تبیان، دستیار زندگی
خداوند بعد از آن که به زائران امام حسین علیه السلام نظر می کند : « ثم یخاطبهم بنفسه » یعنی خداوند ، خود ، با زائران مخاطبه و مکالمه می نماید یا این که : « خداوند با زائر حسین علیه السلام مناجات می نماید و می فرماید ای بنده من از من حاجت بخواه تا برآورده ن
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید حاج علی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجلی خدا بر زوار امام حسین علیه السلام


خداوند بعد از آن که به زائران امام حسین علیه السلام نظر می کند : « ثم یخاطبهم بنفسه » یعنی خداوند ، خود ، با زائران مخاطبه و مکالمه می نماید یا این که : « خداوند با زائر حسین علیه السلام مناجات می نماید و می فرماید ای بنده من از من حاجت بخواه تا برآورده نمایم ، مرا بخوان تا اجابت نمایم ...


زائر

از عجیب ترین و لطیف ترین داستانهای قرآن داستان تجلی خداوند بر کوه طور است که مختصر آن این چنین است که بنی اسرائیل برای این که به موسی ایمان بیاورند دائما به بهانه تراشی مشغول بودند و کارشان به جایی رسید که روزی گفتند : «وَإِذْ قُلْتُمْ یَا مُوسَى لَن نُّۆْمِنَ لَک حَتَّى نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً »(1) ؛ هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد مگر این که خدا را آشکارا ببینیم و خداوند از این درخواست آنها تعبیر به سۆال اکبر نموده است آن جا که فرمود : «فَقَدْ سَأَلُواْ مُوسَى أَکبَرَ مِن ذَلِک فَقَالُواْ أَرِنَا اللّهِ جَهْرَةً» (2) ؛ اینان بزرگ تر از این را از موسی طلب کردند و گفتند : خدا را به آشکار به ما بنمای.

جناب موسی بن عمران نیز در پی اصرارهای قومش به خداوند عرضه داشت : « قَالَ رَبِّ أَرِنِی أَنظُرْ إِلَیْک » (3) پروردگارا نشانم بده تا بسوی تو نگاه کنم ( البته توجه شود نفرموده است که خود را به من نشان بده ! ) اما جواب خدا چه بود ؟ :‌ قَالَ لَن تَرَانِی وَلَـکنِ انظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَکانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِی فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکا وَخَرَّ موسَى صَعِقًا » (4) تو هرگز مرا نخواهی دید ولی به کوه نگاه کن اگر در جای خود باقی ماند مرا خواهی دید پس وقتی رب او بر کوه جلوه کرد آن را متلاشی کرد و موسی بی هوش گشت !

حال سری به کربلا بزنیم

روایت صحیحه ای در کتاب شریف کامل الزیارات وجود دارد که به چند شکل نیز مضمون این روایت تکرار شده است :

« همانا خداوند تبارک و تعالی برای زائران قبر حسین علیه السلام جلوه می کند قبل از این که برای اهل عرفات تجلی کند و حاجات آنان را برآورده نموده و گناهانشان را آمرزیده و آنها را در خواسته هاشان شفیع  خودشان قرار داده و پس از آن به اهل عرفات می پردازد و این کارها را با آنها انجام می دهد » (5)

در برخی روایات (6) دیگر بجای لفظ « جلوه می کند » لفظ « نظر می کند » به کار رفته که تقریبا به هم نزدیک می باشند چنانچه در قرآن هم در آیه سوره اعراف که مربوط به تجلی می باشد هر دو لفظ « نظر و جلوه » به کار رفته است !

در روایات دیگری (7) وارد شده که خداوند بعد از آن که به زائران امام حسین علیه السلام نظر می کند : « ثم یخاطبهم بنفسه » یعنی خداوند ، خود ، با زائران مخاطبه و مکالمه می نماید یا این که : « خداوند با زائر حسین علیه السلام مناجات می نماید و می فرماید ای بنده من از من حاجت بخواه تا برآورده نمایم ، مرا بخوان تا اجابت نمایم ...(8)

روایت صحیحه ای در کتاب شریف کامل الزیارات وجود دارد که به چند شکل نیز مضمون این روایت تکرار شده است :« همانا خداوند تبارک و تعالی برای زائران قبر حسین علیه السلام جلوه می کند قبل از این که برای اهل عرفات تجلی کند و حاجات آنان را برآورده نموده و گناهانشان را آمرزیده و آنها را در خواسته هاشان شفیع  خودشان قرار داده و پس از آن به اهل عرفات می پردازد و این کارها را با آنها انجام می دهد .

این حسین کیست که خدایش بر زائرانش به راحتی و مجانی جلوه می نماید ، همان خدایی که وقتی جناب موسی همین مطلب را از او درخواست نمود ، خداوند تجلی بر کوه را پذیرفت نه تجلی بر موسی را وفرمود که این درخواستی بسیار بزرگ است و موسی نیز بی هوش و مدهوش بر زمین افتاد ؟!!

و این حسین کیست که خداوند با زائران او مخاطبه و مناجات می نماید یعنی مقامی را به آنان اعطا می کند که به موسی رسول اولوا العزم و پیامبر مقرب خود ارزانی داشته و او را به همین دلیل ملقب به لقب « کلیم الله » نمود (9) در حالی که همه پیامبران از این مقام برخوردار نبودند : « منهم من کلم الله » (10) یعنی خداوند با بعضی از پیامبران تکلم نمود ؟!!

در مناجات شعبانیه نیز می بینیم معصوم علیه السلام - بعد از آنکه از خداوند درخواست می نماید تا  او را به مقام دستیابی به اسماء الله برساند و او را از غیر خود منقطع نماید و به کمال انقطاع برساند تا جایی که چشمِ قلب ، حجاب های نور را بشکافد و به معدن عظمت برسد و روحش به عزت قدس ، متصل و معلق شود - می فرماید خدایا مرا از کسانی قرار بده که آنان را ملاحظه نمودی و آنان نیز به خاطر رۆیت جلال تو بی هوش شدند وسپس تو مخفیانه با آنان مناجات کردی !!!و عجیب تر از همه این موارد در روایات متعددی این مضمون را می یابیم که :

« سجده بر تربت امام حسین علیه السلام حجابهای هفت گانه [ نور و ظلمت ] را می درد و تا زمین هفتم را نور افشانی می نماید » !!!! (11) (12) .

باز می پرسم این چه شخصی است و از چه مقام قربی در نزد خداوند برخوردار است که زیارت او انسان را به بالاترین مقامات انسانی مثل تجلی خدا و مناجات او با بنده می رساند و سجده بر تربت قبر مقدسش انسان را یک دفعه از همه موانع مادی و معنوی و حجاب های ظلمانی و نورانی عبور داده و به بارگاه قدس ذو الجلال مشرف می دارد ؟؟!!

و این چه شخصی است که خدا با افواج ملائکه به زیارت او می رود ؟؟!! (13) .

و این چه شخصی است که هر که او را زیارت نماید ، گویا خدا را در عرشش زیارت نموده ؟؟!! (14) .

و دیگر خموش !!

پی نوشت ها :

1-سوره بقره / 55 .

2- سوره نساء / 153 .

3و4- سوره اعراف / 143 .

5- کامل الزیارت ، ص318 .

6- همان ، ص317 .

7- همان ، ص318 .

8- کامل الزیارات ، ص253و254 .

9- سوره نساء / 164 .

10- سوره بقره / 253 .

11و12-  وسائل الشیعه ، طبع اسلامیه ، ج3 ، ص608 ودر بعض روایات دیگر وارد شده که بین انسان وخدا هفت یا هفتاد یا هفتاد هزار حجاب از ظلمت وبه همان عدد حجاب از نور وجود دارد .

13- کامل الزیارات /222 . صفوان جمال از امام صادق ع می پرسد که آیا امام حسین ع را زیارت می نمایید ؟ حضرت می فرماید : « چگونه زیارت نکنم وحال آن که خدا شبهای جمعه به همراه ملائکه وانبیاء واوصیاء او را زیارت می نماید » .

14- در کتاب شریف کامل الزیارات 6 حدیث طبق مضمون فوق وجود دارد ، صفحات : 282و278و279و280و320 .

                                                                                                                                             حمید حاجعلی

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.