کنید، ولی برای روزهای آینده نسبت به خرید محلول نگهداری لنزهای تماسی اقدام کنید.

2- اگر چشم های حساسی دارید و یا  به منطقه ای رفته اید که آلودگی های زیادی نسبت به محل سکونت قبلی شما دارد از روش های گفته شده استفاده نکنید. در صورتی که محلول مخصوص لنزهای تماسی را با خود نیاورده اید، از عینک به جای لنز تماسی استفاده کنید.

3- استفاده از روش های بالا برای کسانی که دچار عفونت چشمی هستند، توصیه نمی شود. هم چنین به کسانی که دچار عفونت های چشمی هستند استفاده از لنز توصیه نمی شود، زیرا سبب تحریک بیشتر چشم ها می شود. استفاده از عینک در این افراد توصیه تاکید می شود.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

هشدارهایی درباره لنز چشم

هشدارهای لنزی

عینک بهتر است یا لنز چشم؟

نکاتی درباره عینک و لنز چشم

اول عینک، بعد لنز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.