تبیان، دستیار زندگی
یازده فیلم روی پرده سینما‌ها با آغاز ماه محرم شاهد کاهش بیشتری از مخاطبان خواهند بود که البته اگر چه بنابر سنت هر ساله طبیعی به نظر می‌رسد اما باید مطمئن بود که تعداد دو رقمی فیلم‌های اکران شده باعث می‌شود سهم هر فیلم از کاهش مناسبتی مخاطبان سینما‌ها بیش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تخته گاز به سمت دره بی‌مخاطبی!


یازده فیلم روی پرده سینما‌ها با آغاز ماه محرم شاهد کاهش بیشتری از مخاطبان خواهند بود که البته اگر چه بنابر سنت هر ساله طبیعی به نظر می‌رسد اما باید مطمئن بود که تعداد دو رقمی فیلم‌های اکران شده باعث می‌شود سهم هر فیلم از کاهش مناسبتی مخاطبان سینما‌ها بیش از سال‌های گذشته باشد.
سینما

اگرچه بر اساس اعلام بنیاد سینمایی فارابی تا 20 آبان‌ماه، سه فیلم «بوسیدن روی ماه» با 150 میلیون تومان، ‌ «بغض» با 188 میلیون تومان و «کلاه قرمزی و بچه ننه» با سه میلیارد و 307 میلیون تومان تعداد سینماهای نمایش دهنده خود را به صفر رسانده و از چرخه اکران کاملا خارج شدند اما هنوز هم تعداد اندک سینماهای کشور میزبان 11 فیلم روی پرده هستند!

در واقع در شرایط فعلی، هر فیلم هرچقدر که توان داشته، سینما به خود اختصاص داده است اما نکته جالب توجه در میان فیلم‌های روی پرده این است که هفت عنوان از فیلم‌های روی پرده در کمتر از 10 سینما برای اکران دارند.

اکنون «همبازی» پس از 31 روز نمایش چهار سینما (26 میلیون تومان فروش)، «آینه‌های روبرو» پس از 18 روز نمایش 9 سینما (66 میلیون تومان فروش)، «من همسرش هستم» پس از 45 روز سینما 5 سینما (270 میلیون تومان فروش)، «تو و من» پس از 60 روز نمایش 8 سینما (613 میلیون تومان فروش)، «پیمان» پس از 18 روز نمایش، 5 سینما (16 میلیون تومان فروش)، «پنهان» پس از 11 روز نمایش، 9 سینما (67 میلیون تومان) و «می‌گرن» پس از 11 روز نمایش، 6 سینما (25 میلیون تومان) را در اختیار دارد.

در میان 11 فیلم روی پرده، تنها چهار فیلم شانس این را داشته‌اند تا در بیش از 10 سینما اکران شوند!

«یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» که 18 روز اکرانش می‌گذرد در 20 سینما نمایشش ادامه دارد فعلا توانسته در وضعیت نامناسب فروش و تعداد مخاطبان سینما 170 میلیون تومان فروش داشته باشد.

«اختاپوس» دیگر فیلمی است که پس از یک ماه اکران هنوز هم 25 سینما در اختیار دارد و فروش خود را به 310 میلیون تومان رسانده است. «اختاپوس» برخلاف دو سه فیلم کودک دیگر که اکنون روی پرده هستند، با توجه به شرایط فعلی اکران فروشی نسبتا مناسب داشته است.

سال گذشته «من و زیبا» یکی از فیلم‌های سینمای ایران با تم مذهبی (و با موضوع محرم) بود که می‌توانست در این ایام اکران شود اما به گفته حبیب اسماعیلی پخش‌کننده فیلم، او نتوانسته است برای اکران «من و زیبا» در ایام محرم با سینماداران به توافق برسد. به نظر می‌رسد ضعیف بودن این فیلم و عدم توفیق آن در جلب نظر مخاطبان در جشنواره فیلم فجر سال قبل دلیل عدم استقبال سینماداران از اکران این فیلم بوده است.

«سلام بر فرشتگان» دیگر فیلم کودک روی پرده هم اگرچه با فروش ناامیدکننده 50 میلیون تومان مواجه شده است، اما پس از 18 روز هنوز هم 17 سینما را در اختیار دارد و به اکران ناامیدکننده‌اش ادامه می‌دهد.

«یک فراری از بگبو» هم مانند «سلام بر فرشتگان» فروش نامناسب 59 میلیون تومانی را در طول 11 روز تجربه کرده اما همچنان در 17 سینما اکران می‌شود.

با توجه به وضعیت اکران فیلم‌ها، به نظر می‌رسد سالن‌های سینما امسال شاهد فیلمی در حال و هوای ماه محرم نباشند. سال گذشته «من و زیبا» یکی از فیلم‌های سینمای ایران با تم مذهبی (و با موضوع محرم) بود که می‌توانست در این ایام اکران شود اما به گفته حبیب اسماعیلی پخش‌کننده فیلم، او نتوانسته است برای اکران «من و زیبا» در ایام محرم با سینماداران به توافق برسد. به نظر می‌رسد ضعیف بودن این فیلم و عدم توفیق آن در جلب نظر مخاطبان در جشنواره فیلم فجر سال قبل دلیل عدم استقبال سینماداران از اکران این فیلم بوده است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:ایسنا