تبیان، دستیار زندگی
کارگردان مینا و دوستان تأکید کرد در ساخت این انیمیشن برای طراحی شخصیت‌ها تا حرکت‌شناسی از افراد حرفه‌ای استفاده شده تا آنجایی که ممکن است در هر پلان مخاطب را درگیر کرده و به هدف کلی داستان نزدیک‌تر کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهانی شدن انیمیشن دشوار نیست

"مینا و دوستان"در نیمه راه تولید


کارگردان "مینا و دوستان" تأکید کرد در ساخت این انیمیشن برای طراحی شخصیت‌ها تا حرکت‌شناسی از افراد حرفه‌ای استفاده شده تا آنجایی که ممکن است در هر پلان مخاطب را درگیر کرده و به هدف کلی داستان نزدیک‌تر کنند
انیمیشن

محمد کوچکی کارگردان "مینا و دوستان" درباره این مجموعه انیمیشن هر گفت: این اثر دارای فضایی صمیمی، سرگرم‌کننده و پندآموز است که علاوه بر جذب کودکان به لحاظ ساختار داستانی جذاب، رده‌های سنی دیگر را نیز مخاطب خود قرار داده است.

به گفته وی، در واقع "مینا و دوستان" تجلی زندگی ساده روستاییان کندلوس و دغدغه‌های آنان نسبت به زندگی جمعی است و طبیعت‌دوستی و توجه به حیوانات به انضمام دنیای سورئال کودکان کندلوس از جمله مینا و مریم و شخصیت‌های اصلی فضایی غنی از لحاظ داستانی به آن بخشیده است. بیان مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز سهم عمده‌ای در این زمینه ایفا می‌کند.

وی درباره ساختار و ویژگی‌های فنی و هنری کار افزود: برای دستیابی به بهترین نتیجه در موارد فنی و هنری همیشه یک تیم تحقیق و توسعه قوی و مجرب یکی از ارکان اصلی طراحی پروژه است که بر مبنای آن می‌توان آینده پروژه را پیش‌بینی کرد. انتخاب سبکی درخور و از طرفی قابل اجرا با توجه به بودجه نیروی کار و زمان و کیفیت، کاری بسیار دشوار است که به لطف پروردگار در این پروژه به خوبی اجرا شد.

با درگیر کردن مخاطب به اهدافمان نزدیک می‌شویم

کوچکی با بیان اینکه در این اثر تحقیق و بررسی فراوانی درباره ایجاد فضایی که به جذابیت‌ها بیفزاید انجام شده، یادآور شد: واقع‌گرایی فرهنگی هنگام طراحی شخصیت‌ها و تیپ‌سازی آنها تا طراحی محیط و لوکیشن‌ها و هماهنگی کلی آنها با هم از دغدغه‌های بزرگ این پروژه بوده و هست. در این میان برای رسیدن به میزانسن مناسب از افرادی متخصص در موارد طراحی شخصیت‌ها، طراحی لباس، صحنه، نورپردازی و رنگ‌شناسی و حرکت‌شناسی استفاده شده تا آنجایی که ممکن است در هر پلان مخاطب را درگیر کرده و به هدف کلی داستان نزدیک‌تر کنیم.

این انیماتور با اشاره به استفاده از موسیقی محلی و چگونگی سازبندی و ترکیب مناسب آن با موسیقی کودکان، تصریح کرد: مورد توجه قرار گرفتن موسیقی از طرف مخاطب برایمان بسیار مهم بود و صداگذاری دقیق و تآثیرگذار به نزدیک‌تر کردن مخاطب به فیلم بسیار مهم فرض شد.

"مینا و دوستان" تجلی زندگی ساده روستاییان کندلوس و دغدغه‌های آنان نسبت به زندگی جمعی است و طبیعت‌دوستی و توجه به حیوانات به انضمام دنیای سورئال کودکان کندلوس از جمله مینا و مریم و شخصیت‌های اصلی فضایی غنی از لحاظ داستانی به آن بخشیده است. بیان مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز سهم عمده‌ای در این زمینه ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: در مورد موارد فنی می‌توان گفت چیدمان افراد در این خط تولید و چه چیدمان پلتفرم‌ها و نرم افزارها و نحوه کار با آنها به صورتی مینیمال انجام شده تا هنگام بروز مشکلات به سادگی قابل آسیب‌شناسی و حل مسئله باشیم. هر چند بودجه و نیروی کار مستقیما در انتخاب نوع خط تولید اثر داشته اما با تخصیص بودجه‌ای مناسبتر شاهد کیفیتی بالاتر خواهیم بود.

راه‌اندازی شبکه پویا؛ نقطه عطفی در تولیدات پویانمایی

کوچکی همچنین درباره راه‌اندازی شبکه پویا اظهار کرد: راه‌اندازی این شبکه را می‌توان نقطه عطفی در تولیدات پویانمایی سیما دانست؛ چراکه با پشتیبانی هرچه بیشتر مسئولان و وجود نیروی کار جوان و مستعد شاهد شکوفایی روزافزون این صنعت خواهیم بود. انیمیشن صنعتی بسیار توانمند است که با شناسایی دقیق آن می‌توان راه را برای فرهنگ‌سازی مناسب و جهت‌دار، آموزش و پرورش و پر کردن سالم اوقات فراغت کودکان و خانواده فراهم کرد.

کارگردان "مینا و دوستان" درباره تولید در بُعد بین‌المللی تصریح کرد: تولید انبوه انیمیشن با کیفیتی مناسب با توجه به مقرون به صرفه بودن تولید آن در کشوری همانند ایران برای بعد بین‌المللی کاری سخت نیست اما نیاز به تفکر و برنامه‌ریزی بسیار دقیق و توجه و خواست مسئولان دارد؛ چراکه سالها بسیاری از کشورها با برنامه‌ریزی مناسب کارآفرینی و سرمایه‌گذاری و سوددهی کلانی را متوجه کشور خود کرده‌اند و ما نیز باید سهم خود را در این میان نه تنها برای سوددهی بلکه اشاعه فرهنگ ایرانی بروز دهیم.

وی یادآور شد: قطعا با توجه به حساسیت ما نسبت به تمامی موارد تولید پروژه اعم از موارد فنی و موارد هنری با صرف بودجه مناسب و کمک مسئولان و به حمایت و پشتیبانی مرکز فرهنگی هنری صبا و عنایت مدیریت آن این امر به راحتی قابل تحقق است. بعد سینمایی هم پتانسیل بسیار بالایی برای تولید فیلم‌های سینمایی انیمیشن دارد. اخیرا تلاش‌های بسیار موثری در تولید سینمایی از طرف برخی نهادها و تهیه کنندگان و کارگردانان انجام شده اما این صنعت برای بازدهی درست نیاز به سرمایه گذاری بهتری دارد تا به لطف پروردگار شاهد پیشرفت سینمای انیمیشن ایران نیز باشیم.

"مینا و دوستان" سریال انیمیشن سه بعدی است که توسط مرکز پویانمایی صبا تولید می‌شود و اکنون ساخت این سریال 26 قسمتی به نیمه‌های راه رسیده است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:مهر