تبیان، دستیار زندگی
زندگی در عصر رسانه ها اینطور ایجاب می کند که اغلب افراد برای جمع آوری و تکمیل اطلاعات خود به رسانه رجوع کنند. به این ترتیب رسانه می تواند نقش مهمی در نشر و انتقال مبانی فکری و فرهنگی داشته باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش رسانه در نشر یک حماسه


زندگی در عصر رسانه ها اینطور ایجاب می کند که اغلب افراد برای جمع آوری و تکمیل اطلاعات خود به رسانه رجوع کنند. به این ترتیب رسانه می تواند نقش مهمی در نشر و انتقال مبانی فکری و فرهنگی داشته باشد.

عزاداری محرم

رسانه ها بر شناخت و درک و فهم عموم مردم از جهان و وقایع مربوط به آن، اثر می گذارند. رسانه ها مثل یک آینه در انعکاس واقعیت ها عمل می کنند و یا بر پیکره این واقعیت ها تاثیر می گذارند و به نحوه مورد نظر خود، انها را بازگو می کنند.

در دنیای امروز، اغلب رسانه ها برای دستیابی به اهداف و مقاصد خود، بر ساخت و چارچوب وقایعی که قصد انتشار انرا دارند، تاثیر می گذارند و آنها را به گونه ای نشان می دهند که مورد نظر خودشان است. ممکن است در چنین حالتی تصویرسازی رسانه ای به واقعیت نزدیک و یا در فاصله ای زیاد از آن، قرار داشته باشد. ممکن است رسانه در خدمت تبلیغ و انتشار یک تفکر باشد یا در راستای تامین اهداف شرکت های بزرگ تجاری. در این زمینه تجربه به اغلب افراد نشان داده است که تبلیغات روشی موثر و قدرتمند است برای تشویق افراد به استفاده از یک وسیله  یا خوراکی مثل کوکا کولا یا سیگار. دو ماده ای که توسط افراد زیادی مصرف می شوند و هر دو مضر و خطرناک برای سلامتی انسانها می باشند. اما همچنان مصرف بالایی دارند و موجب سرازیر شدن مبالغ هنگفتی به جیب تولید کنندگانشان می شوند. چون تبلیغات موثر و دقیقی در این رابطه صورت گرفته است. از این نوع تبلیغات بسیار است. اما نوع دیگر تبلیغات در عرصه تفکر و اعتقادات افراد است.

این روزها، هجمه برخی از شبکه های ماهواره ای ضد شیعی که در راستای تبلیغ اندیشه های وهابیت عمل می کنند، سعی داشتند تا با طرح برخی از شبهات، واقعه عظیم عاشورا را برای مردم در ابهاماتی قرار دهند و یا اینکه نحوه تفکر نسبت به این حماسه را دچار تغییراتی کنند

آنچه مشخص است اینکه در سالهای اخیر، تبلیغات وسیعی در راستای سست کردن اعتقادات مذهبی و خصوصا عقاید شیعی در جهان صورت گرفته است. تبلیغاتی که از طریق رسانه های مختلف صورت می گیرد و این روزها، هجمه برخی از شبکه های ماهواره ای ضد شیعی که در راستای تبلیغ اندیشه های وهابیت عمل می کنند، سعی داشتند تا با طرح برخی از شبهات، واقعه عظیم عاشورا را برای مردم در ابهاماتی قرار دهند و یا اینکه نحوه تفکر نسبت به این حماسه را دچار تغییراتی کنند. به این ترتیب ویژه برنامه ای را ترتیب دادند و نام انرا را ناگفته های عاشورا گذاشتند و اتفاقا سعی کردند با صحنه سازی واقعه عاشورا، بازتعریفی از این واقعه عظیم داشته باشند. نکته اینجاست که چه اهدافی در این زمینه دنبال می شود؟ وقتی به برخی از برنامه های این شبکه نگاهی دقیق می شود، این واقعیت مشخص می شود که واقعه عاشورا، سرمایه ای عظیم برای شیعیان است و همین امر موجب شده است تا مخالفان و ضد شیعیان، تمام تلاش خود را در راستای کمرنگ کردن این حماسه بزرگ، به کار گیرند.

در دنیای امروز، اغلب رسانه ها برای دستیابی به اهداف و مقاصد خود، بر ساخت و چارچوب وقایعی که قصد انتشار انرا دارند، تاثیر می گذارند و آنها را به گونه ای نشان می دهند که مورد نظر خودشان است

مسلما در چنین شرایطی عملکرد و اثرگذاری رسانه های شیعی بسیار زیاد است. همانطور که برخی از شبکه های ماهواره ای شیعی عمل می کنند و دائما در صدد پاسخگویی به شبهات مطروحه هستند. اما این تنها بخشی از عملکرد رسانه در نشر یک حماسه است.

عاشورا-محرم-مختارنامه

آنچه مشخص است اینکه در راستای انتشار پیام عاشورا، ساخت فیلم مختارنامه، کارنامه ای است که تا حدودی موفق شد تا بخشی از واقعیت های حماسه عاشورا را در معرض نگاه جهانیان قرار دهد. هرچند این فیلم دارای نقاط ضعفی هم بود، اما به طور کلی می توان آنرا سندی موفق از اعتقاد شیعیان نامید که ابزاری مهم و موثر در راستای نشر تفکر و حماسه عاشورا به جهانیان می باشد. یک فیلم این قدرت را دارد که چندین برابر یک سخنران و یا مداح اثرگذار باشد. به طور کلی هر چیزی که در ورطه نمایشی با جنبه های هنری قرار می گیرد، قدرت تاثرگذاری بیشتری دارد. باید به این نکته توجه داشت که عده این از مردم در مجالس عزاداری شرکت می کنند و در این محافل، نکته های زیادی را می شنوند و می بینند. اما عده ای از مردم هم این فرصت را نمی یابند تا در چنین محافلی حضور داشته باشند. اما تلویزیون در دسترس همه است و اغلب افراد به ان علاقه مند هستند. وقتی در این ایام برخی از تبلیغات تلویزیونی هم، مناسبتی ساخته و نمایش داده می شوند، یقینا بر مخاطبان اثرگذار خواهند بود.

عاشورا-محرم

مثل تبلیغ همراه اول که نمایش دهنده تصویری زیبا از محبت مردم نسبت به امام حسین(ع)بود. وقتی عده ای مشغول اجرای تعزیه بودند و پیرمردی نسبت به ایفا کننده نقش شمر، متعرض شد و با گفته های اطرافیانش که او را نسبت به این موضوع آگاه می کردند که این تنها یک نمایش است، آرام گرفت و در انتها این دو نفر یکدیگر را در آغوش گرفتند و هر دو بر مصیبت امام حسین(ع) اشک ریختند. همه اینها می توانند پیام هایی کوتاه، اما اثرگذار باشند و این موضوع را به اثبات رسانند که رسانه در عرصه های مختلف می تواند مبلغی برای انتقال پیام های فکری واعتقادی باشد.

بدانید که دنیای امروز در راستای حذف نمادهای دینی از جلوی دیدگان ما تلاش می کند و به جای آن نمادهای دنیایی را در وجود ما تقویت میکند. مهم این است که نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشیم و بدانیم آنچه نجات بخش است همان چیزی است که از تفکر دینی و اعتقادی ما برمی خیزد و به همین خاطر است که همواره در طی تاریخ، تمامی قدرتها سعی بر تضعیف شیعیان داشته اند.

فاطمه ناظم زاده

بخش ارتباطات تبیان