تبیان، دستیار زندگی
منابع دیپلماتیک ترکیه دیروز - یکشنبه - پیش بینی کردند که سامانه موشکی پاتریوت در اواسط ماه دسامبر ( آذر و دی ) در ترکیه استقرار یابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موشکهای ناتو درترکیه چه می‌کنند؟


منابع دیپلماتیک ترکیه دیروز - یکشنبه - پیش بینی کردند که سامانه موشکی پاتریوت در اواسط ماه دسامبر ( آذر و دی ) در ترکیه استقرار یابد.

این منابع دیپلماتیک با اشاره به درخواست ترکیه از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای استقرار موشک های پاتریوت در مرز این کشور و سوریه و اعزام سریع هیاتی از ناتو برای تعیین محل استقرار این موشک ها به ترکیه اعلام کردند که این سامانه موشکی در اواسط دسامبر در ترکیه مستقر می شود.

ناتو

به گفته این منابع دیپلماتیک، نمایندگان دائم کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نشست خود موضوع استقرار سامانه های موشکی پاتریوت در مرز سوریه را مثبت ارزیابی کردند.

کشورهای آمریکا ، هلند و آلمان که عضو ناتو هستند و این سامانه را در اختیار دارند ، آمادگی خود را برای استقرار این موشک ها اعلام کردند.

منابع دیپلماتیک می گویند در حال حاضر این سووال مطرح است که این سامانه موشکی توسط چه کشوری راه اندازی و کنترل خواهد شد.

پایگاه خبری ثˆزمانثˆ پیش بینی کرده بود که با استقرار موشک های پاتریوت در ترکیه، 250 تا 300 تن از نیروهای نظامی ناتو وارد ترکیه شوند.

این پایگاه خبری با اشاره به آمادگی آلمان برای اعزام 170 تن از نیروهای نظامی این کشور در پی استقرار موشک های پاتریوت به ترکیه نوشت: پیش بینی می شود که شمار بیشتری از نیروهای نظامی ناتو در ترکیه مستقر شوند.

پایگاه خبری زمان همچنین نوشت در پی درخواست ترکیه از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای استقرار موشک های پاتریوت در مرز این کشور و سوریه هیات ناتو برای محل استقرار این موشکها به ترکیه سفر می کند.

در خواست ترکیه از ناتو برای استقرار موشک های پاتریوت با اعتراض شدید احزاب سیاسی ترکیه و دولت مسکو رو به رو شده است.

کارشناسان می گویند، سیستم موشکی پاتریوت ناتو در پایگاه ثˆدیار بکرثˆ که نزدیکترین پایگاه به سوریه است، مستقر خواهد شد.

در پی درخواست ترکیه از پیمان تلانتیک شمالی (ناتو) برای استقرار موشک های پاتریوت در مرز این کشور و سوریه هیات ناتو برای محل استقرار این موشکها به ترکیه سفر می کند

واکنش مهمان پرست به درخواست موشکی ترکیه از ناتو

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در زمینه درخواست ترکیه از ناتو برای استقرار موشک‌های پاتریوت در مرز آن کشور با سوریه گفت: این موضوع نه تنها کمکی به حل مساله سوریه نمی‌کند بلکه موجب سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن اوضاع نیز می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رامین مهمان‌پرست اظهار کرد: اصرار بر حل موضوع سوریه از طریق نظامی، از علل اصلی افزایش تشنج و تهدیدات در منطقه است و مناسب است که همه کشورها، به‌ویژه کشورهای موثر در تحولات سوریه، به‌دنبال یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران‌های منطقه‌یی باشند.

او با توجه به تردید در نیات صادقانه کشورهای غربی نسبت به تحولات منطقه و اولویت داشتن امنیت رژیم صهیونیستی برای آن‌ها، از کشورهای منطقه خواست تا نسبت به فتنه‌ها و اهداف حامیان غربی رژیم صهیونیستی، با دقت و هوشیاری برخورد کنند.

لاریجانی: با مقامت ترک درباره این موشکها صحبت کرده ام

عه‌لی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت در ترکیه با مقامات این کشور در باره استقرار موشکهای ناتو مذاکره کرده است.

به گزارش  خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به منظور انجام یک سفر منطقه‌ای به کشورهای سوریه، لبنان و ترکیه سفر کرده بود، در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد، طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: در سفری که به سوریه، لبنان و ترکیه داشتیم، در دیدارهای دو جانبه و چند جانبه درباره مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کردیم. لاریجانی از مذاکره‌اش با نخست‌وزیر ترکیه درباره سامانه موشکی پاتریوت خبر داد و افزود: درباره سامانه پاتریوت که تشدیدکننده شرایط منطقه است، با آقای اردوغان بحث و گفت‌وگو کردم.

پاسخ ترکیه به نگرانی های ایران و روسیه از استقرار موشکهای پاتریوت

وزیر امور خارجه ترکیه با موقت خواندن استقرار موشکهای پاتریوت در کشور به نگرانی های روسیه و ایران از این موضوع واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، احمد داود اوغلو در واکنش به نگرانی های ایران و روسیه از استقرار موشکهای ناتو در کشورش گفت: ما نمی توانیم موردی که این نگرانی های را توجیه می کند، بپذیریم . این سیستم موشکی تنها برای مقاصد دفاعی است و عملیاتی نخواهد بود مگر اینکه خطری امنیت ما را تهدید کند.

لاریجانی: درباره سامانه پاتریوت که تشدیدکننده شرایط منطقه است، با آقای اردوغان بحث و گفت‌وگو کردم

وی گفت: این بسته به تعهد دولت ما دارد که تمام تدابیر را در زمانی که حتی کوچکترین احتمال خطر وجود دارد به کار بندد.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: زمانی که تهدیدها علیه مرزهای ما از بین برود پاتریوت ها هم کشور ما را ترک خواهد کرد.

وی همچنین به استقرار پاتریوت در مرزهای کشورش با عراق اشاره کرد و گفت : هنگام جنگ عراق با ایران، چنین سیستمی در مرزهای ترکیه بود، اما پس از آن، هرگز از آنها استفاده نشد.

گفتنی است قرار است گروهی از متخصصان ناتو روز دوشنبه از ترکیه دیدار کرده تا مکان مناسب برای استقرار موشکهای پاتریوت را تعیین کنند.

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: فارس،مهر، ایسنا،دیپلماسی ایرانی