تبیان، دستیار زندگی
گرانی لوازم خانگی این روزها بیشتر از همه به خانواده هایی فشار می آورد که مجبورند دخترانشان را راهی خانه بخت کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پس لرزه‌های مهیب ازدواج کردن


گرانی لوازم خانگی این روزها بیشتر از همه به خانواده هایی فشار می آورد که مجبورند دخترانشان را راهی خانه بخت کنند.

این در حالی است که با افزایش ناگهانی قیمت دلار در ماههای اخیر لوازم خانگی با رشدی دو برابر و در برخی از موارد دو برابر و نیمی مواجه شده است.

ازدواج

در این میان پدر و مادرهایی که دخترانشان در هفته ها و ماه های آتی راهی خانه شوهر هستند، چاره ای ندارند جز اینکه با پرداخت هزینه چند برابری جهیزیه تازه عروس را تهیه کنند، بماند اینکه این پول را از کجا و از چه طریق باید به دست بیاورند.

«مریم.ر» یکی از دخترانی است که دو ماه پیش پای سفره عقد نشسته و پس از ماه محرم و صفر هم قرار است مراسم عروسی اش برگزار شود. او این روزها بیش از همه نگران گرانی لوازم خانگی است چون او تنها دو، سه ماهی برای تهیه این اقلام گرانبها فرصت دارد و نمی داند چطور باید از پس این هزینه ها بر آید. مریم درباره قیمت های لوازم خانگی می گوید: فقط قیمت یک یخچال ساید بای ساید، 4 میلیون و 500 هزار تومان است، شما در نظر بگیرید هزینه تهیه جهیزیه کامل چقدر می شود. در چنین شرایطی هیچ کس به جوانانی که این روزها در تکاپوی تشکیل یک زندگی مشترک هستند، فکری نمی کند و کسی نمی گوید با این قیمت ها چه کسی می تواند زندگی تشکیل دهد.

. پس از ماجرای هدفمند کردن یارانه‌ها لوازم خانگی از جمله گروه‌های کالایی بودند که مجوز افزایش قیمتی دریافت نکردند و در این میان فشارهایی که به تولید کنندگان  وتوزیع کنندگان این اقلام امد، باعث شد که وزارت صنعت در طرح‌های حمایتی خود تصمیم به حمایت از لوازم خانگی تولید داخل را بگیرد

«آقای فرهانی» پدری است که چند هفته بیشتر به عروسی دخترش نمانده است و این روزها مغازه های خیابان سرچشمه را در جستجوی لوازم خانگی جهیزیه دخترش زیر و رو می کند. او درباره افزایش قیمت ها می گوید: دخترم را در ابتدای امسال به عقد جوانی در آوردم. از همان روزهای ابتدایی به فکر تهیه جهیزیه بودم اما به دلیل اینکه آن روزها دستم از لحاظ مالی بسته بود، تصمیم گرفتم که وامی از شرکت محل کارم بگیرم تا از این طریق بتوانم جهیزیه دخترم را خریداری کنم.

ماه ها از پی هم گذشتند و سرانجام زمانی مبلغ وام از طرف شرکت پرداخت شد که قیمت لوازم خانگی دو برابر شده بود. حالا من با 8 میلیون تومان وامی که در خواست کردم تنها می توانم به اندازه 4 میلیون از آن لوازمی را که در نیمه اول سال می توانستم خریداری کنم، تهیه کنم و این مسئله بسیار تاثر برانگیز است.

ازدواج

«نوید. م» تازه دامادی که زمان زیادی به عروسی اش نمانده می گوید: من در مراسم بله برون قبول کردم که 5 قلم از لوازم جهیزیه را برای آغاز زندگی مشترک تهیه کنم و این روزها که برای خرید تلویزیون و یخچال و اجاق گاز و لباس شویی و فرش به مراکز لوازم خانگی می روم با قیمت های نجومی این اقلام روبرو می شوم. در حالی که من هر چه پس انداز داشتم در کنار مبالغی که قرض کرده بودم را برای رهن خانه و مراسم عروسی کنار گذاشته ام و نمی دانم هزینه خرید این لوازم خانگی را از کجا باید تهیه کنم. وی ادامه می دهد: با این گرانی ها زمانی که هزینه تهیه یک زندگی ساده اینقدر بالا است چطور می توان از جوانان انتظار داست که ازدواج کنند؟

دیگر خانواده ها از پس خرید لوازم خانگی ایرانی هم بر نمی آیند

در روزگاری نه چندان دور خانواده هایی که از پس خرید لوازم خانگی خارجی بر نمی آمدند می توانستند با قیمت مناسب اقلام جهیزیه دخترشان را از محصولات تولید شرکت های داخلی تهیه کنند. اما این روزها با افزایش قیمت مواد اولیه، کالاهای تولید داخل افزایش قیمتی بسیار بیشتر از نمونه های خارجی شان داشته اند و در مقابل رشد دو برابر قیمت لوازم خانگی خارجی، لوازم خانگی داخلی رشد سه برابری داشته اند. این افزایش قیمت های سرسام آور باعث شده خانواده هایی متوسطی که دختر دم بخت دارند نتوانند از تهیه لوازم خانگی ایرانی هم برای جهزیه دخترانشان بر بیایند.

ازدواج و پول

افزایش قیمت ها در حالی است که برخی از مارک های خارجی لوازم خانگی در سال جاری 8 الی10 بار  صعود داشته اند. پس از ماجرای هدفمند کردن یارانه‌ها لوازم خانگی از جمله گروه‌های کالایی بودند که مجوز افزایش قیمتی دریافت نکردند و در این میان فشارهایی که به تولید کنندگان  وتوزیع کنندگان این اقلام امد، باعث شد که وزارت صنعت در طرح‌های حمایتی خود تصمیم به حمایت از لوازم خانگی تولید داخل را بگیرد. اما در ماههای اخیر افزایش قیمت ارز باعث شد که بازار لوزام خانگی با زلزله ای روبرو شود و هر روز بر قیمت این اقلام افزوده شود تا جایی که وقتی به قیمت لوازم خانگی با نرخ آنها در سال گذشته نگاه می اندازیم با افزایش بیش از دو برابری روبرو می شویم.

وقتی که ازدواج به رویایی محال تبدیل می شود

در میان این افزایش نجومی قیمت لوازم خانگی و در کنار آن افزایش قیمت خانه و اتومبیل، مسئولان که انگار در خوابی تمام نشدنی به سر می برند. شعار ازدواج های بهنگام جوانان را می دهند و در این اوضاع آشفته انگار کسی نیست از آنها بپرسد با این افزایش چند برابری قیمت ها آخر چه کسی می تواند ازدواج بهنگام داشته باشد؟! با این قیمت ها جوانان نمی توانند از پس ازدواج های دیرهنگام بر آیند، زود هنگام که سهل است!

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان


مقالات مرتبط :

لیلی‌های بی‌مجنون شهر من

مجرد ماندن مد شده و ازدواج دمده

مژده به دامادهای کمتر از 25 سال