تبیان، دستیار زندگی
آلبوم ساقی سرمست آخرین کار از محمد اصفهانی است که در هفته گذشته به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و همخوانی این آلبوم با واقعه کربلا رونمایی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساقی سرمستِ اصفهانی


آلبوم ساقی سرمست آخرین کار از محمد اصفهانی است که در هفته گذشته به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و همخوانی این آلبوم با واقعه کربلا رونمایی شد.

رونمایی از آلبوم ساقی سرمست

در مراسم رونمایی از آلبوم ساقی سرمست اصفهانی گفت: کاری که برای امام حسین(ع) باشد هم به موسیقی قداست می‌بخشد هم باید به نوعی فرصت برای کسانی که در موسیقی کار می کنند دیده شود و هم مخاطبان را به درک و پیام برساند.

مراسم رونمایی از آلبوم ساقی سرمست با حضور آریا عظیمی نژاد؛ آهنگساز این آلبوم، محمدعلی کریمخانی؛ خواننده این آلبوم، امیر خوراکیان؛ رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سید قاسم ناظمی؛ معاون هنری سازمان، سیدعباس سجادی؛ مدیرکل دفتر موسیقی سازمان، امیر عبدالحسینی؛ مدیر موزه امام علی (ع) و مدیرکل دفتر امور تجسمی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نیز محمد اصفهانی؛ هنرمند خواننده در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سیدعباس سجادی؛ مدیرکل دفتر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: یکی از دغدغه‌های سازمان تولید آثار شاخص در حوزه آیینی و دینی است. سال گذشته نیز آلبوم پرده گشا که شامل نغمه های عاشورایی مدحان درگذشته تهران بود را رونمایی کردیم.

وی افزود: آریا عظیمی نژاد در جوانی به حق به درجه استادی رسیده و در همین سن در تولید نغمات و آهنگ بسیار خوب عمل می کند و کرده است. این آلبوم با آوازهای استاد کریمخانی جاودانه خواهد شد.

در ادامه آریا عظیمی نژاد گفت: وقتی بحث حمد و ثنا به وجود می آید دو مساله به یاد آدم می افتد. اول جبر و دوم وابستگی ولی در ساخت این آلبوم نه جبری وجود داشت و نه وابستگی مادی. وابستگی استاد کریمخانی از نوع دیگری است که دنیوی نیست.

وی افزود: ما موسیقی تعزیه را یک موسیقی ردیفی است از دست داده ایم و هیچ جایگزینی برای ان نداشته ایم . موسیقی مداحی ما نباید تحت تاثیر ترانه های لس آنجلسی باشد بلکه باید بتواند اصالت خود را حفظ کند و خود را بازیابی کند.

سخنران بعدی این مراسم محمد اصفهانی بود که خود را کاشف کریمخانی نامید و گفت که با وی در سال 64 و به صورت اتفاقی آشنا شده است.

کاری که برای امام حسین(ع) باشد هم به موسیقی قداست می‌بخشد هم باید به نوعی فرصت برای کسانی که در موسیقی کار می کنند دیده شود و هم مخاطبان را به درک و پیام برساند.

وی افزود: در استاد کریمخوانی یک قریحه و توان الهی است که حتی اگر ردیف های موسیقی را هم نداند این قریحه میتواند کریمخانی را کریمخانی کند.

وی کریمخانی را یک پارتیزان در آواز ایران نامید که دل شیر دارد و با روحیه عجیب کارهای می کند که قلب کسانی که با موسیقی ایران و آواز آشنا هستند را تسخیر می کند.

اصفهانی از اینکه چرا کریمخانی دیر به جامعه موسیقی ایران معرفی شده است اظهار تاسف کرد و گفت: کریمخانی یک مداح است و مداح ها از اینکه به سراغ موسیقی بروند ابا دارند و برای همین سخت بود که وی به موسیقی روی آورد.

وی بیان کرد: امام حسین(ع) یک واقعیت است که هزار سال با مردم همدل و همخانه است. نباید در موسیقی ساحت این بزرگوار را تنازل ببخشیم و از کلیات عدول کنیم.

در ادامه امیر خوراکیان؛ رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: حضور در این محفل که به نوعی پیوند دین و هنر است و انسان می بیند که چگونه از ظرفیت های معارف دینی در هنر استفاده می شود نوعی فضیلت است و این محفل محفلی شیرین است.

وی با ذکر این جمله که در فضای دینی می توان کار درست هنری نیز انجام داد به بیان خاطراتی از آریا عظیمی نژاد و محمد اصفهانی در موقعی که وی معاون فرهنگی هنری آستان قدس رضوی بوده است پرداخت.

خوراکیان در پایان گفت: کاری که برای امام حسین(ع) باشد هم به موسیقی قداست می بخشد هم باید به نوعی فرصت برای کسانی که در موسیقی کار می کنند دیده شود و هم مخاطبان را به درک و پیام برساند.

بخش هنری تبیان


منبع:

خبرگزاری مهر