تبیان، دستیار زندگی
شناخت كامل برنامه ها و پروسس های موجود در سیستم شما موجب می شود علاوه بر این كه آنها را به خوبی بشناسید و به خوبی استفاده كنید می توانید ویروس های مخرب را نیز تشخیص داده و به سرعت آن ها را از بین ببرید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با پروسس‌ها آشنا شوید


شناخت كامل برنامه ها و پروسس های موجود در سیستم شما موجب می شود علاوه بر این كه آنها را به خوبی بشناسید و به خوبی استفاده كنید می توانید ویروس های مخرب را نیز تشخیص داده و به سرعت آن‌ها را از بین ببرید.

ویندوز دارای برنامه ها و كاربردهای متفاوتی است كه از جمله آنها می توان به برنامه ای به نام Task Manager اشاره كرد. در این بخش می توان تمامی برنامه ها و فرآیندها را مدیریت كرد.

با پروسس‌ها آشنا شوید

مشاهده تمامی برنامه ها چه آن هایی كه در حال اجرا هستند و چه آن هایی كه نیستند و این كه هر برنامه چه مقدار از رم و پردازنده را به خود اختصاص داده است همگی در این قسمت قابل مشاهده است.

برای اجرای   Task Managerدر ویندوز هفت می توانید با فشردن همزمان دکمه های Ctrl+Shift+Esc این برنامه را باز کنید و در ویندوز XP نیز از کلیدهای ترکیبیCtrl+Alt+Delete  استفاده می شود.

همچنین می توانید در Taskbar دسکتاپ کلیک راست کنید و از منوی باز شده گزینه Task Manager را انتخاب کنید.

با پروسس‌ها آشنا شوید

در این قسمت شش سربرگ وجود دارد:

Applications : اگر می خواهید تمامی برنامه های در حال مشاهده را ببینید به این قسمت بروید. در این بخش فهرستی از برنامه ها یا وظایف در حال اجرا دیده می شوند که در حالت عادی در وضعیتRuning  قرار دارند. اگر می خواهید اجرای یک نرم افزار را متوقف کنید ابتدا آن را انتخاب کرده و سپس در قسمت پایین روی End Task کلیک کنید.

Processes : برخی از برنامه ها ممكن است دارای زیر شاخه های متعددی باشند كه یا همنام هستند و یا غیر همنام. در این بخش می توانید تمامی برنامه ها به همراه زیر شاخه های آن را مشاهده كنید.

برای بستن یک فرآیند باید روی آن کلیک راست کرده و سپس گزینه End Task را انتخاب کنید. برای برنامه هایی كه دارای چندین فرآیند هستند بهتر است روی یکی از فرآیندها کلیک راست كرده و گزینه End Process Tree را انتخاب کنید. با انجام این کار علاوه بر برنامه مورد نظر،فرآیندهای مرتبط با آن نیز متوقف خواهند شد.

پروسس های سیستم برنامه هایی هستند كه با هر بار روشن شدن كامپیوتر اجرا می شوند. برخی از آن ها در صورتی كه یك برنامه اجرا شود، اجرا می شوند و برخی از آن ها نیز به خود سیستم عامل بستگی دارند

Services : برای انجام هر كاری، لازم است که بستر مورد نیاز آن در سیستم عامل فراهم باشد. این بستر مجموعه ای از سرویس ها هستند که هر برنامه برای اجرای خود ممکن است از آنها استفاده کند اما زمانی كه این سرویس ها مورد استفاده قرار نگیرند باعث به هدر رفتن منابع سیستم می شوند. البته کار با سرویس ها حساسیت زیادی دارد زیرا در صورت عدم اجرای آنها برنامه هایی که ممکن است برای فعالیت خود از این سرویس ها استفاده می کنند، قادر به اجرای آنها نباشند.

 Performance : در این بخش شما می توانید میزان رم، پردازنده، هارد و شبکه كه به هر کدام از نرم افزارها اختصاص داده شده است را مشاهده كنید. همچنین شما می توانید تشخیص دهید كه كدام از برنامه ها را به صورت تك اجرا كنید چرا كه برخی از این برنامه ها نیاز به سخت افزار قوی دارند.

با پروسس‌ها آشنا شوید

Networking : در این بخش شما می توانید مقدار اطلاعاتی را كه در هر لحظه تبادل می شود را مشاهده كنید و اگر سیستم شما به شبكه ای متصل نبود و باز هم انتقال اطلاعات انجام می شد شما می توانید متوجه عدم امنیت در سیستم خود شوید.

 Users : در این بخش تعداد كاربرانی كه در حال استفاده از سیستم هستند قابل مشاهده است حتی كاربرانی كه از طریق ریموت به سیستم متصل هستند.

پروسس های سیستم برنامه هایی هستند كه با هر بار روشن شدن كامپیوتر اجرا می شوند. برخی از آن ها در صورتی كه یك برنامه اجرا شود، اجرا می شوند و برخی از آن ها نیز به خود سیستم عامل بستگی دارند. مثل Explorer.exe  كه مسئول مدیریت و اجرای قسمت های مختلفی چون Start Menu ، Desktop ، File Manager  و ... می باشد. همچنین سری دیگری نیز وجود دارند كه به هیچ كدام از این دو دسته متعلق نیستند مانند نرم افزارهای تبلیغاتی و جاسوسی و...

وجود پروسس های زیاد در این بخش موجب می شود كه برخی از جاسوسان از عدم آگاهی كاربر استفاده كرده و از طریق پروسس ها عدم امنیت را به وجود بیاورد.

در صورتی كه با پروسس ها به خوبی آشنایی داشته باشید می توانید در صورتی كه با نام غیر آشنایی مواجه شدید آن را بررسی كرده و در صورت نیاز آن را پاك كنید.

همانطور كه اشاره شد برخی از سیستم پروسس ها اصلی و برخی دیگر مرتبط با برنامه های مختلف هستند كه به توضیح آن ها می پردازیم.

    ادامه دارد...

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع :

Task Manager Overview

dotfred

Security Task Manager