تبیان، دستیار زندگی
در حالی که این روزها انتقادات از فدراسیون فوتبال به اوج خود رسیده است اما مجموعه تحت نظارت کفاشیان یک بار دیگر نامزد بهترین فدراسیون فوتبال آسیا شده است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

AFC اشتباه می‌کند یا ما ؟


چه بخت بلندی است وقتی می بینی کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم می‌گیرد تا نام فدارسیون فوتبال ایران رادر بین سیاهه نامزدهای برترین فدراسیون فوتبال آسیا قرار میدهد!


علی کفاشیان

اینجا بزرگترین سوال در ذهن شکل میگیرد که مردانی که در بالاترنی راس کنفدراسیون فوتبال آسیا نشسته اند با چه متر و معیاری دست به این انتخاب زدند؟ آیا واقعا انتخاب بر اساس واقعیت هایی است که رخ داده است؟

چه کسی است که میتواند چشم بر ناکامی های اخیر فوتبال ایران که تحت هدایت مدیرانی همچون کفاشیان بوده است چشم پوشی کند. این یک واقعیت تلخی است که باید پذیرفت و زمانی این پارادوکس بیشتر آزار دهنده میشود که مدیران فدراسیون فوتبال به خاطر شکست های اخیر و نتایج بد در رده های مختلف سنی در فوتبال ملی از اذهان عمومی عذر خواهی نمی کنند.

در اینجا بد نیست به عملکرد کفاشیان در مدت مدیریتی اش بر فوتبال ملی نگاهی بیاندازیم تا باز هم تعجب این انتخاب از سوی کنفدراسیون اسیا به وضوح نمایان شود. از 16 فرصت حضور و قهرمانی در تورنمنت ها برای تیم های ملی فوتبال، فقط 3 موفقیت برای فدراسیون فوتبال ثبت شده است؛ یعنی 19 درصد موفقیت و 81 درصد ناکامی به حساب می‌آید. 21آبان یک روز بد در تقویم کاری فدراسیون علی کفاشیان بود: دو شکست بد در مسابقات جوانان آسیا و جام جهانی فوتسال باعث حذف تیم های ملی جوانان ایران و فوتسال از گردونه مسابقات شد.یک ماه پیش و بعد از شکست تیم ملی نوجوانان در گزارشی به بررسی عملکرد تیم های ملی ایران در مسابقات مختلف در دوره مدیریت کفاشیان پرداخته بودیم که اکنون با این دو باخت، می توان گفت کلکسیون ناکامی های فدراسیون کفاشیان کامل شده است!

تیم ملی بزرگسالان

تنها امید فدراسیون علی کفاشیان، صعود به جام جهانی 2014 است تا سرپوشی بر ناکامی های متعدد فدراسیون او در رده های مختلف باشد. کفاشیان و تیم مدیریتی اش برای رسیدن به این هدف، اختیار کاملی به کی روش داده اند و مسابقات لیگ برتر را به طرز عجیب و غریبی برگزار می کنند و حتی تا همین امروز بر حذف جام حذفی نیز مصمم بودند!تیم ملی ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2010 توفیقی نداشت و از صعود به این تورنمنت بزرگ بازماند. یک ماه پس از انتخاب کفاشیان به عنوان رئیس فدراسیون، تیم ملی کار خود در این مسابقات را آغاز کرد و در مرحله اول از سد امارات، کویت و سوریه گذشت. در مرحله دوم ایران عملکرد مناسبی نداشت و پس از تغییر سرمربی نیز نتایج تفاوت زیادی نداشت. تیم ملی در حالی با 11 امتیاز از 8 بازی صعود نکرد که در صورت پیروزی در بازی آخر مقابل کره جنوبی راهی جام جهانی می شد.پس از ناکامی در راه صعود به جام جهانی، تیم ملی در مسابقات غرب آسیا نیز در فینال مغلوب کویت شد و از  تکرار 3 قهرمانی متوالی خود بازماند.در مسابقات جام ملت های 2011 نیز تیم ملی در مرحله یک چهارم نهایی و در وقت اضافی مغلوب کره جنوبی شد و از دور مسابقات کنار رفت.

تنها تورنمنت باقیمانده برای فوتبال ملی نیز جام جهانی 2014 است که امید زیادی به صعود تیم ملی به این جام می رود. فوتسال ایران نیز از 3 فرصت قهرمانی و2 حضور در جام جهانی، 2 قهرمانی بدست آورده است و اگر حضور درخشان در جام جهانی قبلی را یک موفقیت محسوب کنیم، حضور در جام جهانی 2012 یک شکست مطلق بود.

تیم ملی امید

تیم زیر 23 سال ایران در بازی های آسیایی 2010 توفیقی نداشت و پس از 3 برد متوالی در مرحله مقدماتی و شکست مالزی و عمان در مراحل حذفی، در نیمه نهایی مغلوب ژاپن شد و در بازی رده بندی نیز بازی 3-1 برده را 4-3 به کره جنوبی باخت.امیدهای ایران در مرحله انتخابی المپیک 2012 نیز پس از حذف قرقیزستان در مرحله اول، در دور دوم حذفی با آن اشتباهات عجیب در بازی دادن به بازیکن 2 اخطاره، در نهایت مغلوب عراق شده و از دور مسابقات حذف شدند.آخرین مسابقاتی که این تیم با نام تیم زیر 22 سال برگزار کرد، مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا بود که موفق به صعود به مرحله نهایی شد.

تیم ملی جوانان

جوانان ایران در دوران مدیریت کفاشیان 3 بار در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کرده اند که هیچ توفیقی نداشته اند: سال 2008 در عربستان  و سال 2010 در چین که در هر دو دوره در گروه خود سوم شده و از صعود به مراحل بالاتر بازماندند. در این دوره نیز تیم جوانان ایران فقط یک مرحله نسبت به دو دوره قبلی پیشرفت داشت و در مرحله یک چهارم نهای حذف شد.

تیم ملی نوجوانان

تنها موفقیت فدراسیون کفاشیان کسب قهرمانی نوجوانان آسیا در سال 2008 در ازبکستان بود که با مربیگری علی دوستی مهر بدست آمد. این تیم روند موفقیت های خود را در جام جهانی 2009 نیز ادامه داد و به جمع 16 تیم برتر رسید. نوجوانان ایران در سال 2010 با مربیگری اکبر محمدی از گروه خود صعود نکردند و در سال 2012 نیز در مرحله نیمه نهایی حذف شدند، هر چند به جام جهانی 2013 راه یافتند.

حذف تیم ملی فوتسال

تیم ملی فوتسال

فوتسال ایران در دوره ریاست علی کفاشیان 3 بار در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کرده است که دو بار در سال های 2008 و 2010 قهرمان شده که همین نتیجه هم انتظار می رفت. اما تیم ملی فوتسال در سال 2012 در آسیا سوم شد و از صعود به فینال بازماند. فوتسال ایران دو بار نیز در سال های 2008 و 2012 در جام جهانی حضور یافته است که در دوره قبلی علیرغم بازی های تماشایی و زیبا فقط به خاطر تفاضل گل از صعود به جمع 4 تیم بازماند، اما در این دوره نه بازی زیبایی ارائه داد و نه خوب نتیجه گرفت و حتی به جمع 8 تیم برتر هم نرسید.

عملکرد کلی:  4 تیم ملی فوتبال در رده های مختلف در مجموع تاکنون فرصت حضور و قهرمانی در 17 تورنمنت مهم را داشته اند که فقط یک قهرمانی نوجوانان آسیا و دو حضور در جام جهانی نوجوانان (2009، 2013) تنها موفقیت های فوتبال ایران در سطح ملی بوده است. تنها تورنمنت باقیمانده برای فوتبال ملی نیز جام جهانی 2014 است که امید زیادی به صعود تیم ملی به این جام می رود. فوتسال ایران نیز از 3 فرصت قهرمانی و2 حضور در جام جهانی، 2 قهرمانی بدست آورده است و اگر حضور درخشان در جام جهانی قبلی را یک موفقیت محسوب کنیم، حضور در جام جهانی 2012 یک شکست مطلق بود.

ناکامی ها: یک جام جهانی و یک جام ملت های آسیا برای تیم ملی بزرگسالان، یک بازی های آسیایی و یک المپیک برای تیم ملی امید، 3 جام جهانی و  3 جام جوانان آسیا برای تیم ملی جوانان، یک جام جهانی و 2 جام نوجوانان آسیا برای تیم ملی نوجوانان، یک جام آسیایی برای تیم ملی فوتسال

موفقیت ها: یک قهرمانی نوجوانان آسیا، 2  حضور در جام جهانی نوجوانان، 2 قهرمانی آسیایی و 2حضور در جام جهانی برای تیم ملی فوتسال

نتیجه:

از 16 فرصت حضور و قهرمانی در تورنمنت ها برای تیم های ملی فوتبال( مقدماتی جام جهانی 2014 هنوز در جریان است و در این محاسبه منظور نشده است)، فقط 3 موفقیت برای فدراسیون فوتبال ثبت شده است؛ یعنی 19 درصد موفقیت و 81 درصد ناکامی!

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان