تبیان، دستیار زندگی
انتظار می‌رود که به زودی نهادهای وابسته به سازمان ملل اعلام کند که ایران مطابق با برنامه هسته‌ای‌اش و در راستای استفاده صلح آمیز از آن، بخشی از اورانیوم غنی شده خود را به پودر تبدیل کرده و در مصارف پزشکی و بخش‌های درمانی از آنها استفاده کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احتمال کاهش تحریم‌ها وجود دارد


انتظار می‌رود که به زودی نهادهای وابسته به سازمان ملل اعلام کند که ایران مطابق با برنامه هسته‌ای‌اش و در راستای استفاده صلح آمیز از آن، بخشی از اورانیوم غنی شده خود را به پودر تبدیل کرده و در مصارف پزشکی و بخش‌های درمانی از آنها استفاده کرده است.

تحریم ایران

پرونده هسته‌ای ایران همچنان برای غرب مساله ساز است، به خصوص كه بر اساس گزارش اخیر سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، ایران توانایی گسترش تاسیسات هسته‌ای خود را دارد. تا كنون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر این نكته تاكید داشته است كه ایران غلظت غنی سازی اورانیوم خود را در حد پایین نگه داشته و تا به این لحظه چیزی كه نشان دهد ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای را دارد، در اختیار نداشته است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، دیپلمات‌های غربی اخیرا اعلام كرده‌اند كه ایران تعداد سانتریفیوژهای خود را در تاسیسات هسته‌ای زیر زمینی خود ظرف سه ماه گذشته در حدود سه برابر افزایش داده و این مساله باعث شده است تا تلاش‌های جامعه جهانی برای تحت فشار قرار دادن ایران در جهت جلوگیری از گسترش برنامه هسته‌ای این كشور با چالش جدی مواجه شود.

اگر چه دیپلمات‌های غربی می‌گویند كه ایران به رغم توسعه دادن تاسیسات هسته‌ای خود در فوردو كه در زیر كوه قرار دارد، هنوز در سانتریفیوژهای جدیدش اورانیوم تزریق نكرده است ولی می‌گویند كه به زودی این هدف را پیش خواهد برد و میزان بیشتری از اورانیوم را در این تاسیسات غنی خواهد كرد.

انتظار می‌رود كه به زودی نهادهای وابسته به سازمان ملل اعلام كند كه ایران مطابق با برنامه هسته‌ای‌اش و در راستای استفاده صلح آمیز از آن، بخشی از اورانیوم غنی شده خود را به پودر تبدیل كرده و در مصارف پزشكی و بخش‌های درمانی از آنها استفاده كرده است. مساله‌ای كه باعث شده است تا حدس و گمان‌ها درباره اهداف نظامی برنامه هسته‌ای ایران كاهش یافته و صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران برای غرب تقویت شود. از این رو احتمال این كه غرب در تشدید تحریم‌ها تجدید نظر كند و حتی از شدت آنها بكاهد، وجود دارد.

غربی‌ها همچنان بر تداوم مذاكرات با ایران تاكید دارند و مذاكره را بهترین شیوه برای حل مساله هسته‌ای ایران می‌دانند.

یك دیپلمات غربی كه نخواست نامش فاش شود در این باره می‌گوید: «تحركات اخیر ایران در تبدیل اورانیوم‌های غنی شده به سوخت لازم در مصارف پزشكی به ایران كمك می‌كند تا زمان بیشتری را به نفع خود بخرد و بدین ترتیب مذاكرات ادامه داشته باشد. ما نزدیك به 10 سال است كه با ایران در حال مذاكره‌ایم و این مذاكرات سبب شده است تا خاورمیانه از یك جنگ جدید دور شود.»

از سویی غربی‌ها همچنان از خواسته اسرائیل كه می‌خواهد تنها دولتی باشد كه در منطقه از تكنولوژی هسته‌ای برخوردار است و حتی بمب هسته‌ای داشته باشد ولی از سوی كسی مورد بازخواست قرار نگیرد، حمایت می‌كنند. رژیمی كه برای حفظ این موقعیت حتی ایران را تهدید به حمله نظامی كرده است.

هسته ای-تحریم

یك دیپلمات غربی دیگر كه او نیز خواسته است كه نامش فاش نشود در این باره می‌گوید: «حقیقت این است كه ایران گاز اورانیوم خود را به اكسید تبدیل كرده است تا به مصارف پزشكی برساند. این مساله سبب شده است تا اندازه‌ای از نگرانی‌ها نسبت به برنامه هسته‌ای ایران كاسته شود. در عین حال این اتفاق این حقیقت را نیز به ما می‌گوید كه ایرانی‌ها به فكر توسعه بیشتر برای اهداف بزرگ‌تر هسته‌ای نیستند.»

با این حال برخی از دیپلمات‌های غربی بر یك جانبه نگری در قبال برنامه هسته‌ای ایران تاكید دارند و همچنان تلاش می‌كنند كه مذاكره با ایران را بی‌نتیجه جلوه دهند. یك دیپلمات غربی دیگر كه او نیز به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد نامش فاش شود در این باره می‌گوید: «ایرانی‌ها همچنان نمی‌خواهند كه به سوال‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل پاسخ دهند. غنی سازی اورانیوم را نیز نمی‌خواهند به آن میزانی كه شورای امنیت از آنها می‌خواهد كاهش دهند، برای همین مسائل دیگری غیر از این مساله را به میان می‌آورند كه ربطی به موضوعات مطرح شده در برابر آنها ندارند.»

تهران همواره اتهام‌های ایالات متحده امریكا و اسرائیل را مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای‌اش رد كرده و گفته است كه برنامه هسته‌ای‌اش همواره كاملا صلح‌آمیز بوده است. اما بازرسان آژانس دائما در گزارش‌های خود نسبت به اظهارات ایران شك و تردید وارد كرده‌اند.

مساله‌ای كه اكنون برای غربی‌ها مطرح است این است كه ایران چه زمان و با چه سرعتی می‌تواند به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای در صورتی كه تصمیم بگیرد برنامه هسته‌ای خود را به این سمت منحرف كند، برسد. این مساله این روزها به دغدغه شدید غربی‌ها تبدیل شده و بحث و جدل‌های بسیاری را در میان آنها برانگیخته است چرا كه اگر پاسخ‌ها به این سوالات مثبت باشد آن گاه احتمال این كه اسرائیل علیه تهران دست به اقدام نظامی بزند، به شدت افزایش خواهد یافت و این اتفاق می‌تواند عواقب بسیار وخیمی را برای منطقه خاورمیانه و حتی غرب به دنبال داشته باشد.

غرب از ایران می‌خواهد كه غنی سازی بیست درصدی خود را متوقف كند و به بازرسان آژانس اجازه دهد كه از برخی تاسیسات مورد تقاضای آژانس دیدن كنند. ایران تا كنون حاضر به این كار نشده و حتی گفته است كه می‌خواهد برنامه هسته‌ای خود را در بعضی بخش‌ها گسترش دهد.

بخش سیاست تبیان

منبع : دیپلماسی ایرانی