تبیان، دستیار زندگی
هرکس را خداوند متعال بخواهد به وسیله ایمانش در دنیا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از سوره ی انعام


هر کس دارای ایمان ثابت باشد این ایمان تا روز قیامت مستقر خواهد بود، و اگر ایمان عاریه باشد خداوند قبل از مرگ آن را از صاحبش خواهد گرفت.


حسین بن خالد گوید: از حضرت رضا علیه السلام پرسیدم تفسیر آیه "ما تسقط من ورقه الا یعلمها و لا حبه فی ظلمات الارض و لا رطب و لا یابس الا فی کتاب " چیست؟ فرمود:

تفسیری از سوره انعام

"ورقه" کودکی است که از شکم مادرش سقط شده باشد و در هنگام سقط فریادی نکند.

گفتم: "ولا حبه" چیست؟

فرمود: فرزندی است که در شکم مادرش باشد و قبل از اینکه موعدش باشد سقط کند و در هنگام سقط فریاد برآورد.

راوی گوید: عرض کردم: "و لا رطب" چه معنی دارد؟

فرمود: "مضعفه" است،و این در هنگامی است که نطفه در رحم جای گیرد قبل از اینکه هیکل بچه به کمال برسد،

گوید: "و لا یابس" چه معنی دارد؟

فرمود: کودکی که به کمال رسیده باشد و تمام اعضاء و جوارح او پیدا باشد،

گوید: گفتم: "فی کتاب مبین" چیست؟

فرمود: یعنی در نزد امام مبین است.

محمد بن فضیل از حضرت رضا علیه السلام روایت کرده که آن جناب در تفسیر ایه شریفه "و هوا الذی أنشأکم من نفس واحده فمستقر و مستودع" فرمود:

هر کس دارای ایمان ثابت باشد این ایمان تا روز قیامت مستقر خواهد بود، و اگر ایمان عاریه باشد خداوند قبل از مرگ آن را از صاحبش خواهد گرفت.

ابونصر بزنطی از حضرت رضا(ع) روایت کرده که آن حضرت در تفسیر آیه مبارکه "و آتوا حقه یوم حصاده" فرمود:

اگر کسی با دو کف خود صدقه بدهد اسراف کرده است، پدرم هنگامی که وقت چیدن زراعت میشد چون میدید یکی از غلامانش با دو کف دست خود به فقراء گندم میدهد فریاد میزد:

با یک دست بدهید و مشت خود را پر کنید و به مستحقین برسانید، و اگر میخواستند گندم را همان طور که در سنبل بود بدهند، میفرمود: مشت مشت بدهند.

و در روایت دیگری آمده که سعد بن سعد از حضرت رضا(ع) پرسید اگر در روز چیدن و درو کردن محصولات مستحقین نباشند باید چه کار کرد؟ فرمود: بر گردن آنها چیزی نیست.

حمدان بن سلیمان نیشابوری گوید: از حضرت رضا علیه السلام پرسیدم تفسیر آیه شریفه « فمن یرد الله أن یهدیه یشرح صدره للاسلام » را بیان فرمائید.

فرمود: هرکس را خداوند متعال بخواهد به وسیله ایمانش در دنیا به طرف بهشت در آخرت هدایت کند به او شرح صدر میدهد تا تسلیم اوامر خداوند متعال بشود و به پروردگار اعتماد داشته باشد و به ثوابی که خداوند به او وعده کرده مطمئن گردد. و هر کس را بخواهد گمراه کند و او را از بهشت خود دور گرداند برای آن است که وی در دنیا کفران ورزیده است و در نتیجه دلش تنگ شده و به اندازه ای که در کفر خود شک میکند و در معتقدات خود مضطرب میگردد، کارش به جائی میرسد که  گویا از آسمان فرو افکنده میشود. برای همین جهت خداوند پلیدی را بر کسانی که ایمان نیاورده اند برقرار کرده است.


منبع: اخبار و آثار حضرت رضا(ع)

بخش حریم رضوی