تبیان، دستیار زندگی
فاکتورهای رشد به طور کلی و PRP به طور ویژه بخشی از زیست فناوری نوین با کارایی محرض در حال حاضر و ظرفیت های بالقوه در آینده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پلاکت درمانی (PRP)

(قسمت دوم)


فاکتورهای رشد به طور کلی و PRP به طور ویژه بخشی از زیست فناوری نوین با کارایی محرض در حال حاضر و ظرفیت های بالقوه در آینده است.

قسمت اول

پلاکت درمانی (prp) (قسمت دوم)

در اروپا و ایالات متحده آمریکا، استفاده از محصولات اتولوگ خون برای تسهیل ترمیم در انواع از کاربردها به طور روز افزون افزایش می یابد. به تازگی، دانش ما درباره ی فاکتورهای رشد ویژه ای که نقش اساسی در فرایند ترمیم ایفا می کنند، افزایش یافته است. با این دانش، انگیزه فراوانی در کاربرد پلاسمای غنی از پلاکت، که مقدار فوق حداکثر از این فاکتورهای رشد را آزاد می کند، برای تحریک ترمیم در جراحات بهبود ناپذیر وجود دارد. به مدت 20 سال، اتولوگ های PRP با اطمینان به کار گرفته می شد و در بسیاری از زمینه ها مستند شده است، از جمله: ارتوپدی، پزشکی ورزش، دندانپزشکی، گوش و حلق و بینی، جراحی های اعصاب، چشم پزشکی، بیماری های دستگاه ادراری، ترمیم زخم ها، زیبایی، قلب و عروق، و جراحی های فک و صورت.

در انسان PRP به عنوان ابزار پزشکی برای انواعی از درمان های پزشکی از جمله ترمیم و بازسازیی صدمات نخاعی، تاندونیت، آرتروز استخوانی، آسیب های عضله قلب، استخوان، جراحی های پلاستیک و جراحی دهان و دندان بررسی و استفاده شده است.  همچنین پلاکت درمانی به دلیل کاربردش در درمان آسیب های ورزشی در ورزشکاران حرفه ای  در رسانه های عمومی مورد توجه قرار گرفته است.

پلاکت درمانی (prp) (قسمت دوم)

کاربردهای ویژه ی پزشکی

در داندانپزشکی ایمپلنت، بارزترین کاربرد پلاکت درمانی سرعت بخشیدن به گرافت های اتوژن برای آماده سازی سایت،  sinus lifts (افزودن استخوان به فک بالایی برای بلندتر شدنش)، اسئواینتگریشن(ایجاد ارتباط مستقیم بین ایمپلنت و استخوان، بدون دخالت بافت نرم)، ridge augmentations (نوعی جراحی برای ایجاد جایگاه ایمپلنت در استخوان فک) و غیره می باشد. هدف PRP سلول های استخوان ساز پایا (استئوپروژنیترها) و سلول های بنیادی است. هنگامی که PRP  با ترکیبی از روش های استخوان های اتوژن و استخوان های جایگزین و فاکتور رشد نوترکیب انسانی استفاده شود، افزایش بازسازی استخوان بیشتر انتظار می رود.

پلاکت درمانی (prp) (قسمت دوم)

نتایج اولیه نشان می دهد که PRP تزریق شده در آماده سازی سایت ایمپلنت دندان، اسئوانیتگریشن را بهبود و سرعت می بخشد. این امر می تواند یک مزیت ویژه در فک بالا، در مناطقی که در اثر شکستگی نوع 4 در زنان با استئوپرز آماده سازی سایت ایمپلنت با موفقیت همراه نبوده است باشد.

هم اکنون، افزایش ترمیم بافت نرم و تسریع تشکیل اپیتلیال پوست با پلاکت درمانی اثبات شده است. از این رو به تازگی PRP در مواردی از جمله کاهش چین و چروک ناشی از افزایش سن، ترمیم زخم های قدیمی ناشی از بریدگی ، سوختگی و غیره، تسریع در ترمیم شکستگی های استخوانی و یا ضایعات غضروفی مثل آرتروز، ترمیم اسکارهای ناشی از جوش (آکنه)،آبله مرغان درمان چین و چروک دور چشم به کار گرفته می شود.

فاکتورهای رشد به طور کلی و PRP به طور ویژه بخشی از زیست فناوری نوین با کارایی محرض در حال حاضر و ظرفیت های بالقوه در آینده است

موفقیت این روش به میزان زیادی بستگی به شیوه تهیه PRP دارد. سانتریفوژ مورد استفاده بایستی استریل باشد و پروسه تولید باید به شیوه ای باشد که هیچ آسیبی به پلاکتها نرسد و در صورتیکه بدرستی انجام نشود، نتایج مطلوبی را به دنبال نخواهد داشت. اداره غذا و داروی آمریکا و CE اروپا کیتهایی را که با کمک آنها تعداد کافی از پلاکت فراهم می شود، تایید کرده است که در ترمیم استخوان و بافت نرم، جراحیهای زیبایی، گرافتهای استخوان و موارد دیگر به کار رفته اند.

پلاکت درمانی (prp) (قسمت دوم)

بیماران با اختلالات پلاکتی، عفونت در محل مورد نظر، بیماریهای تب دار، بیماریهای کبدی مزمن، درمان با داروهای ضد انعقادی مثل وارفارین یا هپارین  و آسپیرین، مجاز به دریافت این روش نیستند. همچنین در بیماران مبتلا به دیابت، بیماران خونی حاد یا مزمن مثل اختلالات انعقاد خون یا سرطان خون، ترومبوسیتوپنی (کاهش پلاکت ها) نمی توان از روش پلاکت درمانی استفاده کرد.

داروهای NSAIDS ( بروفن، ایندومتاسین،دیکلوفناک ،پیروکزیکام و ...) در صورت مصرف بایستی از سه روز قبل از پروسه PRP قطع شوند در مورد آسپیرین لازم است از 10روز قبل مصرف آن قطع شود

پلاکت درمانی (prp) (قسمت دوم)

کاربرد PRP در درمان طاسی ایده ای نو محسوب می شود. مطالعات کلینیکی چاپ شده در این مورد محدود به تحقیقات در مورد کاربرد این روش در افراد تحت درمان با پیوند مو بوده است که در برزیل با بهبودی 15% در قطر و تعداد موها همراه بوده و در مکزیک تاثیر واضحی نداشته است.

قطعاً این روش با تزریق سلولهای بنیادی فولیکول مو که تنها در مراکز معتبر و برجسته دنیا و فقط در یک مرکز تحقیقاتی در ایران آن هم در فاز حیوانی در حال انجام است کاملا متفاوت است. در حالیکه متاسفانه تعدادی از مراکز از عبارت سلولهای بنیادی جهت عوام فریبی استفاده می کنند. بیماران محترم باید توجه کنند که فریب این عبارات را نخورند و کاری نکنند که بدنبال آن پشیمانی همراه باشد.

سمانه سادات عنایتی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Borrione P, Gianfrancesco AD, Pereira MT, Pigozzi F (2010). Platelet-rich plasma in muscle healing. Am J Phys Med Rehabil 89 (10): 854–61.

Yu W, Wang J, Yin J (2011). Platelet-Rich Plasma: A Promising Product for Treatment of Peripheral Nerve Regeneration After Nerve Injury. Int J Neurosci 121 (4): 176–180.

Marx RE (2004). Platelet-rich plasma: evidence to support its use. Journal of Oral and Maxillofacial Surgery 62 (4).

Robert E. Marx, DDS (2001). Platelet-Rich Plasma (PRP): What Is PRP and What Is Not PRP?  IMPLANT DENTISTRY  10( 4).

Nilforoushzadeh.ir

Mishra A, Woodall J, Vieira A (2009. Treatment of tendon and muscle using platelet-rich plasma. Clinics in Sports Medicine28 (1): 113–25.

Mishra A, Pavelko T (2006). Treatment of chronic elbow tendinosis with buffered platelet-rich plasma. The American Journal of Sports Medicine 34 (11): 1774–8.`

مطالب مرتبط:

همه چیز در مورد فناوری PRP (قسمت اول)

درمان با سلول بنیادی

بن یاخته درمانی (2)

درمان دیابت با فناوری های نوین پزشکی