تبیان، دستیار زندگی
بعضی اوقات ترس جوانان از ازدواج طبیعی است وقتی پشت در سنت های خرافه می مانند یا نمی دانند با روشنفکری های انحرافی چه کنند.می ترسندوتنها می مانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج پشت در سنت‌های خرافه


بعضی اوقات ترس جوانان از ازدواج طبیعی است وقتی پشت در سنت های خرافه می مانند یا نمی دانند با روشنفکری های انحرافی چه کنند.می ترسندوتنها می مانند.

خرافه در ازدواج

از دیدگاه حسی و شهوی به ازدواج نگریستن، جهل و ناآگاهی به حقیقت ازدواج است. ازدواج در نگاه فطری، ماهیت انسانی دارد. همین انسانی بودن آن سبب شده تا در دایره ضوابط و قوانین عقلی و دینی قرار گیرد.

نادیده گرفتن بعد عقلی در ازدواج، آثار منفی روحی، اخلاقی و جسمی دارد و در بسیاری از موارد به ضرر سلامت فرد و جامعه انجام می گیرد. اسلام همواره سنت های خرافه را در امر ازدواج مورد نکوهش قرار داده است؛ زیرا ثابت شده این ظواهر نه تنها سعادت و خوشبختی واقعی را به ارمغان نمی آورد، بلکه این مسائل هیچ نقشی را در پایداری و استمرار کانون خانواده نیز ایجاد نمی کند.

آموزه های دینی، به حق با هر گونه شرایط بی اساس و سنت های خرافه که به نوعی محدودیت در امر ازدواج ختم می شود، به شدت مخالفت می کند و آن را فاقد هر گونه وجاهت معرفی می کند.

بیچاره آن خانواده هایی که مغلوب عقاید گمراه کننده شده اند؛ به طوری که از اقبال دنیا که آزمایش است، منفور بیرون آمده و از سعادت اخروی بی بهره مانده اند.

اعتقاد داریم پیروی از رسم و سنت های خرافه در ازدواج روش پسندیده ای نیست؛ زیرا به کارگیری چنین روشی باعث خسارت معنوی و فرهنگی به ماهیت ازدواج می شود و جوانانی که از چنین امکانات و ثروتی برخوردار نباشند، انگیزه خود را جهت پیوستن به صف مزد وجین از دست می دهند.

اعتقاد داریم پیروی از رسم و سنت های خرافه در ازدواج روش پسندیده ای نیست؛ زیرا به کارگیری چنین روشی باعث خسارت معنوی و فرهنگی به ماهیت ازدواج می شود و جوانانی که از چنین امکانات و ثروتی برخوردار نباشند، انگیزه خود را جهت پیوستن به صف مزد وجین از دست می دهند

رواج روشنفکری های انحرافی

وجود روشنفکری در هر عصری وجود داشته و توانسته است به عنوان عنصر قوی در بافت های جامعه نقش اثرگذار خود را ایفا کند.

از منظر جامعه شناسان رواج روشنفکری جدید در جامعه، مسئله طبیعی است و نمی توان با نگاه حقارت آمیز و انتقادی برخورد کرد. روشنفکری زمانی محکوم است که از آموزه های اخلاقی فاصله بگیرد و آن زمان است که جامعه با بحران رواج روشنفکری منحرف مواجه می شود.

امروزه در بحث ازدواج شاهد هستیم که روشنفکری های جدید در قالب رواج مدگرایی که منشاء غیر اخلاقی دارد، وارد شده است و به عنوان یک آفت جامعه را تهدید می کند.

بدیهی است رواج روشنفکری جدید منافاتی با زندگی امروز ندارد؛ به شرط آنکه روشنفکری جدید اصول اخلاقی را زیر پا نگذارد.

این نیاز احساس می شود تا با فرهنگ سازی عالمانه به طرف ساختارهایی برویم که اول جدید و مدرن باشند و دوم با اصول اخلاقی در تناقض نباشند.

بارها مشاهده شده است که برخی از خانواده ها با دنبال کردن روشنفکری های جدید آن چنان به مسائل ارزشی خواستگاران موضع می گیرند که اگر جوانی هم یافت شود که به حداقل مسائل ارزشی پایبند باشد، آن را نوعی محدودیت و کوته نظری تلقی می کنند و بسیار جوانان برومندی وجود دارند که بارها از این مسائل شکوه داشته اند.

داستان های مختلفی وجود دارد که متاسفانه برخی خانواده ها با تداعی کردن افکار روشنفکرانه و اینکه دوره این صحبت ها به پایان رسیده، به اصول ارزشی پشت می کنند و حتی این اصول را فاقد هر گونه امتیاز در شرایط ازدواج فرزندان شان می دانند.

شکست

امروزه در برخی از کلان شهرها شنیده می شود که برخی از زوجین با طلاق دادن توافقی به طرف زندگی مشترک جدید می روند و با خیال راحت و بدون پشیمانی مدعی هستند که ما هم انسانیم و نیاز به تحول داریم و یک همسر بیشتر از 10 سال فایده ندارد و تکراری است و باید به دنبال همسری دیگر رفت تا زندگی از یک نواختی بیرون آید!

بسی جای تأسف است که روشنفکری جدید، اصول ارزشی را هدف قرار داده است و برخی ها فکر می کنند فرار از اصول ارزشی یعنی روشنفکری جدید یعنی آزادی تمام عیار، یعنی پیشرفت.

این در حالی است که پایبندی به ارزش ها نه تنها محدود کننده پیشرفت و آزادی انسان ها نیست، بلکه پناه گاه کانون خانواده و حفظ جامعه و جوانان از فساد و فحشا است.

اصول ارزشی به ما نمی گوید که لذات و تفریحات را حرام کن، اصول ارزشی به ما نمی گوید باید آزادی های را مشروع محدود کرد، اصول ارزشی به ما نمی گوید از آراستگی و زیبایی غافل بشوید، اصول ارزشی به ما نمی گوید کوته نظر بمانید و از روشنفکری فاصله بگیرید.

اصول ارزشی می گوید اعتقادات و اصالت خود را فراموش نکنید و با حفظ اصالت به طرف دنیای نوین برویم. مدرن بیندیشیم و مدرن زندگی کنیم . روشنفکری هیچ وقت محکوم نیست، بلکه نیاز است.

زمانی روشنفکری محکوم است که انسان ها هویت و اصالت خود را فراموش کرده باشند و آن زمان است که باید تأسف خورد! بسی جای تأسف است برای خانواده هایی که روشنفکری جدید را این گونه قلمداد می کنند و هر روز به نشر آن می پردازند.

براستی انسان هایی که با چنین ادبیات روشنفکرانه جدید به جنگ ارزش های مقدسی رفته اند، نه تنها به حکم نیکوی ازدواج خدشه وارد ساخته اند و باعث شده اند تا جوانانی برومند از ازدواج فاصله بگیرند، بلکه از مسیر اصلی و درست به بیراهه رفته اند؛ به نحوی که با هیچ پندی نمی توان روشنفکری جدید و منحرف آن ها را اصلاح کرد و به حق مصداق این آیه شریفه از قرآن کریم می باشند.

فرآوری : ندا داودی

بخش کلوب ازدواج تبیان


منبع : جوان و ترس از ازدواج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.