تبیان، دستیار زندگی
سپاس خداوندی را سزاست که بر ما انواع نعمتها ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفسیر سوره فاتحه الکتاب


مقصود از "عالمین" همه مخلوقات از جماد و حیوان هستند، اما حیوانات را خداوند با قدرت خود در آنها تغییر و تبدیل ایجاد کرده و آنها را روزی داده و در تحت حمایت خود آنان را حفظ نموده و هر کدام را با مصلحت خود نگهداری می کند.


مردی خدمت حضرت رضا علیه السلام آمد و عرض کرد:

یابن رسول الله را « الحمد لله رب العالمین » را برایم تفسیر کن.

فرمود: پدرم از جدم روایت میکرد که مردی خدمت حضرت امیرالمۆمنین علی علیه السلام آمد و عرض کرد: "الحمد لله رب العالمین" را برای من تفسیر کن، علی علیه السلام فرمود:

خداوند متعال بندگان خود را از بعضی نعمت های خود آگاه ساخت، زیرا مردم قدرت ندارند همه نعمت های پروردگار را بشناسند و یا دریابند، زیرا نعمتهای خداوند بسیار زیاد است و قابل شمارش نیست.
تفسیر سوره فاتحه الکتاب

خداوند متعال در این هنگام فرمود:

بگوئید: سپاس خداوندی را سزاست که بر ما انواع نعمتها را ارزانی داشت و آن خدا پرورش دهنده ی جهانیان است.

مقصود از "عالمین" همه مخلوقات از جماد و حیوان هستند، اما حیوانات را خداوند با قدرت خود در آنها تغییر و تبدیل ایجاد کرده و آنها را روزی داده و در تحت حمایت خود آنان را حفظ نموده و هر کدام را با مصلحت خود نگهداری می کند.

اما جمادات خداوند با قدرت خود آنها را نگه میدارد و نمیگذارد به همدیگر برخورد کنند و یا به هم بچسبند، و آسمان را نگه داشته و نمیگذارد بر زمین اصابت کند و زمین را از فرورفتن حفظ کرده و خداوند به همه بندگان خود مهربان است.

سپس فرمود:

"رب العالمین" یعنی مالک و خالق آنها،که روزی را به طرف آنها میکشاند از جاهایی که می دانند و یا نمیدانند. روزی از طرف خداوند متعال برای همه میرسد و همه بندگان از آن استفاده میکنند، نه تقوای متقین چیزی بر آن میافزاید و نه معصیت معصیتکاران از آن میکاهد.

بین ما و روزی همواره یک پوششی هست، در حالی که روزی صاحب خود را طلب میکند، و اگر یکی از شما از روزی خود فرار کند روزی او را تعقیب میکند، همان طور که مرگ او را جستجو میکند.

خداوند متعال فرمود:

بگوئید: سپاس خداوندی را سزاست که ما را به نعمت ارزانی داشت و نچه را که در کتب گذشتگان اختیار کرده بود برای ما متذکر شد و در این جا مراعات محمد و آل محمد علیهم السلام و شیعیان آنها را کرد که تا خداوند را در برابر فضیلتی که به آنها داده سپاسگزار باشند.

حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود: هنگامی که خداوند متعال موسی بن عمران علیه السلام را مبعوث فرمود، و او را به سخن گفتن با خود برگزید، و دریا را برای او شکافت و بنی اسرائیل را نجات داد و به موسی تورات و الواح را عطا کرد،و مقام خود را نزد خداوند یافت، گفت:

خداوندا مرا آنطور گرامی داشتی که هیچ کس را قبل از من آن طور گرامی نداشتی.

تفسیر سوره فاتحه الکتاب

خداوند متعال فرمود:

ای موسی! مگر نمیدانی که محمد در نزد من از همه فرشتگان و مخلوقات افضل است؟

موسی گفت: بارخدایا اگر محمد در نزد تو از همه مخلوقات گرامیتر است، آیا در آل پیامبران کسی گرامیتر از آل من هست؟ فرمود: ای موسی مگر نمیدانی آل محمد علیهم السلام از همه اهل بیت پیامبران افضل هستند؟

موسی علیه السلام عرض کرد: بار خدایا اگر آل محمد علیهم السلام از همه افضلند، آیا در میان امتهای انبیاء امتی از امت من افضل هست؟ در صورتی که تو امت مرا گرامی داشتی و فرمان دادی ابرها بر آنها سایه افکندند و در بیابان برای آنان از آسمان غذاهای گوناگون فرستادی، و دریا را برای آنها شکافتی؟

خداوند متعال فرمود: ای موسی آیا نمیدانی که فضیلت امت محمد صلی الله علیه و آله مانند فضیلت او بر همه مخلوقات من است،

موسی عرض کرد: بار خدایا امت او را به من بنما.

خداوند وحی فرستاد که تو آنها را نخواهی دید و اکنون وقت ظهور آنها نیست.

حضرت رضا علیه السلام از پدرش از حضرت صادقعلیه السلام روایت کرده که در تفسیر "اهدنا الصراط المستقیم"  فرمود:

خداوند می فرماید:

"ارشدنا الی الطریق المستقیم" یعنی ما را راهنمایی کن تا راهی که ما به محبت تو میرساند هدایت کند و ما را به دینت رهنمون گردد، و ما را منع کند تا دنبال هوی و هوسهای خود نرویم تا هلاك شویم، و یا به آراء و نظریات خود عمل کنیم و در نتیجه هلاك گردیم.


منبع: کتاب تفسیر قرآن

بخش حریم رضوی