تبیان، دستیار زندگی
ارتباط به معنای برخوردهای متفاوت با اشخاص متفاوت است .امروزه ما در دنیایی زندگی می كنیم كه ناگزیرازارتباط وبرخورد با دیگران هستیم. ما هر روز به شیوه های مختلف با سایرین ارتباط برقرار كرده و اندیشه ها ،‌احساسات و دانسته های خود را به یكدیگر منتقل می كنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موارد لازم برای برقراری ارتباط موثر


ارتباط به معنای برخوردهای متفاوت با اشخاص متفاوت است .امروزه ما در دنیایی زندگی می كنیم كه ناگزیرازارتباط وبرخورد با دیگران هستیم. ما هر روز به شیوه های مختلف با سایرین ارتباط برقرار كرده و اندیشه ها ،‌احساسات و دانسته های خود را به یكدیگر منتقل می كنیم.

موارد لازم برای برقراری ارتباط موثر

ارتباطات عامل ومنشا بسیاری از شادیها وغصه ها و رنجها ی زندگی است .آنچه مسلم است كه هیچ كس قادر  نیست بدون كمك ومساعدت وارتباط با دیگران ، نیازهای معمولی خود را برطرف سازد. اما فراموش نكنید چنانچه خواهان برقراری ارتباط سودمند باشید باید از راه های درست برقراری ارتباط آگاه بوده و راه كارها را در جای مناسب آن اعمال نمایید. ما انسانها با یكدیگر مشتركات فراوان داریم ،با كمی تمرین می توان خود را همراه دیگران بیابیم و با آنها دوست وهم رای شویم. اگرچه بعضی از مردم در این زمینه دچار گرفتاریهایی میشوند، علت اصلی گرفتاریهای آنها در برقراری ارتباط با یكدیگر،این است كه هر كدام به شیوه خود با دیگران ارتباط برقرار میكنند.

گام های برقراری ارتباط موثر

صریح وصادق باشید:  سعی كنید در روابط خود با دیگران صریح وصادق باشید، بدون ابهام و با صراحت و صداقت صحبت کنید. کلمه ها و جمله ها صریح و روشن باشند تا بتوانند منظور ما را به طرف مقابل منتقل کنند.  روابطی که این اصل راندارند بی شک قطع خواهند شد. چون اگر منظور خود را با صراحت بیان نكنیم طرف مقابل ما به اشتباه می افتد وبه حدس وگمان متوسل می شود واز واقعیت دور می گردد.

شنونده خوبی باشید : شاید بگویید گوش کردن که کاری ندارد, بله گوش کردن ساده است اما اگر شنونده فن گوش کردن را نتواند به درستی به کار ببندد , رابطه سالم و موثری پدید نمی آید.واقعیت این است که گوش کردن یکی از مهم ترین توانایی هایی است که هم در شروع،  هم در ادامه و هم در خاتمه یک گفتگو، کاربرد دارد.گوش دادن یعنی شنیدن واقعی احساس طرف مقابل. شنیدن واقعی وقتی رخ می دهد، که تمام سعی خود را به خرج بدهید تا هیجانات، کلمات و لحن صحبت و زبان بدن طرف مقابل را بفهمید. برای گوش کردن نه تنها از گوش ها بلکه از چشمهایتان نیز استفاده کنید . زیرا گاهی اوقات حالت چهره و  دستها از کلمات گویاتر هستند و مفاهیم بیشتری را منتقل می کنند .

گوش كردن به سخن وكلام دیگری موجب می شود تا او در نهایت آرامش خیال ، به طور واقع ، منویات قلبی واحساسات خود را با ما در میان بگذارد وبرایمان احترام قائل شود وآماده شنیدن نظرات ما شود. عدم دقت و علاقه کافی در گوش کردن یک اهانت آشکار تلقی شده و باعث عدم ارتباط می شود. برای آنکه محبوب دیگران شوید باید حس گوش کردن را یاد بگیرید, تمرین کنید و بسیار به کار ببندید.اگر قرار است به حرف دیگری گوش بدهید، باید مطمئن شوید واقعاً به حرفهایش توجه کردید. عوامل حواس پرتی را رفع کنید.برای مثال تلویزیون را خاموش کنید. روزنامه را کنار بگذارید. سعی کنید گفتگو در محیطی صورت گیرد که عوامل مزاحمی نظیر سرو صدا و.. که می تواند تمرکز شما را در فرایند گوش دادن باشد، در حداقل میزان باشند.

همدلی را در خودتان تقویت کنید : یکی از عواملی که در پایداری روابط، بخصوص در روابط زناشویی، مۆثر است، «همدلی» است. توجه با تمام وجود ، حضور داشتن كامل، خود را به جای دیگران گذاشتن و از دریچه چشم آنان نگاه كردن مستلزم شجاعت، شكیبایی و احساس امنیت خاطر است .مراد از همدلی آن است که در روابط میان فردی، نسبت به رخدادها و حوادث اتفاق افتاده برای مخاطب، احساسی در حد احساس او داشته‌ایم و به عبارتی روشنتر، شریک در غم و شادی او گردیم. همدلی شما را پذیرا، باز و گشوده نگاه می دارد.

تماس چشمی داشته باشید: ارتباط چشمی از مهمترین مهارتهای ارتباطی است .چشم ها آینه ی روح اند. چشم های ما اطلاعات مهم و پیچیده ای در مورد احساس ما به دیگران می دهد. فكر نكنید یك نگاه كردن شتاب زده ارتباط برقرار میكند . برخورد چشمی مناسب بیش از یك نگاه سریع تاثیر گذار است و باعث ایجاد حس اطمینان و اعتماد مخاطب نسبت به شما می شود. ما با نگاه کردن به طرف مقابل می فهمانیم که به صحبت کردن با او علاقمند هستیم.سعی كنید در نگاهتان صمیمیت و جدیت باشد . آهسته پلك نزنید آهسته پلك زدن ،‌احساس فاصله و سردی را به بیننده القا می كند.

نکته ای که در بسیاری از مواقع جواب می دهد این است که در خلال نگاههای خود گهگاه تبسمی دوستانه بر لب داشته باشید.از گوشه چشم به كسی خیره نشویدزیرا مخاطب فكر می كند در حال ارزیابی او هستید یا شاید هم نسبت به او شك دارید . البته نگاه مستقیم را با زل زدن اشتباه نگیرید

به رفتارهای غیر کلامی طرف مقابل توجه کنید: اهمیت رفتارهای غیر کلامی اگر بیشتر از رفتارهای کلامی نباشد، قطعاً کمتر نیست. زبان رفتار که بخش عمده ای از ارتباطات غیر کلامی را تشکیل می دهد، شامل رفتارهایی است که به کمک آنها بهتر می توانیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم. وقتی که افراد از یک گفتگو خسته می شوند، معمولاً خستگی خود را با زبان بدنی به زبان می آورند!!!قطع تماس چشمی آنها با شما، به ساعت نگاه کردن، این پا و آن پا شدن، تکان دادن صندلی از جمله رفتارهایی هستند که به محض مشاهده آنها باید به گفتگو پایان داد. در فرایند ارتباط غیر کلامی، خبرگی و استفاده به جا از زبان رفتار بسیار مهم است.

فرآوری:آسیه ملک دار

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

-سایت مدیر یار- محمد سیدا

- وبلاگ علوم ارتباطات اجتماعی-بتول صادقیان

-سایت زیبا وب- گردآوری : حمید رضا ترکمندی

- حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه آزاد سمنان

- مهارت های زندگی-  دکترحسین خنیفر- مژده پورحسینی"How to Communicate", Elizabeth-

-سایت تاپ ایران- مقاله ارتباط موثر اجتماعی و موفقیت

-مهارت های زندگی –حسین ناصری

مطالب مرتبط:

وقتی به مجلس عمومی می روی...

برقراری ارتباط را بیاموزید

به چشمانش مستقیم نگاه کن!

روابط تان را بهبود بخشید

تعارف خوبه اما به اندازه!

رمز تاثیر گذاری بر دیگران

 لطفا به دیگران نچسبید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.